Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hallo, Ik vroeg me af of het verplicht is om handschoenen te dragen als je sushi maak? Ik bedoel dan niet thuis maar in de horeca, viswinkel enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Volgens de hygiënecode voor de horeca wel.

Bij het bereiden van sushi raakt u de ingrediënten en producten vaak met de hand aan. Ook is er veel
contact met materialen. Denk hierbij aan het bereiden van de rijst, het opleggen van de vulling, het snijden
van de rollen en de plakjes vis.
Om veilige en houdbare sushi te bereiden, is het daarom van groot belang dat:
• de handen grondig gewassen worden (voor en tijdens bereiden)
• latex handschoenen regelmatig worden vervangen (indien gebruikt)
• de gebruikte apparatuur en materialen grondig en volgens voorschrift schoongemaakt zijn voor gebruik
• de ruimte en werkoppervlakken grondig schoongemaakt zijn voor gebruik
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bamibal
11 jaar geleden
Er staat dat handschoenen moeten worden vervangen *indien gebruikt*. Er staat niet dat het verplicht is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van mij een -, omdat er inderdaad staat: indien gebruikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Mariejose, helaas een min.
Je hebt het verkeerd gelezen: "als je gebruikte handschoenen draagt, zet deze af vóórdat je sushi gaat maken", zo moet je het lezen. Het staat overigens buitengewoon ongelukkig verwoord in de hygiënecode. Dat geeft vaak problemen vanwege misinterpretaties, en daar ben je nu ook "slachtoffer" van... Kijk het antwoord van Panteao.
Nee, het staat nergens in Nederlandse of Europese (lees: Brusselse) wetgeving dat het dragen van handschoenen verplicht is. Er staat alleen in zeer algemene termen omschreven dat er hygiënisch moet worden gewerkt, dat er kruissmetting voorkomen moet worden, enz. Hoe een voedselbereider dit regelt is aan hem, indien een werkgever dit als huisregel verplicht, zul je er aan moeten voldoen om geen interne problemen te krijgen denk ik.
Een schoongewassen en gave hand is hygienischer dan die z.g. sterlile handschoen waar je alles mee beetpakt. Maar het oog van de klant wil ook wat, terwijl het hygienische soms ver te zoeken is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding