Waarom is het voor restaurants vaak zo lastig om met vegetariers rekening te houden?

Ik heb sinds kort een vegetarische vriendin dus heb er nog nooit zoveel aandacht aan besteed. Maar als ik nu uit eten wil moet ik dus ook kijken naar de vegetarische kaart en het valt me op dat in een groot gedeelte van de restaurants er maar 1 vegetarisch gerecht op staat en meestal worden daar champignons in gebruikt. En die lust mijn vriendin dan weer niet....

Waarom is het voor restaurants zo lastig om met vegetariers rekening te houden?

Toegevoegd na 8 minuten:
We zijn laatst in een klein restaurantje geweest waar alles wat op de kaart stond ook in een vegatarische variant gemaakt kon worden.
Natuurlijk heb je dan niet het verschil tussen biefstuk en varkenshaas om maar wat te noemen, maar vond dat wel super!
waarom kan dat niet in meer restaurants?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken genoeg restauranten met 4/5/6 vegetarische gerechten.
Snuffel
14 jaar geleden
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Tegenwoordig zou het niet meer zo vreemd of lastig moeten zijn om vegetariër te zijn. Gister bij het uiteten, was al het vegetarische op en het verrassingsmenu kon niet vegetarisch gemaakt worden. Wel met vis....
rose
14 jaar geleden
Kun je mij de naam (en plaats) van dat restaurant pee-emmen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tip: bel van te voren een restaurant even op, of geef het bij de reservering door. Soms maken ze dan iets aparts voor je klaar.

Het beste antwoord

Mijn ervaring als vegetariër is dat het vaak wel aan gebrek aan creativiteit moet liggen. Veel koks lijken gewoon niet goed te weten hoe ze een lekker vegetarisch gerecht kunnen klaarmaken, dus wordt het één optie, en vaak dezelfde klassiekers.

Bladerdeeg met spinazie, geitenkaas en pijnboompitjes bijvoorbeeld. Of de eeuwige gevulde portobello, vaak ook met geitenkaas en pijnboompitjes. Kan best lekker zijn, maar ik ben ze inmiddels al in zoveel restaurants als enige optie tegengekomen dat het zowat mijn neus uit komt.

Dat er vaak maar één vegetarische optie is, is nog niet zo erg. Maar dat wordt het wel als je overal hetzelfde voorgeschoteld krijgt, alsof er niet meer te bedenken is. Thuis eet ik toch ook niet elke dag hetzelfde? Bovendien: voer het ten minste goed uit. Hoe vaak ik inmiddels niet groenten op mijn bord heb gekregen die overduidelijk voorgesneden uit de diepvries kwamen, is inmiddels niet meer te tellen.

Ik (en met mij vele andere vegetariërs) ga een stuk minder vaak uit eten sinds ik geen vlees meer eet, simpelweg omdat ik thuis meestal lekkerder kook. En ik ben echt geen briljante kok!

Ik vind het vooral erg dom van die restaurants (enkele positieve uitzonderingen daargelaten). Op deze manier lopen ze de omzet mis die ze aan mij en al die andere vegetariërs (dat worden er steeds meer) zouden kunnen behalen.

Ik ben een echte bourgondiër, en ben best bereid wat te betalen voor een avond onbezorgd te genieten van eten en drinken. Maar dan moet me wel iets goeds geboden worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is niet lastig, het levert ze alleen weinig op. Er zijn relatief weinig mensen vegetarisch dus ze missen er weinig klanten door.

Daarnaast moet voor elk extra gerecht dat op de kaart staat ook ingredienten worden ingekocht. En hoe meer gerechten, hoe meer ingredienten er aan het eind van de avond overblijven, dus hoe minder winst er gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die weinig klanten die ze mislopen, zou wel eens tegen kunnen vallen. Ik ga zelf veel minder uit eten, omdat ik meestal iets voorgezet krijg dat in de jaren negentig al niet meer origineel was, en dat ik bovendien zelf beter klaar zou kunnen maken. En datzelfde geldt voor veel vegetariërs die ik ken. Dat zijn er meer dan je zou denken. Vegetarische ingrediënten zijn dan ook nog vaak goedkoper qua inkoop, terwijl een vegetarisch gerecht niet per se (veel) goedkoper op de kaart staat. Meer winst dus.
Snuffel
14 jaar geleden
Er komen echt steeds meer vegetariërs en ook steeds meer vleeseters die parttime vegetarisch eten en niet slechts een groot lap vlees (of 'zwaar') willen eten in het restaurant.
De meeste restaurants heb misschien 10 hoofdgerechten. Waarvan een aantal met vis en een aantal met vlees en één voor de vergetariër. Je kan moeilijk verwachten dat ze van de 10 gerechten 5 vergetarische hebben, aangezien de meerderheid vlees eet. Dat je vriendin geen champignons eet kan de kok niet weten. Dus ik vind het allemaal wel redelijk logisch.
Je vriendin zou kunnen overwegen om een visgerecht te eten. Als ze dat ook niet eet zou ze de kok kunnen vragen of ze een bepaald gerecht zonder vlees wil maken. De meeste koks vinden dat geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eens bij een pizaria
die maken vaak wel vegetarische en als er dan iets op zit wat ze niet lust dan kan je dat gewoon zeggen dan maken ze 1 zonder dat ingredieent
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het punt is natuurlijk dat je als vegetariër ook wel eens écht uit eten wilt in plaats van naar een pizzatent. Niets mis met pizza, maar je zou net zo goed het advies kunnen geven om naar de snackbar te gaan, omdat friet ook vegetarisch is.
Misschien om het vrijwillig is dat je geen vlees eet, en dus heeft eigenlijk geen enkel restaurant daar iets mee te maken of rekening mee te houden.

Als je er zelf voor kiest om dit te doen, dan kies je er ook voor om te accepteren dat andere hier geen rekening mee dienen te houden. Dus als er niets vegetarisch op het menu staat, dan eet je maar vlees, en anders eet je maar niet.

Klinkt misschien Cru, maar zo is het spel, en zo dient het gespeeld te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Binnen de culinaire wereld wordt vlees als het hoogste voedsel gezien, en groentes maar als bijgerecht of extraatje. Dat is de standaard in die culinaire wereld, en koks zijn daarmee 'opgevoed'. Waardoor hun standaard niet aansluit bij die van de rest van de bevolking, waarvan steeds meer mensen vegetarier worden.
Aandacht voor groente wordt ze gewoon niet genoeg geleerd op hun opleidingen, als je groente bestelt, weten veel niet wat ze ermee aan moeten, hebben geen idee hoe je daar iets lekkers van maakt. Ik begrijp dat niet, als goede kok zou je toch van elk product moeten weten hoe je het op z'n lekkerst klaar maakt? Maar dat is helaas op veel plekken nog een illusie...
Overigens zijn er wel genoeg restaurants tegenwoordig waar je wel redelijk wat keuze hebt als vegetarier, komt regelmatig voor dat je 5 dingen kan kiezen. Maar er zijn er ook waar dat nog niet kan helaas.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik zat er later nog over te denken, en ik denk dat die hoge waardering voor vlees misschien ook voortkomt uit dat vroeger vlees als HET luxeproduct werd gezien. Alleen rijken konden vlees eten, en zodra mensen rijker werden, gingen ze dit dan ook doen. Dat zie je ook nu in landen waar de welvaart sterk stijgt: de vleesconsumptie neemt dan ook enorm toe.
Ik denk dat dat idee van luxeproduct in de culinaire wereld nog steeds ervoor zorgt dat ze zo'n grote waarde hechten aan vlees in hun maaltijden: restaurants zijn tenslotte ook plekken waar je naar toe gaat voor wat luxe: speciaal eten.