In de garnalen, die ik op Ibiza heb gegeten, zit zwart spul dat smaakt naar zand. Het zit in de garnalen zelf. Is dit ook zand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.8K
ronron1212
10 jaar geleden
Dat zit in alle garnalen een lange dunnen sliert die je moet weg halen dat zijn de darmen.

Het beste antwoord

Wat je gegeten hebt is het viskuit. Kuit is de benaming voor de volledig rijpe eitjes die nog in de eierstokken zitten van de vrouwtjesgarnaal.
Je kunt het vergelijken met kaviaar. Dit is de onbevruchte viskuit van de steur. Dit is dus wel eetbaar.

Ik neem aan dat je het pantser er zelf af moest halen? Bij gepelde garnalen horen er geen zwarte korreltjes op te zitten. De korreltjes zitten namelijk alleen tussen de achterpootjes en over de buik en bij het pellen haal je alles weg dus ook de pootjes.
Indien er op gepelde garnalen zwarte korreltjes zitten kan ik me alleen voorstellen dat het een kruiderij als gemalen peper ofzo, maar dat proef je, het kan ook zijn dat de schoonmaker zijn handen niet of niet afdoende gewassen heeft bij het pellen.
Er kan alleen zand aan gezeten hebben als de gepelde haring in het zand gevallen is en niet goed afgespoeld. Maar dat serveer je niet omdat dan ook de smaak weg is gespoeld.

Toegevoegd na 22 minuten:
Indien het zwart bovenop een grote garnaal zat richting staartkant, dan is het het darmkanaal. Dit kan je eten maar smaakt iets bitterder Vaak moet je de rug iets insnijden en dan kan je het zwarte sliertje er met een naald bijv. uitwippen. Alleen bij de grote tijgergarnalen wordt het er automatisch uit gehaald. Omdat het arbeidsintensiever is laten ze het vaak zitten. Willen de keukens geen garnalen met darmkanaal dan worden ze duurder om in te kopen. Dit moet weer doorgerekend worden aan de gasten dus zullen alleen de duurdere restaurants garnalen inkopen zonder darmkanaal. Je kunt er dus niet over klagen bij de ober, want het hoort erbij. Vele mensen eten het gewoon erbij of halen het zelf weg. Het ziet er echter niet uit als zand, daarom neem ik aan dat het kuit is als je ze ongepeld hebt besteld en het tussen het pantser zat.
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is bij de garnalen het darmkanaal niet goed verwijderd. Darmkanaal ziet er uit als een zwart sliertje, als je de garnaal door midden snijdt. Is geen zand wat er in zit, maar ontlasting.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan heeft de kok het darmkanaal niet goed verwijderd. Is dit een goede reden om te klagen bij de ober van het restaurant?
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
ja, dat is een goede reden, om de garnalen weer mee terug te laten nemen naar de keuken.