Hoe hou je met een barbecue het best rekening met vegetariërs ?

Regelmatig organiseer ik een barbecue met vrienden of familie, in deze tijd van het jaar zelfs vrijwel ieder weekend, en in de regel gaat me dat uitstekend af. Ik maak altijd alle vlees, kruiderijen, marinades, sauzen, salades en dergelijke zelf, want ik ben niet zo van de kant-en-klaar (vanwege de smaak EN de financiën).

Dit weekend echter krijg ik twee vegetariërs over de vloer, en flinke eters ook nog. Nu ook ik regelmatig vegetarisch , maar nooit met vleesvervangers-die-op-vlees-moeten-lijken, en eerlijk gezegd lijkt het me ook onmogelijk daar fatsoenlijk smaak aan te geven.

Helaas kom ik niet verder dan wat verschillende lekkere groentespiezen, fruit, champignons, aardappelspiezen en wat notengehakt-burgers (als dat wil op de gril). Salades en bijgerechten is natuurlijk geen probleem. Mijn lievelings-vega-ingredienten echter (kaas, eieren) barbecueen zo lastig....)

Wat kan ik echte vegetariërs (dus ook geen vis-eter) nog meer fatsoenlijk voorschotelen voor op de barbecue, ZONDER dat mijn culinaire reputatie in het geding komt ? (Dus geen tofu, tahoe, quorn, kant-en-klare falafel en ander oneetbaars etc.)

Het liefst zoek ik een beetje originele recepten van vegetariërs zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K
Cryofiel
12 jaar geleden
Is het een idee om precies deze twee vegetarische gasten om tips te vragen? Zij zijn tenslotte experts, vooral betreffende hun eigen smaak en overige voorkeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik lees wat je nu al voor ze doet, kom je al een heel eind, klinkt lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryo ; haha, nee, het moet een verrassing zijn, Ze verwachten gewoon - zoals overal - een of andere vegetarische schijf of worst en veel sla. Ik vind het wel leuk om te laten zien dat een doorgewinterde vleeseter ook best een vega-barbecue kan maken, misschien wel 100 % als het lekkere dingen zijn. De uitdaging zeg maar.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp het - voor de eer en de uitdaging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes, heb bij de antwoorden 1 van onze familie recepten gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Ik maak altijd alle vlees zelf'....Dus jij gaat voor aanvang van de BBQ altijd even de tuin in om de koe of het varken te slachten? ;-) Nee, even serieus: Geweldig tof dat je zoveel moeite doet om het ook voor de vegetariërs zo uitgebreid mogelijk te maken! En ik kan de honingbananen die C4th beschrijft van harte aanbevelen :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook iets om aan te denken: mijn man is ook vegetariër, maar hij piekert er niet over om iets van een barbecue te eten waar ook vlees op ligt. Ik heb thuis twee bbq's, een voor vlees en een vega-bbq.
Natuurlijk kun je ook het rooster heel goed schoon maken, eerst de vega-dingen doen, en daarna het vlees.
Het ligt er een beetje aan hoe pietje precies je gasten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, dat vind ik wel de categorie 'je kunt ook overdrijven', al heb ik dat in het verleden wel meegemaakt met halal/niet-halal, maar die nemen ook standaard netjes hun eigen barbecue mee - zelfs als ik 100 % halal maak, want ja, het rooster wordt wel ook gebruikt voor echt eten ;-) Deze mensen zijn echter niet zo streng in de leer, gelukkig. Maar ik heb sowieso 2 barbecues, vanwege de hoeveelheid ook. @Rinke : nee, dat mag helaas niet - en moet ook ruim tevoren, niet dezelfde dag, want het moet nog evne besterven - maar uitbenen, snijden, marineren, rijgen, rollen, van een stuk beest eetbare hapjes maken zeg maar. Ik koop dus niets dat al gekruid/gemarineerd/bewerkt/voorgesneden is. Is gewoon lekkerder.

Het beste antwoord

Ik was ooit vegetariër, de meest pijnlijke momenten waren de barbecues.

Vleesvervangers: veel mensen hebben er echt schrik van maar het is niet altijd smaakloos, taai en oneetbaar. Er zijn heel goede vleesalternatieven te vinden, die ook lekker zijn op de barbecue. Maar wil je echt origineel uitpakken: ik heb een paar goede ideeën.

Groentenburgers en dergelijke horen niet thuis op je barbecue. Maar tofu of tempeh, laat deze een nachtje marineren in je koelkast en steek je tofu op een saté. Met een goede marinade zoals mosterd, gember, zoetmiddel (stroop), shoyu, olijfolie, balsemicum azijn, zout, en vers gemalen zwarte peper of (liefst vers) ananassap, vermengd met zoete paprika, zout, balsemicum azijn, zonnebloemolie en gember zal je menig vleeseter jaloers maken!

Vul een grote champignon met versgemaakte pesto, steek deze dan in een zilverpapiertje en laten garen op de bbq.

Marineer maiskolven een nacht in een mengsel van knoflook, ketjap, limoensap en sesamolie. Regelmatig keren tijdens het marineren. Pak ze met aluminiumfolie in en rooster de maiskolven tot ze lekker gaar zijn (30 min.)

Een rode paprika gevuld met rijst die in groentenbouillon gekookt is.

Leg 2 minibolletjes mozzarella (of een kwart van een normaal formaat bol), 3 halve cherrytomaatjes en 2 blaadjes basilicum op aluminiumfolie en maak er een paketje van. Leg 5 minuten op de barbecue en eet op met een beetje stokbrood.

Koop een bananenblad, leg dit in de vriezer en laat 30 minuten voor de bbq het blad weken in water. Kook intussen rijst en vervang de helft van het kookwater door kokosmelk, voeg wat rode peper en limoenrasp sap toe. Dresseer in de bananenbladen en leg zo 10 minuutjes op de bbq.

Stokbrood hoort bij de barbecue, maar pitabrood, wraps en bloemtortilla’s kunnen prima op de barbecue. Vul een pitabroodje met mango, oude kaas en jalapenopepers of Spaanse peper, of met rode paprika, courgette en zachte geitenkaas. Laat 7 minuten op de barbecue liggen. Of meng komkommer en feta met een beetje yoghurt, bieslook en peper. Grill pitabroodjes op de barbecue en vul ze nadien met de komkommersalade.

Vooral de typische smaak van de groenten behouden is belangrijk, je moet deze proberen versterken! Op die manier kan je echte smaakbommetjes op de barbecue klaarmaken.

Vooral pakketjes van groentes & kaas die lekker bij elkaar passen zijn populair. Ook een groentensaté kan heel lekker zijn.

Ik hoop dat je een succesvolle bbq geeft!

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vegetarische balletjes van de Albert Heijn zijn ook prima te doen. Je doet ze in folie met een pittige boemboe.
Verder zijn rosti's ook heel erg lekker op de bbq. Die worden bij mij ook door de niet-vega's zeer gewaardeerd. Als je bang bent dat er mensen met honger naar huis gaan, kun je nog een koude pasta salade maken, lekker met ravigottesaus en cashewnoten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, de balletjes zijn héél lekker. In Albert Heijn hebben ze wel veel goede veggie producten!
Persoonlijk vind ik dat de aloude vleesvervangers onderschat worden, de mogelijkheden daarmee zijn nog lang niet allemaal benut en met wat creativiteit zijn ze niet te herkennen!

Andere antwoorden (11)

Gelukkig zijn er op internet verschillende sites met recepten voor vegetarische barbecue's.

http://bbq-recepten.nl/recepten/vegetarische-recepten

http://www.animalfreedom.org/paginas/informatie/barbecuerecepten.html

Daarnaast is een vegetarische vriendin van mij nogal gek op onderstaand recept:

Honingbananen op de bbq
Ingrediënten voor 4 personen

* 4 stevige, niet al te rijpe bananen
* 10 a 15 gram boter gesmolten
* 2 eetlepels vloeibare honing
* 1 eetlepel rum
* 0,5 eetlepel citroensap

* 4 stukken aluminiumfolie om bananen in te verpakken
* eventueel wat amandelschaafsel, geroosterd
* eventueel slagroom, stijfgeklopt

Bereiding:
Bananen pellen en in de lengte halveren.
Op elk stuk aluminiumfolie 2 halve bananen naast elkaar leggen.
In een kom mengen: boter, honing , rum en citroensap. Dit mengsel over de bananen gieten.
Aluminiumfolie als pakketjes heel goed dichtvouwen.
Op de bbq voor 15 a 20 minuten of tot de bananen zacht zijn.
In folie serveren en eventueel amandelschaafsel en slagroom apart bijgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pita broodjes met currie van de barbecue

2 lepels gehakte koriander
2 lepels peterselie
1 theelepel gehakte knoflook
150 g verse roomkaas
4 pitabroodjes
2 theelepels milde currypasta Patak's
3 lepels olie

Meng 2 lepels gehakte koriander en 2 lepels peterselie met 1 theel. gehakte knoflook door 150 g verse roomkaas en vul 4 pitabroodjes. Roer 2 theel. milde currypasta (Patak's) met 3 lepels olie en bestrijk de broodjes ermee. Barbecue ca.4 minuten en keer halverwege.

Als dessert, misschien is dit wel origineel

Neem een camembert in een spanen doosje, verwijder zilverfolie en leg de camembert terug in het doosje, leg dit in de hete as tot het doosje zwart verbrand is.
Haal de camembert eruit, maak een gaatje in de korst en giet de kaas over een stukje stokbrood, glaasje port erbij!!

Heb je toch lekker kaas van de bbq!
Succes en smakelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kaasburger (kaas, brood, gekookte aardappel, kruiden, eventueel noten) is zeker mogelijk. Wel moet je dan van die aluminium bakjes aanschaffen of de burgers op een vel aluminiumfolie leggen, zodat de eventueel lekkende kaas niet in de barbecue druipt.
Ook gepofte aardappels (aluminiumfolie eromheen en dan op de barbecue) met allerhanden vullingen (ook zeker een kaasvulling) gaan goed op de barbecue.
Ei op de barbecue wordt ook voor mij lastig. Maar gevulde eieren als bijgerecht kan natuurlijk weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je alleen een bbq of ook een grilplaat/bakplaat op het vuur?
Voor grilplaten heb ik nog wel iets wat ik zelf lekker vind en bij dit soort gelegenheden maak. (lacto vegetarisch recept)

Recept van (mijn) oma:
Een ui
gedroogd witbrood, gemalen tot broodkruim/paneermeel. Kan indien nodig geforceerd gedroogd worden in een hetelucht oven bij maximaal 100 graden.
Een pittige vrij oude kaas. Liefst een belegen boeren of oud belegen.
een paar eieren.

Hoeveelheid geraspte kaas en broodkruim in volume ongeveer gelijk. Erg nauw luistert dat niet.

Meng het gemalen brood, geraspte kaas en de fijn gesneden uit door elkaar. Doe er zoveel eieren doorheen dat het mengsel goed aan elkaar blijft plakken. Maak er een "deeg" bol van en snij die in plakken. Deze kunnen nu gewoon op een ingevette grilplaat net zo gebakken worden als de anderen hun vlees bakken.
Als er wat meer ei in zit zijn de plakken zacht en kleverig, aanbakken kun je dan nog tegen gaan door die plakken apart door een restje van het broodkruim te paneren.

Variaties: Bv ook wat kruiden / peterselie mee mengen in het bovengenoemde mengsel.

Jonge kaas is zacht en smelt veel meer, als je die gebruikt zullen deze kaasschnitzels nogal plakken aan de bakplaat en mogelijk ook uitlopen.

Dit recept is dus voor een rooster minder geschikt. Je kan ze wel voorbakken (in olie) en dan 's avonds op het rooster afbakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tomaat met feta op de barbecue doet het bij ons altijd erg goed! Recepten kan je zo van het internet plukken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet anders eens naar een winkel of slager gaan een dat vegetarisch probleem uitlegen ze zouden je vast bedrijpen of je kunt een vegaburger op de barbecue doen ook altijd lekker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pikante rode-bonenkofta's met chutney

Je kunt ze serveren met naanbrood of tortilla's.

uitgelekt blik rode kidneybonen, 400 g
1 tl garam masala
1/2 tl gemalen koriander
1/2 tl gemalen komijnzaad
1/2 ui
teen knoflook
1/2 groene Spaanse peper
2 el olijfolie
zout en versgemalen peper

voor de mango-kokoschutney:
1 groene Spaanse peper
2 el ongezoete, gedroogde kokos
4 el gehakte verse koriander
stukje verse gember van 3,5 cm
teen knoflook
1 el vers limoensap
kleine rijpe mango
platte peterselie voor de garnering

1. Doe de bonen in een schaal samen met de garam masala, koriander en komijn, Hak de uit en de knoflook fijn.
2. Verhit de olie in een koekenpan en bak hierin de ui, knoflook en Spaanse peper 3 min. tot de ui zacht is. Voeg dit toe aan de bonen, doe er royaal peper en zout bij en prak de ingrediënten flink door elkaar. Vorm van dit mengsel 16 kleine balletjes en prik die aan houten spiesen.
3. Maak de chutney: ontdoe de Spaanse peper van de zaadlijsten en hak hem grof, doe in de blender en voeg kokos, koriander, gember, knoflook en limoensap toe. Klop de ingrediënten tot een glad geheel en voeg zout naar smaak toe.
4. Schil de mango. Snij het vruchtvlees weg rond de pit, Snij het in kleine blokjes en doe die in een schaal. Schenk het kokosmengsel over de mango en meng het goed door.
5. Leg de spiesen op de hete barbecue en laat ze 6 tot 8 minuten roosteren. Keer ze regelmatig. Dien meteen op, gegarneerd met de platte peterselie en daarbij de mango-kokoschutney.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ook kebabs van stukken maiskolf met broccoli, rode ui, gemarineerd in een mengsel van teriyakisaus, sesamolie, citroensap, knoflook, zout en peper zijn erg lekker. Moeten ongeveer een kwartier roosteren.

Of kebabs van kerstomaatjes, artisjokharten, gele paprika en knoflooktenen (eventueel sjalotjes), bestreken met een mengsel van olijfolie, balsamicoazijn en peper en zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat ziet er ook mooi uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was vergeten de bron erbij te zetten, een aanrader, ook voor niet-vegetariërs. Je barbecue wordt een stuk minder saai als je een paar dingen uit dat boek toevoegt. Ik heb bovenstaande recepten wel geprobeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, een saaie barbecue moet ik nog meemaken, hoor. Hoewel......ik ben ook wel eens ergens wezen barbecueën waar 'een barbecue voorbereiden 'betekende : een kant&klaar-pakket vlees kopen en een bak kant&klare salade opentrekken. Da's beduidend minder. Het ruikt goed, maar de smaak trekt nergens op.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak ook liever zelf. Maar met al die groente ziet het er op het rooster al een stuk fleuriger uit. Ik parttime nog graag regelmatig, hoewel ik een paar jaar geleden weer vlees ben gaan eten.
Portobello burgers gegrild op de barbecue:

Ingrediënten:
* 2 eetl Dijon mosterd,
* 1 eetl Balsamico azijn,
* 2 grote portobello champignons,
* 2 dikke plakken vleestomaat,
* 2 rode uienringen,
* zout & versgemalen peper,
* 2 ciabatta broodjes,geroosterd op de barbecue,
* 2 handjesvol rucola.

Meng de mosterd en de azijn goed door elkaar,borstel de helft op de portobello's en breng deze op smaak met peper & zout. Gril ze op de BBQ 2-3 min. aan elke kant.
Verdeel de rest van het azijn-mosterdmengsel over de ciabatta's,beleg met de tomaat,portobello,rode ui en de rucola.

Halloumi & champignonprikkers
Ingrediënten:
* 250 g halloumi in niet te kleine blokjes (ongeveer dezelfde grootte als de champignons),
* 250 g champignons,
* 12 satéprikkers (leg ze een poosje in water zodat ze niet verbranden),
* 12 takken verse rozemarijn van de naaldjes ontdaan,
* olijfolie,
* versgemalen zwarte peper,
* 2 limoenen,
* klein bosje verse bladpeterselie,grof gehakt.

Hou een satéprikker en een rozemarijntak bij elkaar en schuif er als eerste een blokje halloumi aan zodat de boel bij elkaar blijft,gevolgd door een champignon,ga zo door tot alles op is.Bestrooi de prikkers met versgemalen zwarte peper en druppel er olijfolie over,laat even intrekken.
Rasp de schil van de (goed schoongeboende) limoen,halveer ze en mix de schil met de grof gehakte bladpeterselie en een kneepje limoensap.Zet opzij tot gebruik.
Rooster de halloumi-champignonprikkers op de BBQ gedurende 5-8 min,draai ze 2-3 keer om.Rooster tegelijkertijd de limoenhelften,snijvlak naar beneden.
Serveer de limoen naast de halloumiprikkers,is heerlijk om het sap erover uit te knijpen,samen met het peterselie-limoenraspmengsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ziet er goed uit. Daar moet wel een variatie op te vinden zijn....
gewoon vleesvervangers kopen en die marineren net zoals bij vlees. er is makkelijk smaak aan te geven hoor ben nu al 3 jaar vegetarisch en mis vlees echt niet omdat (goed gemarineerde) vleesvervangers evengoed als vlees snaken vind ik.

Toegevoegd na 5 uur:
ps: de meeste vegetariers die ik ken vinden vleesvervangers veel lekkerder dan die groentehapjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan hebben ze hun smaak al wel heel erg verpest, zeg ; ik vind ze werkelijk niet te vr....., niet één ! Smaakt allemaal naar vermalen zaagsel, gemarineerde badspons of oudbakken brood, met veel kruiden om de oneetbaarheid te maskeren. En ik vind het heel erg moeilijk mensen iets voor te schotelen dat ik zelf bij het voorbereiden al niet door mijn strot krijg. Ik heb meermalen geprobeerd tofu of quorn de status 'leker' te geven, maar het haalt niet eens de status 'eetbaar', zelfs niet met de beste en lekkerste marinades. Dat zal ongetwijfeld met mijn verwende smaak te maken hebben. Vegetarisch eten ; uitstekend, maar dan zonder frankensteinvlees. Maar je hebt gelijk dat het niet allemaal groente moet zijn. Met noten , kazen en peulvruchten kom je echter ook een heel - smakelijk - eind. Alleen op de bbq valt dat niet altijd mee. (Wel uit elkaar ;-) )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan kan jij dus gewoon niet koken.
volgensmij koop jij als marinade gewoon zo een zakje in de winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:lol: hahaha, die uitdaging wil ik wel aan hoor ;-) (Waarbij ik er maar even aan voorbij ga dat ik het een nogal onbeschofte opmerking vind). Maar als 'kant&klare pakjes en zakjes uit de winkel' jouw definitie is van lekker koken, dan heb je culinair inderdaad nog wel een hele lange weg te gaan.....
Ik koop mijn vlees niet eens voorgekruid, omdat ik dat zelf lekkerder kan. Sommige dingen zijn gewoon niet echt smakelijk klaar te maken. Tuurlijk, sommige mensen vinden hamburgers van McDonalds of macaroni uit blik ook het toppunt van culinair genot, maar ik heb gelukkig mijn standaard inmiddels iets hoger. En de kwaliteit van de ingrediënten is veruit het belangrijkste. Vegetarisch koken is niet per definitie mijn ding, maar ik heb het in de loop van de jaren wel geleerd, omdat ik minstens eens per week vegetarisch wil eten, en veel kennissen en vrienden vegetariër zijn. Maar ik heb nog nooit iemand ontmoet die tofu of soya het toppunt van lekker vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je moet denk ik nog maar eens lezen wat ik schreef.
volgensmij koop jij die kant en klaar zakjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, nee dus, zoals je vrij duidelijk kunt opmaken uit zowel mijn vraag als mijn reacties ;-)
Met uitzondering wellicht van pesto (als onderdeel van een marinade) ; die maak ik niet altijd zelf.
Je kunt BBQ-pakketten bestellen op www.veggiedeli.nl en wat luxere pakketten hebben ze op www.vegetarischeslager.nl. Je kunt ook zelf notenzadenburgertjes maken, vb met balsamicoazijn en knoflook erin. Daarvoor heb je wel een foodprocessor nodig. Doe vb een kop lijnzaad of zonnebloempitten met een kop walnoten, een teen knoflook, shoarmakruiden en 4 eetlepels kokosolie en een paar eetlepels balsamicoazijn in een foodproccessor en er ontstaat vanzelf een deeg waar je burgertjes van kunt maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps. Gemarineerd portobella's zijn ook heerlijk op de BBQ en zien er erg culinair uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het vegetariers zijn die zelf ook weleens een BBQ geven en dan vlees serveren, moet je rekening met ze houden. Als zij zelf bij hun BBQ nooit vlees serveren vind ik dat je ze in dit geval niet tegemoet moet komen, zij doen het ook niet met jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ben ik beslist niet met je eens ; ik kan ook 'geen vlees' eten en zo een prima smakelijke maaltijd binnen krijgen, maar andersom wordt dat droog stokbrood kauwen (want ook in mijn meeste salades stop ik normaliter vlees of vis). Voor een tractatie op school of een hapje bij de borrel ofzo vind ik dat geen punt (ik kon op school ook niet altijd met alle moslims/hindoes/allergieën/vega's rekening houden), maar met een traktatie minder is er nog geen man overboord. Maar iemand te eten vragen en dan niks serveren dat-ie mag gaat me echt te ver. Bijzondr ongastvrij. Als ik bij moslims ga eten, verwacht ik ook niet dat ze voor mij speklappen gaan bakken. Als ik maar goed te eten krijg, is dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je voor Marleen