Deze groente heeft haar bijnaam waarschijnlijk niet alleen aan de verfijnde smaak te danken. Ook het prijskaartje dat er aan hangt, zal hebben meegespeeld. En die hoge prijs is weer te wijten aan de arbeidsintensieve oogstwijze. Asperges moeten namelijk stuk voor stuk met de hand gestoken worden. En dat moet ?s morgens vroeg en ?s avonds na zonsondergang gebeuren. Want de tere knopjes mogen niet door het felle zonlicht worden beschenen. Dan verliezen ze hun blanke teint en willen we ze niet meer op ons bordje.

Er is nog een reden waarom asperges zo duur zijn: aspergevelden zijn slechts de helft van de tijd productief omdat de bodem snel uitgeput raakt van de aspergeteelt. Als je dan ook nog weet dat asperges handmatig behandeld moeten worden, bij het sorteren bijvoorbeeld, dan is een kiloprijs van 10 tot 15 gulden verklaarbaar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Dank zij Kimath: euro's
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
een kenner +
Kimath
13 jaar geleden
Gulden? gekopieerd van oud artikel :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Kimath: stond geen datum bij, maar bedankt;-)
Omdat het een arbeidsintensieve groente is en onze poolse landgastarbeiders ook niet meer voor een habbekrats werken.