Hoe kan ik vegetarischer leven?

Ik woon bij mijn moeder, en die doet best gestresst over mijn idee van dat elk individu recht heeft op zijn of haar leven en dat wij mensen niet het recht hebben het leven van een beestje te pakken omdat we willen eten, aangezien er best goede alternatieven zijn. Iets over voedingsstoffen, en dat ik nog in de groei ben enzo...
Nou vroeg ik mij af, na het lezen van de kaas-vraag hier, wat ik eigenlijk precies wel of niet kan eten om vegetarisch te zijn, zonder dat mijn moeder flipt. Want ze ging het doortrekken tot aan bacteriën in het kraanwater, en toen had ik dus niks meer te zeggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kortzichtig en erg jammer dat je moeder het belachelijk maakt.
Aan de andere kant verward je moeder vegetarisch met veganistisch Vegetarisme is de voedingswijze die zich kenmerkt door "het niet eten van vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en insecten". Mensen die deze voedingsregel in de praktijk brengen, worden aangeduid als "vegetariërs".
Veganisme is het op geen enkele wijze gebruikmaken van dieren en van producten die van dieren afkomstig zijn. Veganisten gaan hiermee een stap verder dan vegetariërs die alleen afzien van voedsel afkomstig van gedode dieren. Fruitariërs gaan weer een stap verder dan veganisten: zij eten ook geen delen van planten waarvoor de plant gedood moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei...dan heb je echt een stekje los- of een groot probleem. Wij zijn alleseters, geen gorilla's ! een puur fruitdieet is de dood voor je arme korte darmen.

Het beste antwoord

Het begint bij kennis. Dat je moeder bang is dat je voedingsstoffen tekort zal komen, komt puur door gebrek aan kennis over hoe gemakkelijk je met een gezonde vegetarische levensstijl alle voedingsstoffen binnen krijgt. Begin dus met ervoor zorgen dat je daar zélf meer over weet.

De voedingsstoffen waar je als vegetariër extra op let zijn ijzer, eiwitten en vitamine B12.

IJzer haal je uit (volkoren)brood en andere graanproducten, uit groenten, peulvruchten en eieren. Bovendien zit het over het algemeen in kant-en-klare vleesvervangers zoals Valess en Tivall. En als je een ijzerrijk product combineert met vitamine C (bijvoorbeeld een glas sap of een stuk fruit als toetje) neem je dat ijzer gemakkelijker op.

Ook je eiwitten kun je ruim voldoende halen uit gewoon gevarieerd eten met brood, peulvruchten, eieren en vleesvervangers, met noten als eiwitrijk tussendoortje.

Vitamine B12 is het meest tricky. Dit zit alléén in dierlijke producten. Daarom moet je dus voldoende zuivel gebruiken en eieren eten. Aan kant-en-klare vleesvervangers is trouwens ook vaak vitamine B12 toegevoegd.

Oh, trouwens, als je moeder dingen roept over bacteriën in kraanwater, ga daar dan niet op in. Je kunt dan gerust zeggen: "mam, je weet zelf ook dat dat een belachelijk argument is, kunnen we het hier alsjeblieft serieus over hebben?" Want het ís ook een belachelijk argument. Bacteriën hebben niets te maken met vegetarisch eten.

Bovendien, het feit dat je niet kunt voorkomen dat je sómmige levende wezens zult doden betekent nog niet dat je dan maar vlees moet eten. Je moeder gebruikt blijkbaar het argument van de 'hypocriete vegetariër'. Dat is het argument dat als er óóit een dier voor jou wordt gedood (je eet bijvoorbeeld dierlijk gestremde kaas, of draagt leren schoenen), je hypocriet bent als vegetariër en net zo goed vlees kunt eten. Het tegenargument is simpel: ieder dier dat niet voor jou gedood wordt, is er één. Liever een hypocriete vegetariër dan een eerlijke vleeseter.

Denk eraan: je bent nog op een leeftijd dat je moeder best wat te zeggen heeft over wat je eet, ik wil je niet aanmoedigen om ongehoorzaam te zijn. Maar ik hoop wel dat ik je hiermee goede argumenten heb gegeven om je moeder ervan te overtuigen dat je vegetarisch kunt eten en niets tekort komt. Want de zorg van je moeder begrijp ik best wel, haar generatie heeft geleerd dat je vlees nódig zou hebben. Het is aan jou om haar met feiten te laten zien dat dat niet zo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ niks meer aan toe te voegen, heel goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Die min snap ik niet, uitstekend antwoord!
Kimath
13 jaar geleden
Van mij ook een plus erbij, super antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben beslist geen vegetarier en zal er ook nooit een worden (heb ik net weer een heerlijk stuk buik in de marinade gelegd ;-) ) maar dit is gewoon een perfect en volledig antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar moeder moet trouwens ongeveer van mijn 'generatie' zijn, en die hebben echt wel van jongs af aan geleerd dat je ook heel goed en verantwoord zonder (dagelijks) vlees kunt, hoor.

Andere antwoorden (7)

minder vlees eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja-nee discussies lossen niets op. Dus begin gewoon met minder vlees eten,
Een vegetarisch kookboek kopen, met lekkere, goede recepten.
En dan een paar keer in de week zeggen dat jij wel kookt.
En dat doe je vegetarisch dan, zodat je moeder zelf kan ondervinden of ze het gezond vindt.
13 jaar geleden
Je kan dus besluiten geen vlees meer te eten, dat maakt je vegetarisch.
Je hebt mensen die geen vlees meer eten, maar wel vis. Er zijn echt een hoop manieren waarop je dit kan doen. En de reden waarom de meeste mensen wel vis blijven eten, is omdat ze toch de goede voedingstoffen binnen krijgen. Maar ook wordt de vis niet zo slecht behandeld als al het slechtvee.

Je hebt ook veganisten. Die eten en drinken helemaal niets dat van dieren komt. Die eten geen eieren, kaas, melk, yoghurt, vlees, vis en alle andere producten waar dieren in zitten. Ze dragen ook geen leer en andere dingen.

Als jij vegetarisch wilt zijn, moet je dat gewoon lekker doen. Je moeder heeft je keus te respecteren en ze moet niet zo zeuren. Helaas denken ouders dat het kwaad zou kunnen, omdat je nog zo jong bent en nog moet groeien. Maar je zei ook al zelf dat er goede alternatieven zijn, zoals tofu en andere vlees vervangers. Niks mis mee.

Ik hoop dat je je draai hierin kan vinden en laat je niet beinvloeden door de mensen om je heen. Dit is jouw keuze en alleen die van jou. Het is niet schadelijk en je doet er niemand pijn mee.
Sccs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je besluit om uit vlees en bloed te blijven bestaan dan word je inderdaad niet vegetarisch. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
fout =) een vegetarier eet geen vlees EN geen vis...
Alleen geen vlees eten maakt je een pescotarier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:(
Dus ik had het fout. Het advies blijft goed bedoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan mij vinden in je advies. +
erbestaan ook leekere vegetarishe dingn. kook eens iets vegetarsch voor je moeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad geen vlees/vis. Ik zelf ben nu ongeveer 5 en een half jaar vegetariër en ben kern gezond. (eet geen vlees én vis) Hoewel mijn ouders wel voor mij koken kan je inderdaad zelf koken, sommige dagen. Ik kook zelf ook doordeweeks 1 keer. Moussaka of Lasagne is erg lekker met 'nep' gehakt. Kijk gewoon is rond in vegetarische kookboeken en je moeder hoeft echt niet bang te zijn dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, want je hebt genoeg vervangingen in de albert heijn liggen voor vlees/vis!

Bovendien, ik was op me 8e vegetariër geworden en ik ben niet ziek geweest in die periode en nu, dus als je gewoon vlees goed vervangt, de basis dingen eet etc. komt het wel goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien heb je wat aan de site van de nederlandse bond voor vegetariers. Ik heb een link voor je bijgevoegd.
Jammer dat je moeder zo gestresst hierover doet.
Meestal weten ze ook niet zo goed wat het precies inhoudt en er bestaan nog steeds vooroordelen over vegetariers (helaas). Als jij je erin verdiept kun je het haar misschien beter uitleggen en dan respecteert ze jou keus hierin.
Ik eet zelf ook vegetarisch en één van mijn kinderen ook, maar de rest van het gezin niet, dat respecteren we van elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tips voor gerechten of voedingsmiddelen geef ik niet, die staan hierboven al.

Misschien helpt het als jouw moeder leest hoe ik hier als moeder van een vegetariër mee omga.
Vanaf zijn 7e wilde mijn zoon vegetarisch eten omdat hij het zielig vond om dieren te doden. Ik wist weinig van vegetarisme, ik had wel verschillende keren sojaproducten gegeten en die vond ik echt vies. Ik wilde lekker eten én een gezond kind, maar ik wilde zijn wens ook niet helemaal negeren. Daarom hebben we vanaf toen 1 of 2x per week vlees vervangen door eieren of kaas. Zo was iedereen tevreden.

Vanaf zijn 16e eet mijn zoon helemaal geen vlees meer. Het gaat nu niet om zielige dieren, maar om o.a. verspilling van voedselvoorraden (voordat een dier slachtrijp is, heeft het vele malen zijn eigen voedingswaarde gegeten), roofbouw op de natuur en om onze gezondheid (dierziekten, antibiotica en hormoonpreparaten in vlees enz). Hoewel ik vlees heel lekker vind, moet ik hem hierin wel gelijk geven. Sinds 2,5 jaar eten we dus vegetarisch, waarbij ik soms buiten de deur nog wel vlees eet. Maar op den duur blijkt vlees in mijn herinnering beter te smaken dan in het echt.

Ik ben trots op mijn zoon, dat hij zo duidelijk en standvastig is in zijn keuzes. Trots ook dat hij zo maatschappelijk geëngageerd is. Door hem serieus te nemen in zaken die hij heel belangrijk vindt, zijn we dichter bij elkaar gekomen. Over en weer is er meer respect gegroeid. Die ontwikkeling in onze moeder-zoon relatie was waarschijnlijk nooit zo geweest als ik stug door was gegaan met vlees bereiden en hij het stug naast zijn bord was blijven leggen.

Van die kant-en-klare vleesvervangers gebruiken we nog steeds niet. Die zijn alleen nodig als je vasthoudt aan de combinatie aardappelen-groente-vlees(vervanger). Wij eten ovenschotels, pasta’s, maaltijdsoepen, roerbakschotels, maaltijdsalades of een bonenprutje. Met gevarieerde voeding, inclusief zuivel, eieren, noten en peulvruchten komen we niets tekort. Dat blijkt ook uit de bloedwaarden van mijn zoon, die de huisarts onlangs nog heeft gecontroleerd.

Als jouw moeder niet weet waar ze eenvoudige recepten kan vinden voor lekkere, verantwoorde maaltijden met gewone, overal verkrijgbare producten, kan ze eens kijken op www.ah.nl Er zijn veel meer sites en kookboeken. Vegetarisch koken is niet moeilijk, ze moet het gewoon eens proberen. Eventueel start je met een compromis van bijvoorbeeld 3 dagen per week.

Ik wens jou en jouw moeder veel succes.