Hoe maak je "hete bliksem"?

alle recepten zijn welkom...

Toegevoegd na 16 minuten:
niet van internet want dat kan ik zelf ook
eigen recepten graag!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je dat de volgende keer er dan direct bij zetten?
Erwtensoep, heb ik ook van internet geplukt, maar dan zijn ook allemaal recepten,die mensen van hun moeder of oma hebben en op het net gezet. Allemaal even lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry ;-))))
ik had je een +je gegeven voor de moeite toch..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en dat vind ik ook erg lief van je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben lief..

Het beste antwoord

1½ kg. kruimige aardappels,
! kg. zoete appels ( bijv. Dijkmans,of Mutsu (aparte meloenachtige smaak)of al wat oudere Golden Delicious,
1 ui,
zout,
1 kg. goudreinetten.
4 speklapjes.
peper,
2 eetl. honing.

Schil de aardappels en appels. Snijd de aardappels in stukken en zet ze op met water en zout. Snijd de appels in vieren en haal de klokhuizen eruit. Snijd iets minder dan de helft in kleine stukjes en de rest in grove stukken. Wanneer de aardappels koken, doe je de grove stukken appel erbij. laat alles nog 10 min. zachtjes koken en giet het dan af. Breng op smaak met zout, peper en een scheutje azijn. Bak gekruide speklapjes uit in een koekenpan en haal ze eruit. Doe nu de ui in ringen gesneden in het spekvet en fruit deze tot ze glazig is.
Haal de ui uit de pan en doe nu de stukjes appel erin met de honing. Doe nu alles bij de afgegoten aardappels/appels, doe er wat kaneel bij en stamp alles door elkaar. Serveer hierbij de speklapjes.
Op deze manier heb je een lekkere smaak en zo eten mijn mannen hem het liefst.

Ik heb hem ook wel eens gemaakt van aardappels, zoete - en zure appels en een lepel mosterd erdoor. Erbij had ik karbonaadjes in jus waardoor ik ook mosterd had geroerd.
Was ook lekker, maar de eerste variant is toch favoriet bij ons.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))

Andere antwoorden (3)

Hete bliksem
reve51 heeft dit recept op 10 januari 2001 toegevoegd. Dit recept is 5.438 keer bekeken, aan 12 persoonlijke kookboeken toegevoegd en staat in 1 webgroep.
Aardappel/appelstampot met gebakken ui en speklapjes.

Bereidingstijd:30-60 minutenGang:HoofdgerechtKeuken:Nederlandse keukenSmaak:HartigTechniek:KokenSoort gerecht:HoofdgerechtLeuke kookworkshops
In het Smulweb Kookcollege. Kies uit:
- Lokaal eten (helemaal hot!)
- Chocolade en friandises
- Grootmoeders keuken
- Zes gangen kerstdiner Ingrediënten voor 4 personen
* 2 kilo kruimige aardappelen
* 1 kilo goudreinetten
* 1.5 pond golden delicious
* zout
* peper
* boter
* melk
* 4 uien in stukjes gesneden
* 1 pakje juspoeder met uitjes
* 4 magere speklapjes.

Hulpmiddelen
* Schilmesje
* Grote pan
* Stamper
* Koekenpan

Voorbereiding
Aardappelen en appelen schillen en in vieren snijden.
Klokhuizen enzo weghalen.
Uien pellen en in stukjes snijden.
Speklapjes kruiden naar smaak.

Bereidingswijze
In de pan doen.
Aardappelen onderin dan zoete appels en zure appels bovenop leggen.
Opzetten met weinig water en zout.
Kooktijd ongeveer 20 minuten.
In de tussentijd de speklapjes aanbakken in weinig boter en de uien erbij doen en meebakken.
Aardappels en appelen afgieten en iets van het kookvocht opvangen.
Stamp het goed door elkaar met wat melk en eventueel het kookvocht en een klontje boter.
Op smaak maken met peper en zout.
Jus maken volgens de gebruiksaanwijzing en de gebakken uien en het spekvet erbij doen.

Serveertips
Opdienen in de grote pan en op ieder bord een speklapje leggen met een beetje jus met uien.
Eet smakelijk!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hete bliksem.

Ingredienten:
2,5 kg aardappels, 1 kg appelen (zuur), 750 gram appelen (zoet), 4 middelgrote of 2 grote uien (gesnipperd), 2 á 3 deciliter water (warm), zout (naar smaak), 100 gram boter.
.
Bereidingswijze:
Schil de aardappels, snijd ze in blokjes en was ze onder koud water.
Doe de aardappels in een grote pan en zet ze (geheel onder water) even weg.
Schil tevens alle appels en verwijder de klokhuizen.
Snijd ook de appels in blokjes.
Voeg de appels en de uien toe aan de aardappels en kook het geheel in het water (2 á 3 deciliter) water met het zout.
Ca 20 á 30 minuten laten koken.
Dan afgieten (vocht opvangen) en stampen.
De boter aan het kookvocht toevoegen en tevens door de stamp mengen tot het geheel de gewenste smeuïgheid heeft.

Stamppotten maken wij hier meestal voor 2 dagen, dus eigenlijk is dit recept voor 12 (flinke) eters...
Typisch Brabants en heerlijk met een saucijsje, gehaktbal of speklapje..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Geen recept maar hier thuis vinden we het een lekkere combinatie, beetje stroop erdoorheen om het wat zoeter te maken. Het handigst is een pot stroop op tafel erbij, dan kan iedereen zelf kiezen hoeveel zoetheid het gerecht heeft. Zoet en zout (stroop en spekjes) smaakt echt lekker.