Wie heeft een of meerdere links naar een goed artikel over de voordelen van plantaardig eten voor (top)sporters?

Het liefst in het Nederlands, maar Engels mag ook

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hier vind je heel wat:

http://www.vegetariers.nl/voeding/voeding_divers/sport_en_vegetarische_voeding.aspx
12 jaar geleden
Je zou eens kunnen kijken bij Brendan Brazier, een topsporter die 100% plantaardig eet. Hij heeft voor zichzelf een plantaardig en deels raw dieet ontwikkeld, om sportief zo goed mogelijk te kunnen presteren, het Thrive dieet. Over dit dieet heeft hij boeken geschreven, gericht op (amateur)sporters die beter willen presteren én op niet-sporters die zich gewoon in hun dagelijks leven fitter en gezonder willen voelen. De ene helft van het boek gaat over zijn voedingstheorie en algemene voedingstheorieën, hierbij gaat hij ook in op welke soort voeding goed is voor welke soort sport. De andere helft staat vol recepten.

Heel interessante boeken, en heel toffe recepten. Ik krijg zelf enorm veel energie van zijn gerechten, en ik vind het ook best lekker, zelfs de salades.

Op zijn website staan ook allerlei artikelen van hem over voeding en sport.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit een zeer interessant antwoord. Ook de vraag is interessant. Ik heb ook wel eens gehoord van iemand die alleen leeft op fruit en noten. En die iemand deed dat al 29 jaar en zag er gezond uit. Maar hoe kan dat dan? Ik heb dan het idee dat je tekorten krijgt.
Weet jij dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je hier een recept geven van de lekkerste saldade van hem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Dofa,
Ik heb niet veel verstand van fruitarisme, omdat ik daar zelf het nut ook niet zo van inzie. Niet dat ik voor mijn plezier planten of bomen kapot maak hoor, maar ik vind gezond en veelzijdig eten belangrijker. Het is wel zo dat je fruit en noten in de ruimste zin van het woord moet zien, fruitariers eten geloof ik ook dingen als paprika, tomaat, komkommer, avocado; sesamzaad, zonnebloempitten, lijnzaad ed. Dat maakt al veel verschil.
Maar een fruitarisch dieet is qua voedingsstoffen behoorlijk eenzijdig, en om zo'n voedingspatroon te laten werken denk ik dat je veel kennis van voeding moet hebben, erg goed op moet letten wat je eet en het moet aanvullen met bepaalde supplementen (sowieso vitamine B12). Ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk kan zijn, maar dan moet je wel heel erg je best doen denk ik. Het is alleen iets voor mensen die echt heel erg gemotiveerd zijn denk ik, en zelfs dan heb ik er mijn twijfels bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lekkerste recept van hem vind ik een salade met dressing van gepureerde paprika, knoflook en veel verse basilicum (alles rauw). Dat was voor mij echt de uitvinding van de eeuw, om paprika door de blender te gooien en als dressing te gebruiken, het maakt je salade zo heerlijk zoet. En de combinatie met rauwe knoflook en verse basilicum is absoluut fantastisch. Om je vingers bij af te likken!
Ik gebruik dit nu standaard als dressing voor mijn salades :)
Misschien heb je iets aan onderstaande links over Raw food.

Een Raw food dieet is een gezonde plantaardige voeding waarin de levensbron nog aanwezig is. Het wordt gezien als ‘schoon’ voedsel. Puur zoals de natuur het ons aanbiedt. Het past bij onze handen en tanden en onze vingers zijn uitermate geschikt voor het pellen van fruit en plukken van groenten.