Hoe lang kun je diepvrieseten bewaren?

Ik heb een paar steaks van de Aldi in een doos maar daar staat op tot 2007. Ik heb die steaks in 2007 gekocht, kan ik ze nu nog eten als ik ze voor het eerst ontdooi?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Antwoorden (4)

Rauw rundvlees kun je in de diepvries 6-12 maanden bewaren. Niet meer opeten dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak is het ook afhankelijk van je diepvries; hoe 'diep' kan hij vriezen? Dat kun je zien aan de sterretjes --> *

Ik heb eens een programma van de keuringsdienst van waren gezien, en daar zeiden ze dat je ingevroren vis wel 7 jaar (!!) kan bewaren en dan nog eten. Het is niet ongezond maar de smaak is dan wel minder geworden.

Toegevoegd op 11-05-2009 19:40:17
Foutje: Het programma heet keuringsdienst van waarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diepgevroren is vanaf -20C. Veel huishoud vriezers moeten die temperatuur kunnen halen, indien de vriezer niet te veel "rijp"heeft.
Goed verpakt in speciaal plastic, en vacuum getrokken, bij een temperatuur
van -20°C is de bewaartijd van bijvoorbeeld mager
rundvlees ongeveer één jaar. Vet varkensvlees kun je
hooguit zes maanden bewaren. Toebereid vlees is
hooguit één tot vier maanden houdbaar.Let op dat de verpakking wel ongeschonden is, anders krijg je "vriesbrandplekken"en droogt je vlees uit, waarna het waardeloos slecht wordt.
Dus je biefjes van de Aldi aan de honden geven.(als ze het nog lusten!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hi Jeroen020,
Panteo heeft je al wat informatie gegeven over bewaartijd. daar voeg ik het volgende aan toe. Als je etenswaar bewaart in een diepvries dan wordt de houdbaarheid sterk bepaald door de manier van invriezen en de aard van het voedsel. In tegenstelling tot wat sommigen denken, is diepgevroren voedsel niet vrij van micro-organismen, maar de bewaartemperatuur is zo laag dat ze veel minder actief zijn. Als je dat voedsel ontdooit, is de kans op bederf eens zo groot. Die micro-organismen gaan zich immers sneller ontwikkelen en de moleculaire structuur van het voedsel is extra gevoelig omdat hij beschadigd is door het invriezen (vooral bij huishoudelijk invriezen). Hierdoor kunnen de micro-organismen sneller hun werk doen.
Vooral bij vlees is snel invriezen de boodschap. Maar al te vaak wordt voedsel immers te traag diepgevroren. Vlees invriezen in het vriesvak van een koelkast is af te raden. Maar als je rekening houdt met een aantal invriesregels bestaat er geen gevaar. Opnieuw invriezen is natuurlijk uit den boze. Zorg er ook goed voor dat je de diepvriezer regelmatig ontdooit dat spaart energie en buikpijn.