Zijn er ook wokrestaurants in het buitenland?

In Nederland zijn er aardig wat wokrestaurants. Geld dit ook voor het buitenland? Of kennen ze dat daar niet? Weet iemand of ze dat hebben in Hongarye? Of andere landen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

In Budapest heb je een wokrestaurant genaamd: Wasabi:

http://www.tripadvisor.nl/Restaurant_Review-g274887-d736590-Reviews-Wasabi_Running_Sushi_and_Wok_Restaurant-Budapest.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een - voor goed antwoord. Ik blijft mij er over verbazen...

Andere antwoorden (2)

Nee "wokken" (althans . Chinees / Indisch) en überhaupt Chinees / Indisch eten is echt een Nederlands "dingetje" (binnen Europa). Dat heeft natuurlijk te maken met ons Indische verleden.

Ik woon in Duitsland, net over de grens, en daar is een fles ketjap of wat sambal vinden al een hele toer. De Aziatische keuken is er eigenlijk nauwelijks bekend, of meer zoals bij ons de Thaise of Indiase keuken ; het is er wel, maar niet echt 'breed verspreid'.

Je zult dus buiten Nederland niet in elke stad een wokrestaurant vinden, al zijn ze er wel. Minder naarmate je verder naar het oosten gaat. (of je moet, natuurlijk, weer helemaal in het verre oosten terecht komen ; daar kennen ze het heel goed :lol:)

Bij specifiek Hongarije (maar dat geld voor het hele oostblok wel een beetje) moet je vooral aan stoofpotten en eenpansgerechten denken, al is dat natuurlijk wel erg traditioneel. Ook daar zullen gerust wat exotische keukens zijn binnengedrongen, met de McDonalds en de Shoarma op de belangrijkste plekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
O ik heb anders in frankrijk , engeland enz best wel chinees en indisch gegeten.
amc
11 jaar geleden
Tegenwoordig kan je ook in Deutschland wokken. In de grote steden als Frankfurt, Kaiserslautern enz. zijn diverse wokrestaurante te vinden. Ligt eraan waar je woont, hoe ver ze zijn in Deutschland met buitenlandse keukens.
Ik weet ook nog hoe ik in de jaren 70 toen ik er woonde, altijd weer Aziatische ingrediënten mee nam als ik mijn ouders weer eens bezocht had. Waren daar niet te vinden toen. :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zeg toch ook niet dat het niet KAN, jongens, alleen dat het in Nederland gebruikelijker en veel dichter gezaaid is. In het buitenland zul je vaak wat langer moeten zoeken en liggen ze verder uit elkaar.
ronron1212
11 jaar geleden
Ach ja maar in het oostblok en hongarije eet je niet alleen eenpansgerechten ook daar is de keuken iets uitgebreider.
In Hongarije zijn ook wokrestaurants. Wel niet zo veel als hier in de omgeving maar in Boedapest zit een 'Running Sushi and Wok Restaurant en aan het Balatonmeer is onlangs 'Liu's Cooking' wok restaurant geopend in het centrum van Keszthely.

Tegenwoordig zitten de Chinese wok restaurants bijna overal. Ik weet in elk geval dat ze in België zitten, Frankrijk, Gr. Brittanië, Duitsland, Portugal, Spanje, Joegoslavië, Italië, Oostenrijk enz.

In Amerika zijn ze heel veel en al heel lang. Daar maakte ik er in de jaren 80 al kennis mee en die maakten er een ware show van. Stond zo'n Chinees met zijn grote messen te hakken en te bakken en je kon als gast om hem heen zitten en aanwijzen wat je wou. De gasten zaten rondom hem te eten, maar je kon ook aan tafels plaatsnemen natuurlijk. Dat was voor het eerst dat ik het meemaakte. Ja, China zit zeker niet stil op het moment en de eethuizen veranderen langzaam in wokrestaurants omdat het overal een concept is wat aanslaat.
amc