Waarom is het eten tijdens een vliegreis meestal smerig?

Ik heb niet veel ervaring met vliegreizen, maar telkens vond ik het eten echt vies. Te gaar, smakeloos, te zout, te zoet... Zou dat nou echt niet beter kunnen? Wat als je per vlucht nou 5 euro pp extra zou betalen voor een betere maaltijd, dat moet toch mogelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

ze gaan een contract aan met een horeca onderneming, meestal zijn de producten goedkoop ingekocht om ze 3x zo duur in het vliegtuig aan de passagier te verkopen. of in het geval dat je reist en je hebt recht op een gratis maaltijd (met de prijs mee in begrepen dus) zal het niet het aller duurste eten zijn, omdat ze er andrs niet veel op kunnen verdienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik heb qua eten op de langste vlucht van mij niet echt te klagen gehad. Maar kon ook niet anders verwachten van een ticketprijs van 3700,= gulden...

Maar op de doorgaans econemy class krijg je inderdaad niet het beste voedsel. En dan krijg je binnenkort ook helemaal niets als je er niet voor betaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou best wat extra voor een lekkere maaltijd willen betalen. Maar voor een ticket van 1100 euro (US Airways naar Sacramento) mag er toch wel eetbaar voedsel gegeven worden..
Eten in een vliegtuig is een massaproduct. Daarvan kun je geen hoge kwaliteit verwachten.

Dan moet je ook nog hopen dat de stewardessen de over op de juiste tijd instellen - gaat soms fout.

Tenslotte duurt het soms een tijd voor het eten uit de oven op jouw tray staat.

Misschien wel het belangrijkste: door de lage luchtdruk en de lage luchtvochtigheid is jouw smaak aangepast. Daardoor zal zelfs de beste maaltijd van de beste topkok veel minder goed smaken dan op de grond.

Toegevoegd na 14 minuten:
de over --> de oven

Toegevoegd na 15 minuten:
aangepast --> aangetast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat van die smaakverandering wist ik niet, interessant.
Het is een opgewarmt prakkie, van het meest simpele eten wat er is ,rekening houdend dat de massa het wel zou eten/lusten.
En aan boord is er natuurlijk geen keuken, zou veel te gevaarlijk zijn, geen open vuur in het vliegtuig a.u.b.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan kloppen, maar zelfs de niet-opgewarmde delen van zo'nmaaltijd zijn echt niet lekker: muf broodje, mierzoet gebakje, uitgedroogd slaatje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is geen smullen, maar je zit er toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's ook waar, dan maar even doorbijten om geen knorrende maag te hebben, he?! :-))
Er is een hevige prijzenoorlog tussen de maatschappijen.
Het blijkt dat lagere prijzen meer klanten trekt dan eetbare maaltijden. Op korte vluchten krijg je helemaal niets meer.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou best voor een lekkere maaltijd willen betalen. Maar misschien hoor ik wel tot de minderheid, dat kan. En ik vlieg zo weinig! Het is dan zeker het beste om zelf iets lekkers mee te nemen.
Toch... KLM had op transatlantische routes een erg interessante Indische maaltijd. Weet niet of dat nog zo is. Varma group caterde . Het kan dus wel...
Ook op economy class
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel moeilijk om een maaltijd samen te stellen die iedereen lekker vindt, omdat er per vlucht misschien wel 20 nationaliteiten zijn, en dan nog wat kinderen.
In de economy-class moeten tussen de 150 en 300 maaltijden (hangt af van de grootte van het vliegtuig) ongeveer gelijktijdig heet zijn, en daar tussendoor heb je nog de dieet- en speciale maaltijden die uitgedeeld moeten worden. ( soms bijv 40 à 50 kosher...) Dan heb je nog "kip"-dagen en dagen dat iedereen juist de pasta wil....en intussen zijn al die maaltijden, die 1 voor 1 door de stewards/essen in die wagentjes gestopt zijn, heftig aan het afkoelen.
Als je die zelfde maaltijden op de grond zou eten, zou je merken dat ze veel meer smaak hebben - in de drukcabine smaken dingen vlakker - merk je, als je zelf iets van thuis meeneemt.
En inderdaad gaan verschillende maatschappijen al over op maaltijdloze vluchten, ivm de goedkoopte van de tickets en de teruglopende bezettingsgraad - als ze willen overleven, moeten ze overal geld proberen te sparen. (behalve op het onderhoud, natuurlijk)
Als je met de trein reist krijg je óók geen eten geserveerd - en er is natuurlijk niets op tegen zelf iets mee te nemen voor tijdens de vlucht wat je wél lekker vindt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuttig antwoord, bedankt!
Ik weet niet met welke maatschapij(en) Penny heeft gevlogen, maar de maaltijden die ik voorgeschoteld kregen waren altijd goed van smaak en kwaliteit, helemaal niet smerig dus. De maatschapijen betroffen Air France, Singapore Airlines, Lufthansa en Air New Zealand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik al zei heb ik niet vreselijk veel vliegervaring. (Vanwege onze hond hebben wij nu al 10 jaar autovakanties gedaan.) Maar dit jaar was het met US Airways en 15 jaar geleden met American Airlines. Misschien zijn het alleen maar de Amerikaanse maatschappijen die zulk eten serveren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met deze maatschappijen heb ik geen ervaring. Mocht je weer eens een vliegreis hebben dan hoop ik dat je het dan beter zult treffen.
Pure geld kwestie als je met luxe airliners vliegt dan krijg je over het algemeen ook beter voedsel voorgeschoteld. Maar in de luchtvaartindustrie is de concurentie moordend. Prijs is het belangrijkste insentive om met een bepaalde maatschappij te vliegen. Je kan op eten heel veel besparen als het voorgepakt eten is. Voorgepakt eten is nou eenmaal minder lekker dan als het door een chef is bereid. Bovendien is het ook erg moeilijk om grote hoeveelheden voedsel lange vluchten op de juiste temperatuur te houden. Dit speelt ook een rol met het kiezen van de juiste maaltijden bij een vlucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afgezien van alle antwoorden hierboven moet je ook nog even met het volgende rekening houden: Als je vliegt verandert je smaak. Het wordt oppervlakkiger. Men probeert daar rekening mee te houden door het eten wat kruidiger te maken. Nu zal de een wat meer "last" krijgen van het feit dat zijn/haar smaak verandert dan de ander, dus TE kruidig kunnen ze het ook niet maken. Vandaar dat het eten niet altijd even lekker is.
En ja... ze kunnen ook gewoon niet goed koken in die gaarkeuken van de KLM. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste tijd heb ik nooit eten gehad op de vliegreis, maar ik vond het ook altijd zo smerig. Men moet toch iets samenstellen, dat redelijk te vervoeren is en dat wel door mensen gegeten kan worden, ik denk dat het daardoor zo smerig is. Ook moet het vaak niet al te duur worden, dus het is vaak matige kwaliteit en dus kan het smerig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vaak zat heerlijk gegeten op vluchten, trouwens allemaal binnen Europa. Vaak moest ik wel met exotische maatschappijen vliegen, want bij KLM krijg je de laatste vijf jaar een broodje (gisteren vers) of een mars-reep of een koekje. Vroeger op business-class (gratis upgrade ;-) was het vaak ook wel om te smullen.

Je zou kunnen proberen om voortaan (voortijdig aangeven) vegetarisch eten te bestellen, wellicht bevalt dit beter, maar misschien ook wel helemaal niet.