Voedingsstoffen die extra aandacht verdienen bij veganisme zijn vitamine B12, eiwit, ijzer, calcium, vitamine A, B2, D en omega 3.

Voor al die tekorten is natuurlijk wel een oplossing, alles wordt uitgelegd in de bron. Korte samenvatting en antwoord op je vraag:

Een veganist doet er dan ook goed aan om een vitamine B12 supplement te gebruiken als aanvulling op de voeding.
Een veganist kan zorgen voor voldoende eiwit door veel eiwitrijke, plantaardige producten te eten zoals soja, brood, noten, bonen en linzen.
IJzer zit voornamelijk in (vlees, vis), brood, aardappelen en groente. Uw lichaam neemt een deel van het ijzer uit de voeding op. Ijzer is van belang voor het zuurstoftransport door rode bloedcellen.
Voor calcium kun je ook een supplement slikken.
Vitamine B2 zit vooral in melk, melkproducten, vlees, groente, fruit, graanproducten en noten. Met een gevarieerde voeding krijgen ook veganisten voldoende vitamine B2 binnen.
Vitamine D: Met de voeding kunt u het alleen binnen krijgen uit dierlijke bronnen, met name uit zuivel en eieren. Ook maakt uw lichaam vitamine D aan in de huid, onder invloed van zonlicht. Daarom wordt aangeraden dagelijks zeker 15 minuten naar buiten te gaan, waarbij in ieder geval het gezicht en de handen onbedekt zijn.
Het menselijk lichaam kan vitamine A ook zelf maken uit provitamine A, ook wel (beta)caroteen genoemd. Het geeft kleur aan oranje en gele groente- en fruitsoorten. Worteltjes zijn een goed voorbeeld hiervan. Van deze caroteen wordt zo’n 30% opgenomen. Van vitamine A van dierlijke afkomst wordt 90% opgenomen. Per dag heeft u ongeveer 800-1000 mcg vitamine A nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat aanvullingen:
B12 is inderdaad nodig uit supplementen, óf uit verrijkte voeding. In Nederland worden sommige vleesvervangers en zuivelvervangers (bijv. sojamelk, sojayoghurt, sojapudding) verrijkt met B12. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, is ijzer helemaal niet zo'n belangrijk aandachtspunt voor veganisten. De gemiddelde veganist heeft helemaal geen problemen met ijzer, het is eigenlijk alleen een probleem voor veganisten die toch al in de risicogroep vallen, zoals vruchtbare vrouwen.
IJzerrijke producten eten (zoals peulvruchten, noten en zaden) is dan handig, en tegelijkertijd vitamine C-rijke producten (zoals fruit(sap) of verse groente) gebruiken, die zorgen dat je er meer van opneemt. Een deel van de zuivelvervangers is ook verrijkt met calcium, dus dat kan een goed alternatief zijn voor een calciumsupplement. Overigens kan het ook zonder verrijkte voeding en supplementen, gewoon uit groenten, noten, zaden, etc. maar dat vereist wel wat planning voor de meeste veganisten. Vitamine D kán je volledig halen uit zonlicht (je lichaam maakt een voorraad aan die je dan in de winter kan gebruiken), maar dat is in onze regio op de wereld toch wel behoorlijk lastig. Lang niet iedereen komt genoeg in de zon om voor het hele jaar genoeg vitamine D aan te maken. Voor een deel van de veganisten is het daardoor toch verstandig om een supplement of verrijkte voeding (zoals sommige sojazuivel) te gebruiken, met name in de winter en begin voorjaar.

Andere antwoorden (5)

Je geeft zelf al een beetje antwoord op je vraag. Je geeft aan Vitamine tekort te krijgen. Dit is zeer zeker mogelijk te voorkomen met vitamine pillen. Eiwitten zitten veel in vleesvervangers die in iedere supermarkt te koop zijn. Je zou hier dus meer van kunnen nemen. In kraanwater zitten genoeg mineralen. Tip: Eet vleesvervangers, drink meer water en neem fruit. En als je niet van fruit houdt, neem een vitaminepil.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kraanwater zitten helemaal niet voldoende mineralen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En fruit is ook een vreemd advies, je weet immers helemaal niet of de vraagsteller al veel fruit eet of niet. En in fruit zit inderdaad veel vitamine, maar niet alle soorten vitamines, dus bij een vitaminetekort standaard naar fruit grijpen is echt niet verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort door de bocht!
Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wél een paar aandachtspunten, nl. vitamine B12 en ijzer. B12 komt alleen voor in vlees, vis, zuivel en eieren.
Omdat veganisten helemaal geen producten van dierlijke afkomst eten dreigt hieraan een tekort.
Vitamine B12 is een belangrijke vitamine want dit zorgt voor het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen.
Kant-en-klare veganistische burgers zijn verrijkt met vit.B12, maar vleesvervangers als tofu en tempé bevatten geen B12. Ook wordt van zeewieren en algen beweerd dat ze waardevolle plantaardige vit.B12 bronnen zijn. Zij bevatten wel een vorm van vit. B12, maar deze vorm is voor de mend niet functioneel.

Verder kan een veganistischevoeding gemakkelijk te weinig calcium en vitamine B2 bevatten, deze stoffen worden in het nederlandse voedingspatroon vooral geleverd door zuivelproducten.

Het risico op een tekort aan calcium, vit.B2 en B12 kan dan ook het best opgevangen worden door een multi-vitamine supplement.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling:
IJzer is niet echt een belangrijk aandachtspunt voor veganisten, alleen voor mensen die tot de risicogroep behoren, zoals vruchtbare vrouwen. Vitamine D bijvoorbeeld is een veel logischere stof om te noemen als aandachtspunt dan ijzer. De B12 uit zeewieren en algen zijn B12-analogen, die inderdaad niet de functies van B12 kunnen vervullen in ons lichaam, en zelfs de opname van 'echte' B12 kunnen tegengaan, waardoor je zelfs sneller een B12-tekort krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe het in Nederland zit met de B2-inname onder veganisten, maar uit grootschalig onderzoek in het Verenigd Koninkrijk blijkt dat veganisten daar praktisch evenveel B2 binnenkrijgen als vegetariërs en vleeseters.
amc
11 jaar geleden
Een tekort aan ijzer kan zorgen voor bloedarmoede en dat is niet prettig om te hebben. Je bent alsmaar vreselijk moe. Een veganist eet veel voedingsvezels en hierdoor kan je een tekort aan ijzer krijgen. Het is waar, dat bloedarmoede niet vaker voorkomt bij veganisten, maar dat het verstandig is om te zorgen voor genoeg ijzer door het eten van amandelen,boerenkool,brandnetel, peterselie en donkere groenten in het algemeen. Vitamine D maak je aan in de zon. Heb je als veganist een lichte huid dan is 15 min. in de zon al genoeg. Bij een donkere huid heb je 30 min. per dag nodig om geen tekort te krijgen. Vitamine B12 tekort komt het meeste voor bij veganisten, vooral die al jaren lang veganist zijn en er ook bij roken.
Het beste is vaak om bij ernstig tekort en ernstige gezondheidsklachten een B12 injectie bij de huisarts te halen en ook is er de optie om bij de huisarts een receptje te vragen voor een drankje waar B12 inzit. Ik denk dat het bij tekorten helemaal niet verkeerd is om 2 keer per week een 'Dagravit totaal' te nemen. Dit om belangrijke tekorten toch aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vitamine D kan je lichaam in Nederland alleen van april tot oktober in zinvolle hoeveelheden zelf aanmaken onder invloed van zonlicht, en ook alleen als je je niet insmeert met antizonnebrandcreme. Voor de rest van het jaar kan je wel een lichaamsvoorraad opbouwen, maar dat haal je niet met alleen een kwartier per dag. Zeer hooggedoseerde B12-zuigtabletten of -kauwtabletten, zijn ook geschikt om een B12-tekort op te lossen. In Nederland worden meestal injecties aangeraden bij een ernstig tekort, in sommige andere landen zijn zeer hooggedoseerde zuig/kauwtabletten juist de standaard. Als multivitamine zou ik eerder een multivitamine nemen die speciaal is afgestemd op veganisten of eventueel vegetariërs, omdat die veel meer afgestemd zijn op welke stoffen je als veganist meer op moet letten dan een gemiddelde multivitamine.
Het is helemaal niet nodig om als veganist voor zoveel voedingsstoffen afhankelijk te zijn van vitaminepillen. Alleen vitamine B12 moet je halen uit supplementen (of verrijkte voeding), en vitamine D is in onze regio voor veel veganisten wel aan te raden. Langeketen-omega3 kan mogelijk ook verstandig zijn om als supplement te nemen, maar er is nog niet bekend of dat voor veganisten wel nodig is.
De rest is goed binnen te krijgen via veganistische voeding, sommige veganisten moeten daarvoor alleen wel wat aanpassingen maken aan hun voedingspatroon.

Genoeg eiwitten binnenkrijgen is heel erg makkelijk, als je er te weinig binnenkrijgt eet je echt verkeerd. Je moet natuurlijk niet alle dierlijke eiwitrijke producten weglaten en er niks voor in de plaats zetten, je moet ze vervangen door plantaardige eiwitrijke producten, zoals peulvruchten, vleesvervangers, zuivelvervangers, noten en zaden.
Eiwitten uit vitaminepillen halen gaat overigens niet, wat wel kan is het halen uit proteïnepoeder, maar dat is helemaal niet nodig, je kan makkelijk genoeg halen uit gewone voeding (alleen voor mensen met bijzonder hoge eiwitbehoefte zoals mensen die veel zwaar sporten kan het nodig zijn, voor gewone mensen niet).

Als je nu zoveel voedingsstoffen mist, is het verstandig om gewoon de aanbevelingen te volgen voor veganisten. Er zijn genoeg richtlijnen voor veganisten, veganistische voedingspiramides bijvoorbeeld (vergelijkbaar met hoe we in Nederland de schijf van vijf hebben). Deze zou ik zelf aanraden: http://www.nutrispeak.com/becomingveganvfg.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou het niet oplossen met pillen, je kan af en toe best eens een aanvullin nemen maar alles wat je nodig hebt zit in feite in groenten en fruit, ook eiwit maar dat is zo weinig dat dat nooit genoeg is. eiwitten kun je uit die whey shakes halen bv of in bepaalde noten.
Ook kun je, net als ik, hennepolie of zaad kopen.
Hier zit ook veel in zoals omega 3 en 6 wat normaal in vis zit. Het is misschien een beetje prijzig maar zeker de moeite waard hoor.
Ik gooi dat hennepzaad in mijn havermout erbij en de olie kun je over een salade heengooien. De olie is alleen voor de koude keuken en moet je niet verhitten.
Superlekker ook
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tekort aan vitaminen en mineralen los je direct op met een multivitaminesupplement. Een eiwittekort los je er niet mee op.
Om dagelijkse tekorten te voorkomen moeten jouw eiwitbronnen in de juiste verhouding en combinatie gebruikt worden. Dat is vaak een ingewikkelde persoonlijke puzzel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een vitaminetekort kan meestal niet zomaar opgelost worden met een multivitamine, omdat die maar heel lage doseringen bevatten en je om een tekort op te lossen vaak heel erg hoge doseringen nodig hebt.
Eiwit is geen ingewikkelde puzzel, in tofu en quinoa bijvoorbeeld zitten 'complete' eiwitten (dwz. ze bevatten genoeg van elk essentieel aminozuur), en door het simpelweg combineren van granen en peulvruchten krijg je normaal gesproken, ook als veganist, alle aminozuren wel genoeg binnen.