In principe zijn er geen ongezonde groenten.
Maar daarom is nog niet alle groenten die je kunt kopen in de supermarkt erg gezond.
Want op groente en fruit in Nederlandse supermarkten zit vaak nog steeds meer gif dan gezond is. Aubergines en komkommers blijken de meest vervuilde groente, van het fruit zijn dat meloen, druiven en peren.

Er van uit gaande dat het om groenten en fruit zonder gif gaat, kun je wel zeggen dat alle groenten en fruit gezond zijn.
En is niet een bepaalde soort het gezondste of het ongezondste.

Gezond eten staat of valt namenlijk met de varieteit, de afwisseling.
Dat staat ook op nr. 1 van de schijf van vijf van het Voedingscentrum.
De 5 regels
Van de Schijf van Vijf
◦Eet gevarieerd
◦Eet niet teveel en beweeg
◦Eet minder verzadigd vet
◦Eet veel groente, fruit en brood
◦Eet veilig

Ik bedoel: rauwkost eten is gezond, maar alleen maar rauwkost eten, is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur dan is opengebroken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Geen enkele groente is ongezond. Iedere groente heeft zo zijn waardes. Het wordt pas ongezond voor je als je altijd dezelfde groente eet. Dan komt je voedingsstoffen tekort. Afwisseling is het best en dat geldt ook precies voor fruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Advocado is de slechste van alle, maar nog altijd beter dan geen groente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
waarom is die slecht dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is absoluut níét waar : avocado is één van de weinige vruchten/groentes die ook vetten in zich heeft, maar het zijn goede vetten. Avocado is juist heel gezond!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Avocado is geen groente maar een vrucht. Is ontzettend goed voor je, met name voor je huid.
De ongezondste groenten zijn giftige paddestoelen (als je paddestoelen al tot groenten kan rekenen).
De gezondste bestaat volgens mij niet; het gezondste is afwisseling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is zo'n site, helaas ben ik hem vereten maar op die site kan je per groente zien hoeveel bestrijdingsmiddelen er op/in zitten. Zo is bijv. De komkommer heeeel erg bespoten, dus eigenlijk ongezond. Als je biologische groenten en fruit koopt ben je er zeker van dat het niet/minder bespoten is dan de niet-biologische variant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen ongezonde groenten. Als groente al ongezond zou zijn, dan komt dat doordat er in de landbouw zoveel met gif gespoten wordt.

Tot de meest gezonde groenten behoren o.a. broccoli, spruitjes, boerenkool, spinazie, bleekselderij en wortelen.

Tot de meest gezonde vruchten behoren o.a. appels, bananen, kiwi's, mango's, abrikozen, grapefruit, kersen, sinaasappelen en zwarte bessen.
http://www.voeding.adviesplaats.nl/Gezond-fruit-top-10/Gezondste-fruit