In België kun je in veel restaurants rauwe tartaar met een rauwe eidooier bestellen. Hebben ze daar minder last van BSE en salmonella dan hier ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K

Het beste antwoord

Tartaar is gemalen biefstuk en inderdaad is het risico op bacteriën altijd eerder aanwezig bij vlees dat rauw gegeten wordt. De restaurants die 'steak Tartare' op het menu hebben staan, zorgen dan ervoor dat het vlees zo vers mogelijk op het bord komt. Indien jij 'dit gerecht bestelt, wordt een biefstuk uit de koeling gehaald en direct gemalen, gekruid en op het bord gelegd.
Gemalen vlees is sneller gevoelig voor bacteriën dus het krijgt weinig kans deze er aan bloot te stellen, door het vlees niet te laten wachten. Tartaar behoort nauwelijks geur te bezitten. heeft het dat wel dan kan je ervan uitgaan dat er bacteriegroei aanwezig is. Zodra een kok van een goed restaurant dit ruikt, wordt het vlees niet uit geserveerd en vernietigd. Geen enkel gerenommeerd restaurant waagt hier zijn goede naam aan!

Hetzelfde geldt voor de eidooier. Salmonella komt niet zo vaak voor en je sluit het risico hierop zoveel mogelijk uit door het ei pas vlak voor het serveren te splitsen en de dooier op de tartaar te leggen. Ook hier geldt dat doordat een eidooier langere tijd blijft staan voor consumptie, zoals in tiramisu en bavarois, de bacterie zich kan ontwikkelen en vermenigvuldigen.

Toegevoegd na 21 minuten:
In Nederland zal je in goede restaurants van naam dus ook wel een 'steak tartare' kunnen bestellen. Wij Nederlanders zijn echter voorzichtig met rauw gemalen vlees en rauwe eierdooier, omdat we direct moord en brand'' roepen bij elk issue dat met 'slecht voor de gezondheid' te maken heeft. Een besmetting wordt in de media zo groot uitgemeten, dat iedereen er van hoort en niemand zich erin verdiept waardoor het risico ontstaat.
Belgen zijn een beetje minder snel gealarmeerd als het op
het culinaire vlak is. Zij weten vaak dat het pas een risico vormt als het vlees in een niet goed aangeschreven restaurant wordt gegeten. Nederlanders zullen over het algemeen dit gerecht niet bestellen als het op de kaart zou staan. Wij hebben wat minder snel vertrouwen in onze
restaurantkeukens, mede door de media die vaak op slechte keukenhygiëne in eethuizen wijst en die zijn er best veel!
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

salmonella en BSE komen overal voor, waarschijnlijk zit de voedsel en warenwet daar anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, wij Nederlanders zijn alleen enorm voorzichtig met eieren en zorgen er dus doorgaans voor dat we geen rauw ei eten. In principe is het een kwestie van cultuur - in het ene land is het normaal om wel rauw ei te eten, in het andere land is het dat niet.