Waarom eet iemand die vegetarisch is veel kaas terwijl daar stremsel (afkomstig uit de lebmaag van kalveren ) in zit?

Je ziet veel vegetarische mensen kaas eten. Maar om kaas te maken heb je stremsel(http://nl.wikipedia.org/wiki/Stremsel) nodig en dat haal je uit de maag van een kalfje. Dus om kaas te maken moet je toch echt eerst een kalf slachten.

Ik zal laatst vegetarische kaas op de markt en vroeg of daar dan geen stremsel in zit. Maar ook daar zit stremsel in. Vraag me af waarom de kaas dan vegetarische kaas heet!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Over jouw vraag: Allereerst, iemand is niet vegetarisch, maar iemand is vegetariër. Deze persoon eet vegetarisch.

Ten tweede vind ik jouw vraag een aanname bevatten die naar mijn mening niet waar is. Ik ben vegetariër en ik ken veel vegetariërs en zowel die anderen als ik letten wel degelijk op welke kazen we eten en welke niet.

Zie ook hier: http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

Indien een vegetariër toch kaas eet met dierlijk stremsel dan zal dit veelal uit onwetendheid zijn. Hetzelfde geldt voor gelatine overigens (in snoepjes of toetjes). Deze kan ook soms dierlijk en soms plantaardig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Veel vegetariërs weten gewoonweg niet wat stremsel is, of dat het uberhaupt bestaat.

In vegetarische kaas wordt vegetarisch stremsel gebruikt, dit is plantaardig.

Een fout die ook vaak wordt gemaakt is dat mensen denken dat biologische kaas ook vegetarisch is, maar het tegendeel is (meestal) waar.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens zie ik helemaal geen vegetarische mensen kaas eten - sterker nog, ik heb nog nooit een vegetarisch mens gezien...

Of je moet dit bedoelen (afbeeldingen):
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die dingen zijn eigenlijk doodeng.
Die groeien vanzelf zo, onder de grond...
En zien eruit als kleine, vegetarische mensen...
Brrrrrr.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het er letterlijk bij stond lijkt het me dat het gemaakt was met plantaardig stremsel.
Want een kaasboer die niet weet dat gewone kaas niet vegetarisch is, gaat ook niet expliciet vermelden dat zijn kaas wél vegetarisch is...
Maar wil je vegetarische kaas kopen, dan kan je terecht bij de natuurvoedingswinkel.
Vaak hebben ze daar zelfs veganistische kaas!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey ben er niet helemaal met eens.
Sommige mensen verkopen wel kaas en zeggen dat het vegetarisch is maar hebben helemaal geen verstand van dat woordt en de betekenis stremsel.Dus hoe al eerder genoemd het bestaat kaas waar vegetarische stremsel in zit en dat is in alle biologische kaas(staat er ook altijd op) en in leerdammer en leerdammer light zit ook vegetarisch stremsel in(staat er ook op)Dus dan weten jullie dat.
vegetarisch is in de volksmond zo'n beetje verzamelnaam voor dingen 'waar geen vlees in zit'. aangezien in kaas geen vlees zit, noemt men dit al gauw vegetarisch.
echt netjes is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou het verschil tussen vegetariers en veganisten!!
Een vegetarier eet over het algemeen geen vlees omdat die het zielig vind voor de dieren.
En een veganist eet helemaal niks wat maar met dieren of iets gemaakt is dus ook die kaas eten ze niet.drinken geen melk of andere zuivel enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In vegetarische kaas zit ook stremsel, maar niet van dierlijke oorsprong. Dat stremsel wordt of van bacteriën gemaakt of van planten.
Uit wikipedia:
Er zijn twee alternatieven voor dierlijk stremsel, te weten:

1. stremsel op basis van plantenextracten;
2. stremsel van genetisch gemodificeerde micro-organismen, geproduceerd door bacteriën waar een rundergen in is ingebracht.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad vegetarische kaas bevat geen dierlijk stremsel en ook is het zo dat veel vegetariers niet eens weten dat het er uberhaupt in zit, in kaas. Net als gelatine (snoep) en lecithine (E322), dit zijn ook dierlijke voedingsmiddelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lecithine wordt van soja of zonnebloempitten gemaakt
Zie wikipedia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lecithine wordt ook uit ei gewonnen, tenzij er staat vermeld; sojalecithine! http://www.food-info.net/nl/e/e322.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OK, weer wat geleerd! Overigens eten de meeste vegetariërs wel ei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is waar, ik ben jaren veganist geweest....vandaar dat ik dat er automatisch in meeneem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lecithine kan wel uit ei komen, maar is veel vaker plantaardig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SO WHAT?Lecithine is dierlijk?Ik dacht dat het extra een vitamine is voor sporters en vegetariers en veganisten.Ik heb dit altijd als pulver voor mijn muesli.Dus ik doe dan ook maar geen Lecithine meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lecithine is veel vaker plantaardig dan dierlijk, dus het standaard schrappen is zonde. Je kan het ook even aan de fabrikant vragen, waar de lecithine uit afkomstig is (als het niet al op de verpakking staat), ik denk dat ze dat vaak wel weten.
Een vegetariër die wel kaas eet, heeft boter op zijn hoofd. Immers het "bijproduct" van de melkproductie is een kalf. En dat kalf zal ook een eindbestemming krijgen en dat is niet dat hij zijn hele leven vrij in een weiland kan rondlopen totdat hij / zij van ouderdom sterft.

Nederland produceert enorm veel melkproducten, daarom hebben wij ook een hele grote export van kalfsvlees.

Vegetarier en veganisten, het is onmogelijk om jezelf 100% van dierlijke producten te ontzien. Zou bijvoorbeeld ook betekenen dat je niet meer naar musea kunt om oude schilderijen te bekijken ........ Of een kopje koffie met suiker te drinken vanuit een automaat......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste afvraging is : Waarom eet de persoon geen vlees en vis.
Mogelijke antwoorden:
1: Zielig voor dieren...bij deze groep heeft je vraag een goede reden.
2: Vegetarisch eten is gezonder, geen hormonen en antibiotica in....moet je natuurlijk wel biologische groentem en fruit kopen...(ga nu niet in discussie of dit werkelijk gezonder is, dit is de opvatting van die vegetarier)
3: Medisch, ik ken iemand die migraine van dierlijke eiwitten krijgt, eet dus wel kaas.
4: Milieu vriendelijker, je hebt meer landbouwgrond nodig om een mens in leven te houden als daar eerst een dier van moet opgroeien en daarna dat dier gegeten wordt dan als de mensen zelf planten eten van dat stuk grond (wel zal er dan iets anders verbouwd moeten worden...

Degenen die met de antwoorden 2-4 komen hebben sowieso geen bezwaar tegen kaas, stremsel etc.

een eventuele 5e groep:
Alleen tegen bio industrie...eten dan geen vlees om die reden, maar bv wel een enkele keer wild dat een geheel vrij leven heeft gehad en mogelijk dieren van biologische boerderij...zijn dus niet vegetariers hoewel ze , als ze niet thuis eten, zich dan wel uit zekerheid geen bio vlees te eten toch maar opgeven als vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Degene met antwoord 4 moet ook een bezwaar hebben tegen kaas. Kaas is geloof ik net zo milieuonvriendelijk en net zo'n inefficiënt gebruik van landbouwgrond als vlees. Niet vreemd ook, als je weet hoe ongelofelijk veel melk er nodig is voor een kilo kaas.
Overigens gelden de argumenten van milieu en voedselverspilling voor alle zuivel en ei, maar bij kaas in zeer hoge mate, waardoor vlees vervangen door kaas weinig effect heeft. Verder wel een goed antwoord, omdat het ingaat op de verschillende uitgangspunten +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Ik ben vegetariër maar ik eet inderdaad ''gewoon'' kaas. De reden dat ik dat doe heeft te maken met het feit dat ik dan heel erg op wat ik eet moet gaan letten. De keuze qua eten is als vegetariër vaak al beperkt en als je dan ook nog moet letten op de kaas, dan is dat best moeilijk. Dat lijkt mij in ieder geval zo. In restaurants gaat het dan ook moeilijker of als je bij iemand gaat eten. Vandaar dat ik gewoon kaas eet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad, naast onwetendheid, volgens mij de meest voorkomende reden dat sommige vegetariërs wel gewone kaas eten. +1
In onze natuurvoedingswinkel verkopen we wel zo'n 30 verschillende soorten onverpakte, vegetarische kaas.
(Behalve de biologische boerenkaas, die is niet vegetarisch). Dus je hebt echte vegetarische kaas die zonder het stremsel van het kalfje is bereid.
Met dat stremsel mag het geen vegetarische kaas heten.
13 jaar geleden
Het bestaat kaas met vegetarische stremsel,bijvoorbeeld in biologische kaas zit vegetarische stremsel en in leerdammer kaas zit ook vegetarische stremsel in.
En op smeerbare kaas bijvoorbeeld philadelphia of zo weet ik niets eens op er wel stremsel in zit of niet,maar ik eet het wel,omdat ik er maar van uit ga als er stremsel in zat van de dier dat het er ook dan er op staat.
Dus ik hoop ik kon je een beetje verder helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je keuze m.n. buitenshuis wordt inderdaad wel heel beperkt.
Klinkt een beetje laf maar ook financieel maakt het voor mij (te) veel uit. Vegetarische kaas is nu eenmaal veel duurder net als biologisch geteelde groenten. Een pakje soja of andere vleesvervanger kost net zoveelals een kilo varken!
Na een aantal jaren tevergeefs fatsoenlijke winterschoenen gezocht te hebben heb ik het opgegeven toch maar een paar leren schoenen gekocht. Ik zal mijzelf dan ook niet als vegetarier omschrijven. Ik eet gewoon geen vlees en voor de rest probeer ik bij andere dierlijke producten een goede afweging te maken.

Overigens is het zo dat veel biologische boeren hun koeien jaarlijks laten kalveren voor de vleesproductie terwijl dat helemaal niet nodig is voor de melkproductie van de koe.

In Afrika leeft trouwens een nomadenstam die alleen maar van melk leeft. Eenmaal per jaar slachten zij een kalf bij een offerfeest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk weten ze dat niet.