Is Edammer kaas vegetarisch?

Mijn neefje komt net aan met 2 pizza's.
Op de doos staat een Duits logo dat beweert dat de pizza's vegetarisch zouden zijn.
Maar als ingrediënt staat er Edammer kaas vermeld, zonder enige toelichting over de bestanddelen hiervan.
Hoe kan dit?
Is Edammer kaas vegetarisch?
Of is het een onzin logo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leer of maasdammer wordt wel vegetarisch bereid
edammer naar het schijnt niet.
zie hier:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/producten/697-wereldkazen-edammer.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak bedoelen ze met zo'n logo niets meer dan 'er zit geen vlees in', maar het zegt inderdaad niets over de kaas. Maar zoals sommige mensen al zeggen: de kans dat de pizzakaas kaas is zoals het in de winkel ligt, is ook erg klein...
Snuffel
13 jaar geleden
Klopt, het is zoals hippo zegt. Ik kocht eens plantaardige voedingssupplementen, maar daar zat gelatine in. Gelatine is van dieren gemaakt!
Snuffel
13 jaar geleden
Ze adverteerden met dat het plantaardig was, alsof het een pluspunt was.

Antwoorden (5)

Het kan imitatiekaas zijn, gemaakt van plantaardige vetten. Zie het betreffende tv-programma, de "Keuringsdienst van Waarde".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet; er zijn heel specifieke regels over wat wel of niet Edammer kaas genoemd mag worden...
Op pizza's wordt vaak analoog kaas gebruikt. Die wordt samengesteld uit plantaardige olie, zetmeel en wat andere stofjes maar bestaat voor ongeveer de helft uit gangbare kaas, die met stremsel wordt gemaakt. Vegetariërs die geen producten willen eten die gemaakt zijn door dieren te doden moeten dergelijke pizza's naar mijn mening mijden. Edammer kaas is sowieso gangbare kaas, om het in het Nederlands uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zit er wel degelijk dierlijk stremsel in Edammer kaas, dus is de kaas niet vegetarisch. Waarschijnlijk bedoelen ze dat er geen vlees op de pizza zit ...
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
ach wat lief, een - :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat denk ik dus ook. +
MissBiggie
13 jaar geleden
Thnx
Edammer kaas is in niet vegetarisch want het is afkomstig van de melk van een dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Daar heeft het nou net niks mee te maken ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat niet over de melk maar het stremsel uit de lebmaag van kalveren ;)
MissBiggie
13 jaar geleden
Psies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk is vegetarisch.
MissBiggie
13 jaar geleden
Ja dat wel, maar de meeste kazen worden gemaakt van dierlijk stremsel en daarom is kaas dus niet vegetarisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
MissBiggie, vegetarisch wil zeggen: geen vlees. Jij bedoelt veganisme.
MissBiggie
13 jaar geleden
Nee, dat bedoel ik niet. Ik weet het verschil wel.
Dat logo slaat op het niet hebben van vlees. Veel vegetariers eten gewoon kaas, hoewel er voor de productie wei, gemaakt van koeiemaag, gebruikt wordt. Deze vegetariers zullen wat lacherig over dit logo doen, en sowieso geen pizza eten, of de pizza zelf maken met weiloze kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je niet dat de stremsel-etende 'vegetariërs' de pizza juist wél zouden eten?