Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een restaurant cadeaukaart geldig tot de vervaldatum of is het tot en met vervaldatum?

Het gaat om deze kaart: https://www.restaurantcadeaukaart.nl/

Antoni
12 maanden geleden
@Niesje1973, heb je via https://www.restaurantcadeaukaart.nl/controleren de geldigheid gecheckt?
erotisi
12 maanden geleden
https://anw.ivdnt.org/article/vervaldatum
erotisi
12 maanden geleden
RestaurantCadeau is, tenzij anders vermeld, 2 jaar geldig vanaf de dag van aankoop. Dus stel jij hebt de kaart geactiveerd op 27 dec 2022 dan is de kaart nog te gebruiken tot en met 27 dec 2024. Hieruit zou op te maken moeten zijn of de gegeven vervaldag op of na 27 dec 2024 ligt. Een vaste definitie van vervaldag is er niet. Als dus de gegeven vervaldag 28 dec 2024 is het dus een tot datum, en bij 27 dec 2024 een tot en met datum.
erotisi
12 maanden geleden
Maar je zou ook kunnen zeggen 2 jaar vanaf 27 dec 2022 dat die dag zelf nog meetelt zodat het geldig is tot en met 26 dec 2024. Immers in het taalgebruik bij het woord vanaf begint het op die dag zelf al.
Inekez1
12 maanden geleden
Een geldigheid van 2 jaar is 2 x 365 dagen (of 365 + 366 bij een schrikkeljaar). Een kaart die gekocht is op 27-12-2022 is dan dus geldig tot en met 26-12-2024.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Een cadeaukaart voor een restaurant is meestal geldig tot en met de vervaldatum. Dit betekent dat je de kaart op die datum zelf nog kunt gebruiken, maar niet daarna.

Het is altijd goed om de voorwaarden van de specifieke cadeaukaart te checken, want soms kunnen er uitzonderingen zijn. Als je twijfelt, vraag het dan even na bij het restaurant.

Hebben jullie ervaring met cadeaukaarten? Welke tips hebben jullie voor het gebruiken ervan voor de vervaldatum?
(Lees meer...)
12 maanden geleden
Niesje1973
12 maanden geleden
Aan "meestal" heb ik niks.... Ik kan het niet vinden voor deze specifieke kaart.
Een vervaldatum is tot en met de genoemde dag. Dat geldt niet alleen voor cadeaukaarten, maar ook voor aanbiedingen, de apk-keuring van je auto, de THT datum op een pak melk, etc.

Na de vervaldatum hoeft een restaurant de kaart niet meer te accepteren. Lukt het niet om nog voor (of op) de vervaldatum te gaan eten, neem dan contact op met het betreffende restaurant en overleg of de kaart nog gebruikt kan worden op een later moment als je wel voor de genoemde datum de reservering maakt. Tip: stel de vraag per email, dan heb je schriftelijk bewijs mocht er bij het afrekenen met een medewerker toch discussie over ontstaan.
(Lees meer...)
12 maanden geleden
erotisi
12 maanden geleden
Eigenlijk moet de afkorting dan zijn THTM?
Niesje1973
12 maanden geleden
Dat klopt helaas niet. Als ik mijn saldo check is het geldig t/m de dag voor de vervaldatum.
Inekez1
12 maanden geleden
Staat er ergens letterlijk een vervaldatum genoemd? En is de geldigheid beperkt tot 1 dag daarvoor? Of staat er een aankoop- of activatie datum genoemd met een geldigheid van 2 jaar? Als ik op 28 december 2024 een kaart koop en activeer, dan is die geldig tot en met 27 december 2026. De vervaldatum is dan 27-12-2026 en niet 28-12-2026. De geldigheid is precies 2 jaar, dus niet 2 jaar + 1 dag. In theorie zou het geautomatiseerde systeem het nog per uur kunnen berekenen, maar ik verwacht dat het is beperkt tot hele dagen. Anders zou je een kaart die 28-12-2024 om 15:00 uur is gekocht nog kunnen gebruiken voor een lunch op 28-12-2026.
erotisi
12 maanden geleden
Voor rente en factuur verplichtingen lees je inderdaad meestal dat de vervaldag de laatste dag dat je nog aan je verplichtingen kunt voldoen. Maar of dat voor rechten ook altijd geldt vraag ik mij af. Ik lees bijvoorbeeld op de website van de ANWB:
Wanneer je auto al eerder gekeurd is, kun je uitgaan van de datum op het laatste keuringsrapport. Dit is een vervaldatum; vóór die tijd moet de auto opnieuw worden gekeurd
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing