Hoe meten ze de kcal in etenswaar?

Hoe zijn ze er achtergekomen hoeveel kcal er in een product zit. En hoe bepalen ze dit. Hoe doen ze dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Door het voedsel volledig te verbranden komt er energie in de vorm van warmte vrij. Deze warmte is meetbaar.

Voorbeeldje, het is bekend dat het opwarmen van 1 gram water 1 calorie aan energie kost. Het is ook bekend dat het opwarmen van een liter lucht een x aantal caloriën kost.
Door een product te verbranden komt de energie die daarin zit als warmte vrij, de stijging van de temperatuur wordt gemeten en daaruit is te berekenen hoeveel caloriën het product bevat.

Zie bron:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

als het gewoon aansteekt komt er hitte bij vrij. Die hitte kan je meten (bijvoorbeeld door water op te warmen). Hebben wij ook bij biologie (of scheikunde, weet niet meer) als practicum moeten doen (een paar jaar geleden).

Dit was natuurlijk heel onnauwkeurig omdat je een rendement hebt van misschien een paar %. Maar onder laboratorium omstandigheden kan dit vast heel accuraat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de calorieën van de verschillende ingrediënten bij elkaar optelt weet je precies uit hoeveel kcal. een product bestaat. Vet is 9 kcal. per gram, koolhydraten en eiwitten 4 kcal. en alcohol 7, voor de volledigheid. Heb je geen verpakking dan moet je inderdaad natuur- en scheikunde toepassen.