In een restaurant het eten dat overblijft van je maaltijd meevragen (doggybag), vind jij dat het kan?

Vaak blijft er best veel eten over als wij in een restaurant gaan eten, jammer dat dat lekkere eten dan weggegooid wordt, is het raar om dan een "doggybag" te vragen. Ik zie het nooit iemand doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Ja hoor, ik vind ook dat het kan. Ik ging vaak uit eten met mijn oude, demente moeder. Die wilde dan van alles bestellen. Ik wist van tevoren al dat ze het niet op zou kunnen eten. Wat er overbleef ging dan altijd mee in alu folie of keurig in wegwerp schaaltjes. De vaste restaurants wisten het al en boden het uit zichzelf aan.
Niet alleen het eten dat over is kan je m.i. dus mee naar huis nemen, maar ook de wijn die over is. In de fles natuurlijk, want een half glas meenemen staat een beetje raar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat is een cultureel iets. In nederlands wordt je raar aangekeken. Echter, in China en in een deel van de duits-talige landen om ons heen is het vrij normaal.

In Nederland zou ik het niet snel doen. In andere landen heb ik wel eten weer mee genomen. Uiteindelijk heb je gewoon ervoor betaald, en gaat het weg als je het niet mee neemt.

ik denk dat de nederlanders bang zijn als stereotiep nederlands over te komen als ze de resten mee nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik vind dat dat kan, Het is eten waar je voor hebt betaald, en als jij het niet meeneemt om thuis later nog eens lekker op te eten, verdwijnt het gewoon linea recta in de vuilnisbak, en dát vind ik pas écht niet kunnen.
Feitelijk is het een schande dat het in uitgerekend Nederland nog niet standaard is om aan het eind van de - vaak veel te grote- maaltijd een zakje te vragen of zelfs aangeboden te krijgen, terwijl ze dat in het spilzieke Amerika al jaren en jaren doen.
Ik heb nog nooit om een zakje gevraagd, maar regelmatig leftovers in een servetje gevouwen en in een plastic zakje in mijn tas gedaan, hoor. Vooral de kinderen. Je kunt niet niks voor ze bestellen, maar na twee patatjes zitten ze al 'vol'. Ga ik echt niet zomaar weggooien, want na een uur krijgen ze weer honger en lusten ze die koude kroket / frikadel / kip wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Dit kan je zeer zeker vragen...

En van mijn oma weet ik dat zij dit al in de jaren '70 deed. Toen was het begrip 'doggybag' nog geen eens uitgevonden volgens mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de chinees vinden ze dat een eer.
Als je het vraagt omdat je het lekker vond en het later op de avond thuis wil opeten. Ik heb het een keer gezien.

Bij andere restaurants waarschijnlijk ook, maar zijn ze niet allemaal op afhaal gericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan wel.
Bij ons in de buurt een heerlijk Steakhouse... Onze ogen waren groter dan de magen, dus na 1 van de 2strengs Spareribs zaten we vol. We hoefden niet eens te vragen, ze kwamen al aanzetten met een speciaal doosje om de overgebleven sparerib in mee te kunnen nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er natuurlijk een beetje van af hoe "sjiek" het restaurant is - in een hotelrestaurant met Michelinster zou ik het niet gauw doen. Maar bij de Chinees of Italiaan doe ik het eigenlijk altijd - en ik zeg er ook altijd bij, dat ik het zo lekker vind, en dat ik dan morgen niet hoef te koken.
Tenslotte heeft niemand iets aan een halve portie foeyonghai of een halve pizza.
Ik heb nooit anders dan glimlachende reakties meegemaakt.

(Ik vraag trouwens niet om een "doggy-bag", want ik ga er niet van uit dat iedereen weet wat ik dan bedoel. Ik vraag gewoon of het mogelijk is wat ik niet gegeten heb in te pakken zodat ik het mee kan nemen voor morgenavond)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit je in een restaurant met de kinderen en vraag je na afloop aan de ober "mag ik dit meenemen voor de hond?" waarop de kinderen roepen "hoi hoi, we krijgen een hondje"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel flauw antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie de lol er van in jôh..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het zowiezo een flauwe mop, en als ik moppen wil lezen, ga ik naar een andere site.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
phoe phoe, kort lontje hoor. Daarom zie je de lol niet!
Mijn zus heeft ooit bij de Chinees hier in het dorp om een doggybag gevraagd. Ze woonde toen in New York en was dat inmiddels gewend om te doen. Hier in Nederland keken ze haar natuurlijk vreemd aan, maar ze kreeg het wel mee. Ikzelf vind het nogal genant eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zou ik het niet zo snel doen, omdat het niet 'gebruikelijk' is. Maar wij hebben dan ook meestal geen eten over. Toen ik in de VS was, werd het ons zelfs aangeboden. Maar daar waren de porties ook veel groter, en kregen we het gewoon niet op.
Ik vind het zelf wel logisch, als ik thuis restjes heb(en dan veel, niet 1 aardappel) bewaren we het ook. Restje pasta is voor de volgende dag een lekker lunch.

Wat mij in de VS ook opviel was dat je daar in sommige/veel restaurants gratis je frisdrank mocht bijvullen, en dan ook nog een beker mee kreeg voor 'onderweg'. Dat mag in Nederland ook wel gewoonte worden ;).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat dat afhangt van het soort restaurant waar je eet. Ik vind het meestal wel kunnen behalve als je in een 5 sterren restaurant is. Maar gewoon in simpele restaurantjes kan het zeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe dat gewoon hoor, er is tenslotte voor betaald.
Pizza,chinees,lekker voor thuis.
Bij een sjiek restaurant hoef je dat niet eens te doen, want de porties zijn daar veel te klein !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind het normaal.. je betaald er toch voor