Waarom lijkt vegetarisch vlees op echt vlees?

Vegetarier word je meestal omdat je het opeten van dieren niet goed vindt. Dit kan verschillende redenen hebben:
* je bent tegen de omstandigheden waar de dieren in leven.
* Je vindt het zielig, voor de dieren.
* en er zijn mensen die denken dat als heel de wereld geen vlees eet dat er voldoende voedsel is voor iedereen.
Er zijn ongetwijfeld meerdere redenen om vegetarier te worden. Maar als mensen het zielig vinden voor de dieren, waarom lijkt een vleesvervanger dan zoveel op een gewone hamburger?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
12 jaar geleden
Zo kun je je vlesetende partner voor d gek houden ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat het er in de verste verte niet op lijkt.

Het beste antwoord

Die producten zijn meer gericht op de zogenaamde flexitariërs: mensen die minder (vaak) vlees willen eten, maar wel iets met ongeveer die smaak en structuur willen eten, en met een ongeveer gelijkwaardige voedingswaarde. 'Nepvlees' verlaagt de drempel om dat eens te eten en spreekt vermoedelijk flink wat mensen aan (want er komen steeds meer varianten).
Het is dus makkelijk, je hoeft niet te wennen aan 'vreemde' producten als tahoe en tempeh en niet na te denken over hoe je het moet combineren.
Dat nepvlees de vorm van gewoon vlees kan hebben, is toch niet zielig voor dieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor je goede antwoord

Andere antwoorden (7)

Veel mensen zijn nu eenmaal niet zo creatief met koken. Door het gebruik van vleesvervangers kun je "normale" recepten blijven gebruiken, en het vlees vervangen door nepvlees.

Maar ik ken vegetariërs die inmiddels zoveel ervaring hebben, dat ze ook prima heerlijke gerechten kunnen bereiden zonder vlees of nepvlees.
12 jaar geleden
Ik denk omdat je ook 'met je ogen' eet! Een bord met lekkere groenten, aardappeltjes/pasta/rijst of whatever en een stukje vlees ziet er zoveel aantrekkelijker uit.
Je wilt misschien wel de structuur van vlees hebben, maar niet het dier zelf. Vandaar dat het ook de vorm van vlees heeft, want het is een 'vleesvervanger' in de meeste gevallen.
12 jaar geleden
Het is misschien ook wel zo dat er mensen zijn die vlees wel heel lékker vinden, maar toch uit principe het liever niet eten. Dan is het ook nuttig om het op echt vlees te laten lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je gewend bent aan een zo een ronde schijf als je aan een hamburger denkt. en niet aan een of ander geel/groen schijfje, daarom is het denk ik. omdat je hoe de normale hamburger der uitziet net wat lekkerder uit ziet als een geel groen schijfje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er onder andere om dat je niet meedoet aan de massaconsumptie van vlees. Als iedereen dat zou doen, dan zou een heel groot deel van het dierenleed voorbij zijn en kunnen de dieren die er nog zijn, een normaal en natuurlijk leven leiden.

Het is net als met bier. Als je het lekker vindt maar geen alcohol wilt drinken dan kies je een alcoholvrij biertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcoholvrij bier is echt niet te slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige mensen vinden het wel lekker, toch? Het ging meer om de vergelijking, snap je?
Er zijn heel veel verschillende soorten vleesvervangers. Sommige daarvan lijken echt heel sterk op vlees (bijv. die van de Vegetarische Slager, waarvan zelfs veel vleeseters niet doorhebben dat het geen echt vlees is, en bij sommige Aziatische winkels). Sommige lijken een beetje op vlees (sommige vleesvervangers uit de supermarkt). En sommige lijken in de verste verte nog niet op vlees, en hebben dat ook helemaal niet als doel (tempeh, witte tofu, peulvruchten, noten).

Dat een deel van de vleesvervangers expres zo gemaakt wordt dat het op vlees lijkt, is om het makkelijk te maken voor beginnende vegetariërs, mensen die parttime vegetarisch willen eten en vleeseters die een vegetariër op bezoek krijgen. Je hoeft daarmee immers niet te wennen aan een compleet nieuwe smaak of structuur, hoeft je recept er niet voor aan te passen, je kan gewoon regelrecht het vlees vervangen door vegetarisch vlees. Dat maakt de drempel om het eens te proberen gewoon lager.
Daarnaast is er ook een heel grote groep mensen die niet elke dag vlees wil eten, maar vlees wel heel lekker vindt. Op deze manier hebben ze toch de smaak en structuur die ze lekker vinden, en hoeven ze dus niks te missen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg vegetariërs die er totaal geen behoefte aan hebben dat hun vegetarische proteïnebron op vlees lijkt, maar daarvoor zijn er ook al die vegetarische vleesvervangers die niet op vlees lijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Producenten van vleesvervangers zeggen dat consumenten dat willen.
Hiermee komen ze tegemoet aan de groeiende groep flexitariers die af en toe best geen vlees willen eten, maar "het mag niet teveel afwijken".