bestaan er vegetarische traditionele kerstgerechten?

ik heb de eer op me genomen om het kerstmaal te mogen maken, en ik wil dit graag vegetarisch doen, maar wel echt een kerstmaal. zijn er vegetarische kerstmaaltijden? of maaltijden die gepast zijn in deze situatie? (dus ook enigzins chic)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Vegatopia zet elk jaar een aantal vegetarische kerstmenu's op haar website, en heeft daarmee ondertussen een heel mooie verzameling vega kerstmenu's gemaakt. Ze hebben veel verschillende soorten, van uitgebreid tot makkelijk.

Bijvoorbeeld hun "Traditioneel vegetarisch kerstmenu" uit 2003:

Waterkerssoep

***

Champignon-cashewnotenpaté
Gratin dauphinois
Stoofpeertjes
Salade

***

Rijke chocoladepudding

Klinkt wel chic, toch?
Zie bron 1 voor hun kerstarchief.

Iets anders "traditioneels" is tofurkey (tofu-turkey), oftewel vegetarische 'kalkoen'.
In de Verenigde Staten een geliefd Thanksgiving-recept onder vegetariërs en veganisten, maar aangezien in Nederland kalkoen ook wel als typisch kerstgerecht wordt gezien, is tofurkey bij ons wel een mooi vegetarisch kerstgerecht.
Er zijn op internet veel recepten te vinden (helaas wel vooral Engelse), bij bron 2 een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet echt, ik heb onlangs een email gestuurd naar valess met de vraag of het geen goed idee zou zijn om een soort grotere burger te maken die hol is vanbinnen zodat je het kunt vullen zoals je dat normaal bij een kalkoen doet. Echter nooit geen reactie op gehad.

Nu ben ik zelf aan het oefenen geweest, zoek een lekkere recept voor een vulling (smaken verschillen) en koop de schnitzels van valess, krab met de zijkant van een vork de panneerlaag weg (ik maak op die manier ook broodje hamburger). Dan een soort lasagna maken van de vulling en de valesschnitzels. Als bijgerecht lekker gevulde tomaat, zoete aardappels, diverse groentes en een zalige gebak als dessert. Kun je ook zelf maken van zoete aardappelen of wortel. Of cheesecake. ohzo lekker. Of een heerlijke ijs coupe met vruchten en slagroom en een vuurwerkdingetje erop. Gewoon een beetje creatief zijn. Je kunt het echt heel feestelijk maken. De schnitzel van valess is een hele goede basis zoals bij vleeseters kip of kalkoen is. Hetzelfde geld voor de roerbakreepjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kerstmaaltijd stamt van de midwinterfeestmaaltijden af. En n eeuw ofzo terug had men in de winter alleen maar wild wat men af kon schieten, of een beest waar men geen eten meer voor had, dus dat de pan maar in ging. Alleen groente klonk de mensen toen niet echt als een feestmaal in de oren, ze moesten het altijd al met knollen en kolen doen.
Dus nee ik denk niet dat er traditioneel vegetarische kerstmaaltijden zijn

Toegevoegd na 30 minuten:
Maar ergens moet een traditie beginnen, dus doe een poging zou ik zeggen;)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant antwoord. Het ligt er alleen wel aan hoever je terug moet gaan om iets een traditie te kunnen noemen. In een deel van de wereld valt Kerst in de zomer, en ook daar is het Christendom ondertussen al een tijd aanwezig. Zij zullen daardoor veel meer dan alleen knollen en kolen beschikbaar hebben in de tijd rond Kerst, en hadden dus niet per se vlees nodig om een lekker feestmaal te maken.
Ik weet niet óf er in zulke landen traditionele vega kerstmaaltijden bestaan hoor, maar de kou hoeft daar in ieder geval geen belemmering te zijn. En je hebt de zevendaagsadventisten, een Christelijke stroming waarvan veel aanhangers vegetariër zijn.
Misschien hebben zij binnen hun traditie wel bepaalde vegetarische maaltijden die ze altijd eten met kerst.
De stroming bestaat pas zo'n 150 jaar, maar dan kan je wel al spreken van traditie, denk ik.
anneliez
12 jaar geleden
Ik ging uit van traditie in deze streek.150 jaar mag wel traditie heten.
Maar daarom heb ik aangevuld met: begin je eigen traditie, iemand moet de eerste zijn.
Fijne feestdagen
Nou, je hebt natuurlijk de engelse Christmas Pudding, helemaal vegetarisch. Moet je in principe maanden van tevoren al beginnen te bereiden maar kan nu ook nog wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vegetarisch hoort (nog) niet in de traditionele keuken in Nederland. In India is vegetarisme wel culinaire traditie.

als je geen kerststress wil, volg je mijn tip: Zet gewoon wat smakelijks , vegetarisch op tafel. Moet er met kerst iets traditioneels gegeten worden?Wil je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik eet al meer dan dertig jaar peen en uien (natuurlijk zonder vlees) met Kerst. Dus voor mij een traditie. Eenvoudig doch voedzaam.

En het maakt van het Kerstfeest geen vreetfeest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maak een lekkere quiche Lorraine met zongedroogde tomaten, stoofpeertjes, scones met cranberrycompote, een zalmslaatje, tonijncreme, een soepje van rode en gele paprika, een lekker uiensoepje als vooraf (alleen dan geen runderbouillon / fond nemen) Ook kun je een antipasti maken, gevulde couchettes / paprika, gevulde druivenbladeren met rijst, couscous, mischien wil je liever Paela? gerookte forel, je kunt met groentes net zo veel als met vlees, als je gewoon durft te combineren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pescotariërs eten vis, vegetariërs niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kiek, weer wat geleerd... ;-) maja ik heb op mn werk altijd met zo veel verschillende soorten gasten te maken, Veganisten, vegetariers, en nu dus ook pescotariers, en dan nog natuurlijk alle mensen die vanwege geloof/dieeten verschillende produkten mogen eten... Maar.... wat is dan weer het verschil tussen een pescotarier, vegetarier en een veganist?
kijk, vegetariers eten dus alleen produkten zonder vlees, pescotariers eten dus hetzelfde, maar wel vis.
En veganisten alleen puur plantaardige produkten??
Dit is mijn veggie kerstmenu:

Hapje:

Miniloempia’s met loempiasaus
Toastjes met pesto
Gevulde champignons met kruidenkaas uit de oven

Voorgerecht:

Faux Gras op gekarameliseerd witloof
sinaasappelmarmelade, uienkonfijt, bessenconfituur
geroosterd rozijnenbrood

Tussen:

Uiensoep met kaas en broodcroutons

Hoofdgerecht:

Gegratineerde aardappelen
Champignons in portoroomsaus
Quiche met geitenkaas, spinazie, wortel en cashewnoot

Nagerecht:
Tarte Tatin met vanille-ijs en slagroom

Als je van een gerecht het recept wil, vraag maar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik je veggie kerstmenu las dacht ik, die is goed gek, heeft hij/ zij niet in de gaten dat foie gras wel het ergste is wat je kunt eten!
Op dat moment niet in de gaten dat het woord verkeerd gespeld was.
Ik had al een min punt willen geven.
Heb toch maar even op de link geklikt om te zien waarom deze erbij vermeld stond.
Nou dat is dus een dikke 10, jammer genoeg kon ik maar 1 punt toe kennen!
Van het voorgerecht met de Faux Gras wil ik wel graag het recept hebben.
Ik heb de link meteen door gestuurd naar mijn vrienden en bekenden want jammer genoeg weten veel mensen nog niet hoe dit geproduceerd word en daar wil ik toch graag verandering in brengen.
Ik heb de link ook geplaatst op: www.bewustzijn.maakjestart.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb net je link van die site bekeken...... :-(((
Als ik alleen al dat hele lulverhaal moet lezen onder gratis af te halen heb ik al geen zin meer....
Sorry, waarom moeten sommige mensen toch altijd zo doorschieten als het om vleesloos eten gaat?
Ik eet bijvoorbeeld wel vlees, echter gewoon met mate, en meestal van een boerderij bij mij uit de buurt, gewoon van een hobby boer met in de wei lopende scharrelbeesten.
Ik vindt het niet zielig als beesten geslacht worden voor hun vlees, echter ben ik wel van mening dat die beesten een zo normaal mogelijk leven gehad moeten hebben. En als ik moet kiezen tussen een of 2 keer per week vlees, maar dan van dieren die een goed leven gehad hebben, of bv.500 gram rundergehakt van de c1000 voor 1,90(!) uit de massafokkerij dan kies ik voor het eerste...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.bewustzijn.maakjestart.nl de bovenstaande link bedoelde ik dus... de site over fauxgras heb ik ook gelezen, en die vond ik echt goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de faux gras voor twee personen: 1 blikje faux gras
3 stronkjes witloof
rozijnenbrood
verschillende chutneys: uienkonfijt, bessenconfituur, sinaasappelmarmelade
bruine suiker
boter snij de witloof in stukken en bak die op een laag vuurtje in boter tot de witloof zacht is. Voeg dan een grote eetlepel bruine suiker toe en laat je witloof karameliseren.
Haal de faux gras uit het blikje en snijd het in de lengte in twee, zodat je twee dunne schijven bekomt. Leg dit op een bedje van witloof. Serveer er verschillende chutneys bij en geroosterd rozijnenbrood.