Wat is het verschil tussen natte en droge horeca?

De horeca moest een paar weken geleden opnieuw sluiten en na de persconferentie van gisteren zal dat voorlopig ook nog niet veranderen. Wel hoorde ik eerder die dag ergens 'natte' en 'droge' horeca voorbijkomen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zou pleitten voor onderscheid tussen natte en droge horeca. Waar staan die termen voor?

12.1K

Antwoorden (1)

Met natte horeca bedoelen we alle horecabedrijven waarin uitsluitend of in hoofdzaak bedrijfsmatig alcoholhoudende drank voor directe consumptie ter plaatse wordt verstrekt (cafés, bars ed.).

Overheid:

Natte horeca
Openbare inrichtingen waar bedrijfsmatig alcoholhoudende dranken anders dan om niet worden geschonken, met eventueel daaraan ondergeschikt het verstrekken van ter plaatse bereide etenswaren, voor gebruik ter plaatse. Voor deze bedrijven is een Drank- en Horecavergunning vereist.

Droge horeca
Openbare inrichtingen waar bedrijfsmatig etenswaren voor directe consumptie worden verstrekt, niet-alcoholhoudende dranken worden geschonken en zwak-alcoholhoudende dranken voor gebruik elders worden aangeboden.
3 jaar geleden
tinus1969
3 jaar geleden
Ik vind de links duidleijekr dabn de uitleg hier. Nat = alcohol; droog = geen alcohol ('drooggelegd' https://nl.wikipedia.org/wiki/Drooglegging_(alcoholverbod))
SimonV
3 jaar geleden
Kan wel wezen, maar droge horeca betekent niet volledig: geen alcohol.
Droge horeca zijn horecabedrijven die geen drank- en horecavergunning hebben maar wel zwakalcoholhoudende dranken verkopen voor gebruik elders dan ter plaatse.
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/historie/Beemster/371190/371190_1.html