hoe lang moet een biefstuk bakken? Wie weet er een website waar ik stap voor stap kan leren hoe ik moet koken?

Ik heb nog nooit gekookt ik weet zelfs niet hoe ik aardappels moet koken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Er zijn meerdere verschillende manieren om een biefstuk te bakken. Het ligt er puur aan hoe je hem wilt.

Ik heb het geleerd bij de onderstaande website! Hier leer je alles wat te maken heeft met het koken voor beginners. Zelf ben ik er zeer tevreden over en leer er nog heel veel

succes
groeten Piet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Al doende leert men.
De biefstuk bak je op hoog vuur en dan zon minuutje of 2 aan beiden kanten, maar smaken verschillen.
Gewoon proberen en je kan het uiteindelijk als de beste, echt waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leren koken doe je via deze site.

http://eten-en-drinken.infonu.nl/recepten/22067-op-kamers-wonen-makkelijk-koken.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aardappels koken is niet moeilijk hoor, dat kan ik zelfs.
Laagje water in de pan, beetje zout, en klontje boter tegen het overkoken. Hoog vuur, totdat het kookt, dan laag vuur, en even prikken om te kijken of ze gaar zijn.
(minuutje of 20)

Biefstuk is een heel ander verhaal: ik kan het ook niet.
Het schijnt dat je dat alleen uit ervaring kunt leren, en je
het dus een beetje aan moet voelen.
Wel belangrijk is dat je de biefstuk niet direkt uit de koelkast in de pan stopt, maar even op kamertemperatuur laat komen, en tijdens het bakken de biefstuk zachtjes over de bodem van de pan schuift.
En laatst las ik (dat moet ik zelf ook nog eens uitproberen) dat het belangrijk is, om na het bakken de biefstuk even tot rust te laten komen. (in folie, zodat ie niet teveel afkoelt). Ook niet met een vork erin prikken trouwens, want dan wordt ie taai.
Hoelang de biefstuk moet bakken, ligt helemaal aan je smaak. Sommige mensen willen 'm een beetje doorbakken, anderen liefst rood van binnen.

Vooral allerlei simpele dingen om te koken zijn er talloze websites. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een biefstuk moet je eerst op kamertemperatuur laten komen.

Een biefstuk bak je op hoog vuur, laat de pan eerst goed warm worden. Doe er dan boter of olie in en bak de kanten aan.

De braadtijd hangt af van hoe gaar je deze wilt. Daarnaast moet de biefstuk rusten na het bakken (op een lauwwarm verwarmd bord van 40 graden).

Bijgaande video is zeer helder en een foodtube is een mooie website met basistechnieken. Je zou willen dat je een schermpje had in de keuken om dit soort beelden daar te kunnen bekijken!

Toegevoegd na 16 minuten:
Andere sites met films, bijvoorbeeld over aardappels koken: http://www.youtube.com/watch?v=8e5vo63pon8

Bron: Prakkie Maken, zie bron URL!

Toegevoegd na 18 minuten:
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Kookboeken kunnen ook uitkomst bieden, maar ik denk dat het goed is om eerst wat basistechnieken te oefenen en de video's na te doen. Dan leest een kookboek ook veel makkelijker. Als je een kookboek koopt, zoek er dan een uit met alleen basistechnieken met plaatjes van de handelingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In jouw geval zou ik gewoon een goed kookboek voor beginners aanschaffen. In een goede boekhandel hebben ze tegenwoordig heel veel kookboeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De biefstuk op kamertemperatuur laten komen, peper en zout erop (ja echt vooraf, er wordt meestal beweerd dat zout er achteraf op moet maar dan proef je vlees met zout ipv gezouten vlees)

Dan echte boter in een pan op hoog vuur, wacht tot de bellen weg zijn (echte boter kan flink spetteren overigens) biefstuk erin en blijven bewegen over de bodem van de pan. Het vuur iets lager zetten en ongeveer 4 minuten bakken voor een biefstuk van normale dikte. Niet veel langer, want dan wordt het een schoenzool.

Dan komt een belangrijk punt. Biefstuk uit de pan halen, op een warm bod leggen en afdekken met alu folie en in een warme oven (70 graden of zo) nog 10 minuten laten rusten om de sappen in het vlees de tijd te geven zich te verdelen.

Ondertussen kun je een beetje mosterd en water bij het braadvet doen voor een lekkere jus.

Of tomatenpuree, champignons, knoflook in het bakvet aanbakken, dan een scheut wodka erbij en kookroom. Dan nog een paar kappertjes en kleingesneden augurk erbij en je hebt een superlekkere stroganoff saus voor bij je biefstuk. Niet uit een pakje maken hoor!

Je hebt pas bij je polshorloge in de gaten dat je je vingers op zit te eten.
paulus811
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Peper moet er achteraf op, dat verbrandt anders in de pan. Ik doe het meestal op het laatst in de pan er op. Zout wel van tevoren.
paulus811
13 jaar geleden
Widar, je hebt gelijk. Peper verbrandt.
Een goed kookboek, en dan niet speciaal om de mooie plaatjes, maar de uitleg. Bladen van AH, en Plus hebben vaak ook leuke recepten stap voor stap uitgelegd,En als je ze nog kunt vinde de blue band boekjes, die jaren geleden werden uitgegeven.
anneliez
13 jaar geleden
http://home.12move.nl/~sh365555/kookboek_index.html

Als je deze site aanklikt, gaat een wereld voor je open.
Het is de site;
KOKEN VOOR KLUNZEN:

Heel handig als je voor het eerst op jezelf bent, hier wordt het dus echt goed uitgelegd is simpele bewoordingen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Echt alles staat er stap voor stap in met goede tips. Als je kijkt bij 'aardappels', beginnen ze al met mee te delen dat het koken van aardappels niet zo simpel is als dat iedereen zegt. Het steekt je als beginner een hart onder de riem en je kunt van alles leren koken,zonder dat er ingewikkelde dingen genoemd worden. Van moeilijke namen die in recepten voorkomen wordt ook goed uitgelegd wat het betekent.
amc
13 jaar geleden
Ja dat weet ik. Kijk maar op www.letscookit.tv daar staan gratis te bekijken filmpjes op.