Moet ik in een restaurant voor drankjes betalen als de prijs niet vermeld staat?

Het is steeds meer een trend aan het worden om zoveel mogelijk van de prijs weg te laten van de menukaart, om mensen af te leiden van de kosten.
Geen euro teken meer, geen getallen na de komma.
Ook wordt er geen inhoud meer vermeld voor een drankje (20cl, 33cl, 50cl).

Maar ik merk tegenwoordig ook dat de prijzen voor frisdranken, bieren en wijn gewoon volledig weg gelaten wordt van de menu kaart. Ook niet op de website, niet bij de entree, nergens meer. Heb dit nu al bij meerdere restaurants gezien.

Als het niet op de menukaart staat, mag ik dan aannemen dat het inbegrepen is? Als ik bij dezelfde horeca namelijk 'ontbijt' bestel, hoef ik namelijk ook niet te betalen voor koffie of sinaasappelsap.

Volgens het ACM (Autoriteit consument en markt) en rijksoverheid.nl wordt gezegd dat je altijd de prijs moet vermelden. Dat wordt gewoon niet gedaan.
Moet ik dat dan beschouwen als 'bijkomende kosten' want volgens het ACM hoeven deze niet betaald te worden als deze niet worden vermeld.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb er geen probleem mee om voor een drankje te betalen, maar ik vind dat de horeca te ver gaat met het weglaten van prijzen. Ik heb er ook meermaals wat van gezegd, maar daar wordt niets mee gedaan.

4.8K
tinus1969
een jaar geleden
Ik zou klagen bij de ACM - met voorbeelden van meerdere horeca gelegenheden om te laten zien dat het een trend is.
tinus1969
een jaar geleden
Overigesn mag je niets aannemen, zeker niet obv het door jou gegeven argument 'Als ik bij dezelfde horeca namelijk 'ontbijt' bestel, hoef ik namelijk ook niet te betalen voor koffie of sinaasappelsap.'
tinus1969
een jaar geleden
Heb je bij die horeca gelegenheden gevraagd om de drankenkaart?
Indypendence
een jaar geleden
In één geval wel, maar dat was dan een bieren of wijnkaart, maar een colaatje stond er niet op. Ik had daar naar gevraagd waarom het er niet op stond, en het antwoord was: Dat zit gewoon in ons standaard assortiment, dat heeft ieder restaurant namelijk, daarom staat het niet op de kaart. Bij andere restaurants kan ik het me even niet herinneren, maar ik kijk op hun websites, maar ik kan daar wèl de menukaart bekijken, maar geen drank kaart.

Antwoorden (2)

Een horecagelegenheid moet de prijzen van alle producten duidelijk vermelden; zodanig dat de consument bij het bestellen weet hoe duur een product is.
Het is te vergelijken met wat benzinestations moeten doen: al langs de weg moet duidelijk zijn aangegeven hoe duur de te tanken brandstoffen zijn. Het is niet voldoende dat op elke pomp staat aangegeven hoe duur een product is - want dan sta je vaak al ingeklemd tussen auto's en heb je niet meer de mogelijkheid zonder tanken (= zonder problemen) weg te rijden.
Het is misleidend in de horeca geen prijzen te vermelden: een zogenoemde 'oneerlijke handelspraktijk'. Mocht je dit constateren, vraag dan naar de bedrijfsleider en leg uit dat dit niet is toegestaan en dat de Consumentenbond werk kan maken van dit soort zaken.
Een bedrijfsleider die te goeder trouw is zal jou dankbaar zijn en voortaan alle prijzen vermelden.
Een bedrijfsleider die niet te goeder trouw is, loopt grote kans op negatieve reviews plus correspondentie van de Consumentenbond.
Als antwoord op de vraag: strikt genomen hoeft voor drankjes niet te worden betaald als niet een prijs is vermeld. Maar het is niet verstandig om pas bij vertrek hier stennis over te gaan maken.
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Bron of onderbouwing? Volgt uit de afwezigheid van een drankenkaart ook daadwerkelijk dat drankjes gratis zijn?
Nederlands recht draait deels redelijkheid en billijkheid. Je mag redelijkerwijs verwachten dat drankjes geld kosten.
LeonardN
een jaar geleden
https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/verkopen-aan-consumenten/prijzen-vermelden/prijzen-vermelden\
"
Verkoopt u producten of diensten aan consumenten? Zorg dat ze weten wat ze waarvoor betalen. Vermeld prijzen dus duidelijk bij uw aanbod. Daar zijn wettelijke regels voor. Lees ook welke andere informatie u moet geven als u producten, diensten, abonnementen of leveringscontracten aanbiedt.
" Ik neem aan dat de ACM onder andere hier naar refereert:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0015104/2023-01-01 De uitspraak:
"Als antwoord op de vraag: strikt genomen hoeft voor drankjes niet te worden betaald als niet een prijs is vermeld."
Blijkt echter nergens uit. We hebben grofweg twee punten:
1. Moet een horeca-gelegenheid de prijzen tonen van zijn producten: Ja. (zie bron)
2. Mag ik dan zonder te betalen de producten bestellen en consumeren (als de gelegenheid de prijzen niet toont)?: Nee. (immers dat blijkt NERGENS uit)
Ja, je moet in een restaurant voor drankjes betalen, ook als de prijs niet vermeld staat. Het is belangrijk om vooraf te vragen naar de prijs van drankjes als je niet zeker weet hoeveel je moet betalen.
9 maanden geleden