Waarom serveren ze in vrijwel alle restaurants vlees/vis met patat en salade/rauwkost?

Waarom serveren ze naast patat en salade geen verschillende soorten groenten met gebakken of gekookte aardappelen of rijst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik had zelf een internationaal restaurant in Spanje. Dacht dat er wel personen waren die wat beters wilde dan broodje Piet. Maar nee, niks hoor.

Ik serveerde een keurig schaaltje met harricots verts ingerold in een spekje, een schaaltje broccoli met kaassaus en een hartige taart. Maar wat denk je wat die overwinterende Hollanders vroegen; waarvoor hebben jullie geen erwtjes met worteltjes en appelmoes? (Van de Valk cultuur destijds; ik praat nu over 1994). Daarnaast wilde ze ook liever een goedkoop menu van 3 gangen met friet, sla en een stuk goedkoop vlees, dan verse groente en een goed stuk vlees waarvoor ze meer moesten betalen. Tot overmaat van ramp gingen ze ook nog zeuren om friet met kroketten en appelmoes.

Ben maar gauw over gestapt op de Spaanse keuken, want Spanjaarden eten gewoon wat ze lekker vinden in plaats van wat hun portemonnee het lekkerst (lees goedkoopst) vindt. Het heeft best een tijdje geduurd voordat ik Nederlanders weer aardig vond, was ze maar een raar en eigenwijs volkje gaan vinden.

Friet, sla en appelmoes, duhhh.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat er zoveel vraag naar is, anders zouden ze het wel uit hun hoofd laten om zulke gerechten (lees zooi) op de menukaart te zetten...

En om dezelfde reden zetten ze die alternatieven die jij aandraagt dus niet op de menulijst, omdat er daar weer geen of te weinig vraag naar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Als het gezond is, is het niet alleen duurder aan inkoop, maar kun je 90 % in de vuilnisbak kieperen.
Ik denk dat dit is omdat vrijwel iedereen patat en salade lust. Patat en salade hebben beide geen extreme smaken, zoals extreem bitter. Bovendien eten veel mensen thuis al gekookte aardappelen en gekookte groente als Hollandse kost, en vinden het dan leuk om bij een etentje iets anders voorgeschoteld te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen lust het bijna,en het is lekker goedkoop snel klaar en het kost weinig arbeid,dus de kosten liggen laag.
maar ik zou er ook liever gebakken aardappels of rijst bij hebben,maar dan zullen de kosten wel weer omhoog gaan.maar die keus heb je niet overal.helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is wat de massa wil. Goede restaurants zijn vaak geen onderdeel van een groter bedrijf > ik weet niet of je in de buurt van de Veluwe woont, maar daar is een restaurantje dat gerund word door 3 studenten (van uiteenlopende studies). Ze serveren er de idiootste zelfverzonnen recepten en het is gruwelijk lekker (en goedkoop! Alle ingrediënten komen uit de buurt)

Toegevoegd na 39 seconden:
Wat ik hier zeg over grote bedrijven is puur gebaseerd op gokken en vooroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een makkelijke oplossing is.
Er hoeft niet te veel over worden nagedacht
en er wordt geen inkoop risico mee gelopen.
Maar de grote restaurantketen v.d. Valk, serveert wel degelijk allerlei groentetjes bij het hoofdgerecht.
Wel 4, 5 schaaltjes met verschillende groentes.

Maar je hebt gelijk, heel veel restaurants beperken zich tot een bakje sla en een schaal patat.
Zelf heb ik er geen bezwaar tegen trouwens.
Groente eet ik thuis voldoende, en patat maak ik thuis juist nooit klaar. Dus kan ik me lekker bezondigen aan patatten als ik uit eten ga :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In goede restaurants krijg je wel andere dingen dan de afgezaagde friet/sla-garnituur.

Waarom minder goede restaurants wel met die standaardgarnituur werken: die hoef je niet à la minute klaar te maken. Daardoor kun je toe met minder en minder gekwalificeerd personeel.

Om voor 40 man 20 verschillende gerechten met elk een eigen à la minute bereide garnituur te maken, heb je echte koks nodig. Om de 's middags gesnede sla op een bord te gooien en dressing uit een flesje eroverheen te spuiten, en om een avond lang achter elkaar diepvriesfriet te bakken niet. Dat kun je iedere aap wel aanleren. Dan heb je nog één half-gekwalificeerde kok nodig om de biefstukjes en varkenshaasjes in de pan te gooien, en kun je jezelf een restaurantkeuken noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij gebrek aan creativiteit, uit routine : omdat het zo het gemakkelijkst is . In elk restaurant waar een echte chef staat met passie voor voedsel zul je groenten van het seizoen vinden. Gisteren was bij mij op bezoek de voorvechter van de groenten in belgie : Frank Fol : de groentekok. Het gesprek ging over jouw onderwerp : vlgs hem heeft dit voornamelijk te maken met opvoeding op scholen en thuis :leer kinderen ALLE GROENTEN en FRUIT eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijn,dat ik nooit vrijwel alle restaurants frequenteer.
Je bestelt toch wat je wilt eten en daar kunnen wel patat en salade bijzitten maar dat is beslist niet nodig! Het zal wel een kwestie van gemakzucht zijn,dat men het serveert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het voedsel niet met liefde en respect wordt bereid en geserveerd.Er is geen affiniteit met het eten.Het enige wat telt is:zoveel mogelijk winst maken op een zo kort mogelijke tijd.
Spijtig dat restaurants waar wel goed wordt gekookt hun prijzen zo hoog stellen dat het merendeel van de mensen het zich niet kunnen veroorloven ze te frequenteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet dus veel buiten de deur. Je kunt altijd wel ergens gegrilde kip, vlees en vis krijgen, de patat, aardappelen etc. laat je staan je neemt er gewoon wat groente of een salade met alleen olie en azijn of citroen erbij. Een wijntje sla ik ook niet af, dit zijn gewoon calorieen en die moet je in de gaten houden en bij de rest optellen, je eet dan iets minder of doe een extra cardio sessie de volgende dag.

Maar waarom serveren ze in vrijwel alle restaurant vlee, vis, patat, salade, rauwkot?
Omdat dat de meest voorkomende gerechten zijn die de klant wil...

De vraag is eigenlijk wat jij wilt.
Als jij wilt groente met gebakken of gekookte aardappelen wilt hebben dan serveren ze dat aan jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.juliettemsolympia.com/4.html
Het is makkelijk te maken. en geeft kleur aan je bord.
Als je rijst wil kan je er gewoon om vragen.