Er zijn heel veel soepen die niet van bouillon gemaakt worden.

Een voorbeeld is bloemkoolsoep.

Maar je kunt overal soep van maken.
Als je daarvoor een restje groente gebruikt en/of
het kooknat van je groente, kun je eindeloos varieren.

Voor de smaak heb je ook al geen bouillon nodig.
Je kunt allerlei kruiden gebruiken voor de smaak.
Je kunt gehaktballetjes rollen om er door te doen.
Of van dat namaakgehakt als je vegetarisch bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bouillon hoeft niet in het recept te zitten voor een lekkere soep. Maar het is wel een lekkere basis, helemaal als je deze zelf getrokken hebt van o.a. ui, prei, wortel, selderij etc. of met vlees als kippenvlees of rundvlees of vis kan je een bouillon trekken. Ook een flesje (speciaal) bier maakt het erg smaakvol.
Bouillonblokjes zijn de snelle oplossingen en bevatten naast een concentratie van groenten/kruiden ook veel zout en andere smaakversterkers.
Door het trekken van de smaken in het vocht maak je eigenlijk altijd al een bouillon, omdat de soep toch even door moet koken om goed op smaak te komen. In feite is dat het mooie van soep, de smaken komen dan samen als kleuren in een schilderij.
Een eenvoudig voorbeeld is dit:

Neem een pak tomatensap, voeg wat reepjes paprika toe, en wat versgemalen peper (eventueel wat zout), even laten koken en je hebt al een goede basis. Je kan er nog maiskorrels aan het einde toevoegen en wat bieslook aan het eind.

Nog een eenvoudige:

Bak flink wat uienringen lekker bruin met wat peper (evt. zout) en doe er dan een flesje donker bier bij (bijv. oud bruin) en een scheutje water, en laat dit even doorkoken. In feite is dan je uiensoep al klaar (en kan je er nog heel veel mee varieren, bijvoorbeeld met wat chilipoeder en kerrie, of wat bosuitjes aan het eind).

Varieer er op los, maar meestal heb je voor je het weet al een bouillon gemaakt voor je het door hebt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan ik een hele rij opnoemen ....
maar dat doe ik niet dus...
soep is altijd gemaakt van bouillon!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn.