Welke vegetarische recepten zijn low budget voor grote groepen eters? Ongeveer 10/15 mensen.

Ik wil voor mensen vegetarisch koken om ze kennis te maken hiermee, maar het moet weinig kosten, maar wel heel smaakvol en geen zout vanwege dieet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Welke seizoensgroente is het goedkoopst?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder vlees is ALLES goedkoop voor veel personen (zolang je maar seizoensgroente gebruikt), en zonder zout is alles smaakloos. Voor de niet-dieters zeker wel er bij serveren dus. Liefst nog even meekoken/bakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder zout alles smaakloos? Echt niet!

Het beste antwoord

Maaltijdsoep;

Uien, wortelen, blikken gepelde tomaat, sperzieboontjes,
bleekselderij allemaal kleinsnijden. Wortelplakjes even voorkoken en dan alles in wat boter stoven.
Overgieten met de tomaten + het sap, water erbij en verkruimelde groentebouillonblokjes en op laag vuur laten pruttelen tot alles gaar is. Gekookte pasta erdoor, afsmaken met peper en zout en lekker eten met kaastosties of knapperig brood.

Deze soep kan je aanpassen met die groenten die op dat moment het goedkoopst zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, ik had het zoutloos over het hoofd gezien. Of is het zoutarm? In dat geval heb je ook dieetzout.
Zoutloos kan je goed compenseren met verse tuinkruiden.
In natuurwinkels/reform hebben ze ook bouillonblokjes zonder zout.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Chili con Carne, zonder vlees. dus een lekkere bonen schotel met rijst of aardappel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je antwoord, maar die hebben we al gehad!
Was lekker, dus je krijgt een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smaakt ook erg lekker met tortilla's erbij.
Een lekkere quiche met chamignons/ paddestoelen en geitenkaas geserveerd met een frisse tomatensalade
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Seizoensgroente die dezer dagen goedkoop is betreft: spruitjes, zuurkool, winterwortels en uien (hutspot dus). Verder verschilt het per supermarkt. Dat kan je hier gemakkelijk opzoeken: http://www.yenom.nl/supermarktaanbiedingen/aardappelen-groente-fruit/groente.html
Niet iedereen is fan van spruitjes en zuurkool. Dus ik zou hutspot maken. Met pittige soja-roerbakreepjes.
Amadea
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Zuurkool staat 'stijf'van het zout. Niet zo'n goede optie dus bij zoutloos.
Prei is op het moment goedkoop, en je zou preiprol kunnen maken : erg lekker, al zou ik het niet helemaal zoutloos maken (behalve dan voor de betreffende persoon, natuurlijk)

Snij de prie in ringetjes en kook ze beetgaar.
Maak een lekkere aardappelpuree met een klont echte boter, beetje aromat en klein beetje nootmuskaat.
Kook pp 2 eieren hard, en snij die in stukjes.

Meng alles door elkaar, en maak het op smaak met verse citroensap ( beetje bij beetje - teveel is niet lekker)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een goedkope, lekkere maar wel volwaardige maaltijd wilt maken, zijn peulvruchten de handigste keuze als eiwitbron. Peulvruchten zijn erg goedkoop, vooral gedroogde. En als je ze goed bereidt, kunnen ze hartstikke lekker zijn.

Hoe klinkt Chickpea Rice Soup With Cabbage?

Olive oil (1 teaspoon to 2 tablespoons, however much you want to use)
1 medium yellow onion, thinly sliced
2 cloves garlic, minced
1 teaspoon dry thyme
1 teaspoon salt
Fresh black pepper
1/2 cup jasmine rice, rinsed
1/2 lb baby carrots
1 lb cabbage, shredded (about 1/4 of a big head)
6 cups broth
1 24 oz can chickpeas, drained and rinsed (about 3 cups)
3 tablespoons fresh chopped dill, plus extra for garnish

Preheat a stock pot over medium heat. Saute onion in olive oil with a pinch of salt for about 5 minutes, until translucent. Add garlic, thyme, salt and pepper and saute a minute more.

Add rice, carrots and cabbage and then pour in the broth. Cover and bring to a boil. Once boiling, bring down to a simmer, add the chickpeas, and let cook for about 15 more minutes, until rice is cooked and carrot is tender.

Stir in the dill and season with salt and pepper to taste. This definitely tastes better the longer you let it sit, but it can be enjoyed right away, too. Top with extra fresh dill.

Of Chana Masala? Eggplant & Black Eyed Pea Curry? Okra Gumbo With Chickpeas & Kidney Beans?
Zie bronnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op http://www.veggievoorchefs.be/recepten, http://www.donderdagveggiedag.be/recepten/hoofdgerechten en http://www.meatlessmonday.com/category/dinner/

Toegevoegd na 1 minuut:
en dan specifiek zoutarm: http://www.food.com/recipes/low-sodium-vegetarian

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.natriumarm.eu/category/vegetarisch/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een smaakvol, gezond gerecht vind ik altijd een Marokkaanse groentetajine. Doordat er veel kruiden in zitten, heb je weinig zout nodig.

Er zijn talloze recepten. Deze komt uit Puur Plantaardig en is heerlijk. Hoeveelheden zijn voor vier personen, moet je zelf even kijken hoeveel je nodig hebt:

1 pak gezeefde tomaten of 5 verse pomodori of trostomaten
3 rode uien
3-4 el olijfolie
2 tenen knoflook
1 cm verse gember
1 el korianderkorrels
2 tl komijnpoeder
3 tl kurkuma
mespuntje kaneel of koekkruiden
1 halve flespompoen
1 venkel
100 g gedroogde abrikozen (of een mix van abrikozen en dadels)
1 blikje kikkererwten
1/2 blokje groente- of peterseliebouillon
1 stronk broccoli
verse koriander (optioneel)

Als je verse tomaten gebruikt: breng een grote pan water aan de kook, voeg de tomaten toe, doe warmtebron uit, spoel de tomaten na een minuutje wachten met koud water af en pel ze. Pel en snipper de ui.

Verwarm in een tajine of braadpan op de laagste vuurstand de olijfolie en voeg de ui toe. Knijp de knoflook erboven en rasp de gember erbij. Stamp de korianderkorrels in de vijzel fijn en roer samen met de andere gedroogde kruiden door het uimengsel.

Leg deksel op de pan en snijd de wortel in niet te kleine stukken of schil de pompoen, verwijder hooi en snijd in blokken. Snijd de venkel door de helft en daarna in parten. Doe in de pan en fruit de groente onder af en toe roeren op zacht vuur zeker 4 minuten.

Snijd de tomaat in vieren of gebruik de gezeefde tomaten en voeg samen met de abrikozen, de (uitgelekte)kikkererwten, 200 ml kokend water en het halve bouillonblokje bij de groente. Snijd de broccoli in roosjes, leg op de groente en laat het geheel pruttelen tot de groente beetgaar is.

Serveren: hak een paar takjes verse koriander en strooi over de schotel.

Lekker met couscoussalade.