Wat is sodiumbicarbonaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je dat zelf maken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij niet ( makkelijk) in engelse etenswaren winkels verkopen ze het vaak.

Antwoorden (3)

Sodium Bicarbonaat is Natriumwaterstofcarbonaat, het wordt gebruikt als bakpoeder omdat het koolzuurgas kan vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus is dat hetzelfde als bakpoeder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het wordt gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel, als vervanging van gist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bakpoeder is geen vervanging van gist. Bakpoeder laat een product IN de oven rijzen en gist VOORDAT het de oven in gaat. Ook geeft gist een karakteristieke smaak aan een product, bakpoeder is vrijwel smakeloos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed!
Bakpoeder zoals je deze in de winkel koopt, is een mengsel van sodium bicarbonaat en wijnsteenzuur. Op het moment dat het nat wordt (door de rest van de ingrediënten in het deeg), reageren beide componenten, en uit sodium bicarbonaat ontstaat (o.a.) koolzuur. Kolzuur is een gas, maakt 'belletjes' waardoor je gebak of brood rijst.
Gist is een levende organisme, die op de juiste temperatuur (rond de 37°C) suikers in het deeg 'eet' met productie van koolzuur. Daarnaast produceert gist veel andere componenten, vandaar de karakteristieke smaak van gist in bepaalde bakkerij producten.
Natriumbicarbonaat iseen toevoeging in bakpoeder om de ph-waarde te regelen zodat Natriumwaterstofcarbonaat optimaal werkt. In sommige recepten voegen ze extra natriumbicarbonaat toe, omdat sommige ingredienten het geheel zuurder maken, daardoor zou het te snel rijzen in de oven waardoor het mogelijk mislukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het werkt ook goed als je het zuur hebt,een puntje van een theelepeltje oplossen in water