wat is wokken nou precies ?

je hebt er een aparte pan voor.
maar als je wokgroente wokt dan zie je bij de chinees een vlam in de pan , hoort dat ?
en kan het op een gewoon gasfornuis

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
8.9K

Het beste antwoord

Als je echt wil wokken heb je een goede pan nodig (chinezen gebruiken meestal plaatstaal, Indonesische restaurants vaak ook zwaar gietijzer). Daarnaast heb je heel hoog vuur nodig om de pan goed te verwarmen zodat de groente of vlees snel dichtschroeien en gaar worden. Bij de Chinees is de pan zo heet dat de olie gaat branden als deze in contact komt met de vlam. Dat wordt dan vaak express gedaan voor de smaak, maar dit is niet de belangrijkste essentie van wokken.

Als je "wokt" op een gewoon fornuis dan is eigenlijk de temperatuur niet hoog genoeg en blijft het behelpen. Dan moet je kleine beetjes tegelijk wokken, in een pan doen en later weer bij elkaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt natuurlijk wel "Nordic wokken" ;o)

Toegevoegd na 4 minuten:
Wat serieuzere links in de bron met meer informatie!

Toegevoegd na 5 minuten:
En een echte instructievideo over wokken bekijk je hier:

http://www.foodtube.nl/video/624/Basics-Wokken

Toegevoegd na 12 uur:
De techniek van het wokken (roerbakken) staat duidelijk uitgelegd in bovenstaande video. Het komt er op neer dat je vlees en groente bakt op heel hoog vuur. De pan die je daarvoor gebruikt wordt een wok (chinees) of wadjang (Indonesisch) genoemd en je gebruikt een klein beetje olie.

Thuis kan je op laag vuur het beste steeds in kleine porties roerbakken en het vlees en groente apart. Na het bakken eruit halen en in schaal bewaren en op laatst alles bij elkaar doen. Als je een speciale wokbrander hebt is dat niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humor kan naar mijn persoonlijk mening altijd op Goede Vraag, bijvoorbeeld in reacties of als kwinkslag in een verder serieus antwoord. Ik probeer - op het filmpje na - een goed en serieus antwoord te geven. De video op foodtube kan niet ge-embed worden op goede vraag, maar kan je bekijken door op de link Basis-Wokken te klikken. Dit is wel een hele goede instructie video.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord is gewoon helemaal goed :) alleen word er voor afgaand aan het wokken de groenten of het vlees eerst even gekookt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige restaurants wordt het vlees eerst gekookt, maar dit hoort eigenlijk niet. Harde groenten die een tijd nodig hebben om gaar te worden kan je even blancheren, maar anders zou ik dat niet doen.

Andere antwoorden (7)

Die vlam in de pan is niet noodzakelijk; je kunt ook gewoon wokken in een wok op je gasfornuis. Een wok is ontzettend handig omdat 'ie zo groot is (dus kun je flink roeren en rommelen) en heel snel warm wordt. Je kunt er heel snel groenten, vlees, vis enz. in bakken. Maaltijden als nasi en bami zijn in een mum van tijd gepiept met een wok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwaar deze min? ik wok bijna al mijn maaltijden dus ik spreek uit eigen ervaring. de min slaat nergens op. en de mingevers hier zijn kennelijk te laf om met argumenten te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is it a plane? Is it a bird? No, it's a min-naar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de nadruk op naar ;-)
Wokken is eigenlijk roerbakken in de wokpan, zoals we die allemaal wel kennen.

De Chinees gebruikt horecagas, waarmee een veel grotere vlam te maken is, dan we thuis gewend zijn. Echter thuis wokken op ons normale gasfornuis gaat ook prima.

Vlam in de pan komt alleen voor als er alcoholhoudende drank wordt toegevoegd voor de smaak, waarbij men snel de alcohol wil laten verdampen. Soms doet men dit ook, om de meekijkende gasten een beetje te imponeren.
13 jaar geleden
De wok is een diepe ronde pan waarin je groente, klein gesneden met vlees, kruiden, in de olie snel gaarbakt. De Chinezen hebben een aparte wokbrander. Een groot vuur waarin de pan overal rondom goed verhit wordt. Er zit vaak een steel aan de pan en daarmee wordt de wok boven het vuur geschud en door het opwippen van de inhoud raakt deze alle kanten om bruin te bakken en te garen. Doordat er olie in de pan zit heb je door dit schudden en omgooien snel de vlam in de pan boven zo`n groot vuur. De chinezen weten hoe ze hiermee om moeten gaan, want voor hen is het heel gewoon. bij hen hoort het erbij. Wij doen dit niet zo snel omdat we eerder schrikken en niet graag bakken zonder afzuigkap, want die mag natuurlijk niet aanstaan bij een vlam in de pan.
Er zijn tegenwoordig wel fornuizen in de handel met een speciale wokbrander, maar ik zou hem niet in een kleine keuken gebruiken. Flamberen is ook wel met vlam in de pan, maar dat laat je rustig branden tot de alcohol verdampt is. Als je de vlam in de wok krijgt moet je snel handelen anders verbrandt je eten.
amc
13 jaar geleden
'k Begin met een grap : lee towers zong al "You never wok allone."
Flauwer dan deze heb ik hem niet. Sorry.

Nu het wokken :

Wokken is in een pan die naar boven toe heel breed uitloopt. Dat is erg efficient. De warmte die bij rechte pannen langs de zijkant verloren gaat, wordt nu door de bijna horizontale zijkant van de wokpan opgevangen.
Een goede wokpan is zwaar en dik, waardoor de temperatuur erg goed verdeeld wordt en je dus een groot bak oppervlak hebt.
De vlammen bij de chinees zijn voor de show. Ze hebben een flesje liqueur of pure alcohol en voeren een show op, dat zegt verder niets.
Het oppervlak van de pan is zo groot, dat je met de relatief kleine hoeveelheid groente er voor kan zorgen dat alle groente (of vlees) tegelijkertijd ongeveer even gaar wordt.

En daar zit precies de kracht van het wokken.
In een koekenpan wordt het gerecht op de bodem gebakken, maar wat er bovenop ligt wordt gekookt en daardoor slap. In een wokpan bak je alles tegelijk en kun je prima beetgare groenten krijgen.
Dat is het unieke aan wokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wokken is het zeer snel verhitten van groente / vlees in een speciale hiervoor gemaakte pan. Hierdoor blijven meer vitamines behouden en is het nog eens snel gaar ook.

Wokken doe je in een zeer hete pan. Zo heet bereik je in een normale keuken thuis niet makkelijk. Omdat onze pitten niet zo heel sterk zijn, is het verstandig om thuis een gietijzeren wok te overwegen: Deze blijft heet, ook als je er eten in gooit. De traditionele plaatstalen wok koelt makeklijk af, en dan heeft je fornuis niet genoeg kracht om de pan snel heet te maken. (Je komt dan uit op stomen van het eten omdat het water uit je eten loopt en een klein plasje in de pan veroorzaakt. NIET de bedoeling). Je zal echter thuis niet hetzelfde effect bereiken, tenzij je eenfornuis met speciale wokpit hebt.

De vlam in de pan is -zoals eerder vermeldt- het gevolg van de olie die zo heet is dat hij verdampt & in brandt vliegt. Het is een teken dat je met hele hoge temperatuur aan het koken bent,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wokken kan wel op een gasfornuis, maar dan moet de wokbrander een minimaal vermogen hebben van 4 kilowatt. Pas dan is de hitte sterk genoeg om je pan goed warm te stoken. Vaak zie je dat, wanneer je de groenten in de wok gooit, de groenten gaan koken ipv bakken. Dat komt door de te lage temperatuur en de groenten die de pan afkoelen.

Een voorbeeld van een gasfornuis met echte wokbrander zie je via de link. Een losse wokbrander heb je al voor een paar tientjes, en een echte wok kost iets van 35 euro, maar daar mag je niet binnen mee wokken.

En die vlam in de pan is show, zou ik niet doen onder m'n afzuigkap thuis.
paulus811
13 jaar geleden
in china plaatst men de wok in een gat.daaronder wordt een houtvuur gestookt.in de chineese keuken gebruikt men en wel hele grote gaspit.de olie wordt langs de wand van boven naar beneden gegoten,een beetje maar.en het hele gebeuren begint al snel te walmen.dan gaat bv het gesneden vlees er in,en er binnen een minuut weer uit.dan de groentes eerst de harde later de zachte.ook die gaan er weer snel uit.een -laten we zeggen- pollepel kippebouilion,het vlees en de groentes gaan er weer terug in en een bindmiddel wordt toegevoegd.heel even garen en een gerecht is klaar.en zo gaat men gerecht na gerecht door.en heel snel is een gehele maaltijd klaar.men heeft geen pannenset.gaat de boel in de hens,dat komt door de rijstwijn.heeft dat gevaren,niet echt.het kookblok is maar een80 cm hoog.dat is een ruime afstand van de afzuigkap.
als ze die hebben.een westers fornuis is niet geschikt om te wokken,laat staan die oo zo handige wok pannen en dergelijke,als wil de fabrikant ons dat doen geloven.maar er is een vervanger..de bbq. en een stalen zware wok