Ik, veganist, kom volgens eetmeter elke dag veel vitaminen, mineralen en eiwitten tekort. Is dat tekort op te lossen met vitaminepillen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voedingsstoffen die extra aandacht verdienen bij veganisme zijn vitamine B12, eiwit, ijzer, calcium, vitamine A, B2, D en omega 3. Voor al die tekorten is natuurlijk wel een oplossing, alles wordt uitgelegd in de bron. Korte samenvatting en antwoord op je vraag: Een veganist doet er dan ook goed aan om een vitamine B12 supplement te gebruiken als aanvulling op de voeding. Een veganist kan zorgen voor voldoende eiwit door veel eiwitrijke, plantaardige producten te eten zoals soja, brood, noten, bonen en linzen. IJzer zit voornamelijk in (vlees, vis), brood, aardappelen en groente. Uw lichaam neemt een deel van het ijzer uit de voeding op. Ijzer is van belang voor het zuurstoftransport door rode bloedcellen. Voor calcium kun je ook een supplement slikken. Vitamine B2 zit vooral in melk, melkproducten, vlees, groente, fruit, graanproducten en noten. Met een gevarieerde voeding krijgen ook veganisten voldoende vitamine B2 binnen. Vitamine D: Met de voeding kunt u het alleen binnen krijgen uit dierlijke bronnen, met name uit zuivel en eieren. Ook maakt uw lichaam vitamine D aan in de huid, onder invloed van zonlicht. Daarom wordt aangeraden dagelijks zeker 15 minuten naar buiten te gaan, waarbij in ieder geval het gezicht en de handen onbedekt zijn. Het menselijk lichaam kan vitamine A ook zelf maken uit provitamine A, ook wel (beta)caroteen genoemd. Het geeft kleur aan oranje en gele groente- en fruitsoorten. Worteltjes zijn een goed voorbeeld hiervan. Van deze caroteen wordt zo’n 30% opgenomen. Van vitamine A van dierlijke afkomst wordt 90% opgenomen. Per dag heeft u ongeveer 800-1000 mcg vitamine A nodig.

Bronnen:
http://www.fitforme.nl/gezondheid/veganisme

Je geeft zelf al een beetje antwoord op je vraag. Je geeft aan Vitamine tekort te krijgen. Dit is zeer zeker mogelijk te voorkomen met vitamine pillen. Eiwitten zitten veel in vleesvervangers die in iedere supermarkt te koop zijn. Je zou hier dus meer van kunnen nemen. In kraanwater zitten genoeg mineralen. Tip: Eet vleesvervangers, drink meer water en neem fruit. En als je niet van fruit houdt, neem een vitaminepil.

Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitaminen en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wél een paar aandachtspunten, nl. vitamine B12 en ijzer. B12 komt alleen voor in vlees, vis, zuivel en eieren. Omdat veganisten helemaal geen producten van dierlijke afkomst eten dreigt hieraan een tekort. Vitamine B12 is een belangrijke vitamine want dit zorgt voor het zenuwstelsel en de aanmaak van rode bloedcellen. Kant-en-klare veganistische burgers zijn verrijkt met vit.B12, maar vleesvervangers als tofu en tempé bevatten geen B12. Ook wordt van zeewieren en algen beweerd dat ze waardevolle plantaardige vit.B12 bronnen zijn. Zij bevatten wel een vorm van vit. B12, maar deze vorm is voor de mend niet functioneel. Verder kan een veganistischevoeding gemakkelijk te weinig calcium en vitamine B2 bevatten, deze stoffen worden in het nederlandse voedingspatroon vooral geleverd door zuivelproducten. Het risico op een tekort aan calcium, vit.B2 en B12 kan dan ook het best opgevangen worden door een multi-vitamine supplement.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/hoeveel-heb-ik...

Het is helemaal niet nodig om als veganist voor zoveel voedingsstoffen afhankelijk te zijn van vitaminepillen. Alleen vitamine B12 moet je halen uit supplementen (of verrijkte voeding), en vitamine D is in onze regio voor veel veganisten wel aan te raden. Langeketen-omega3 kan mogelijk ook verstandig zijn om als supplement te nemen, maar er is nog niet bekend of dat voor veganisten wel nodig is. De rest is goed binnen te krijgen via veganistische voeding, sommige veganisten moeten daarvoor alleen wel wat aanpassingen maken aan hun voedingspatroon. Genoeg eiwitten binnenkrijgen is heel erg makkelijk, als je er te weinig binnenkrijgt eet je echt verkeerd. Je moet natuurlijk niet alle dierlijke eiwitrijke producten weglaten en er niks voor in de plaats zetten, je moet ze vervangen door plantaardige eiwitrijke producten, zoals peulvruchten, vleesvervangers, zuivelvervangers, noten en zaden. Eiwitten uit vitaminepillen halen gaat overigens niet, wat wel kan is het halen uit proteïnepoeder, maar dat is helemaal niet nodig, je kan makkelijk genoeg halen uit gewone voeding (alleen voor mensen met bijzonder hoge eiwitbehoefte zoals mensen die veel zwaar sporten kan het nodig zijn, voor gewone mensen niet). Als je nu zoveel voedingsstoffen mist, is het verstandig om gewoon de aanbevelingen te volgen voor veganisten. Er zijn genoeg richtlijnen voor veganisten, veganistische voedingspiramides bijvoorbeeld (vergelijkbaar met hoe we in Nederland de schijf van vijf hebben). Deze zou ik zelf aanraden: http://www.nutrispeak.com/becomingveganvfg.htm

Ik zou het niet oplossen met pillen, je kan af en toe best eens een aanvullin nemen maar alles wat je nodig hebt zit in feite in groenten en fruit, ook eiwit maar dat is zo weinig dat dat nooit genoeg is. eiwitten kun je uit die whey shakes halen bv of in bepaalde noten. Ook kun je, net als ik, hennepolie of zaad kopen. Hier zit ook veel in zoals omega 3 en 6 wat normaal in vis zit. Het is misschien een beetje prijzig maar zeker de moeite waard hoor. Ik gooi dat hennepzaad in mijn havermout erbij en de olie kun je over een salade heengooien. De olie is alleen voor de koude keuken en moet je niet verhitten. Superlekker ook

Een tekort aan vitaminen en mineralen los je direct op met een multivitaminesupplement. Een eiwittekort los je er niet mee op. Om dagelijkse tekorten te voorkomen moeten jouw eiwitbronnen in de juiste verhouding en combinatie gebruikt worden. Dat is vaak een ingewikkelde persoonlijke puzzel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100