Mijn pruimenjam is mislukt. Wat heb ik verkeerd gedaan?

Ik heb 2 kilo Reine Victoria vruchtvlees in de keukenmachine gepureerd. Daarna 20 minuten gekookt met 1,5 kg kristalsuiker en 25 ml citroensap. Tot slot er 17 gewelde gelatineblaadjes door geroerd en in potjes gestort.

Resultaat: Pruimensap! Na 24 uur is het iets dikker, maar het lijkt nog lang niet op jam. Wie weet wat ik verkeerd heb gedaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Het beste antwoord

Volgens mij moet je de pruimen helemaal niet pureren, dan wordt het nooit dikke jam. Gewoon in stukken snijden en koken, door het roeren gaat het voldoende kapot. Maar als je hebt gepureerd, zijn de celwanden al helemaal kapot geslagen.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

heb je tijdens het koken wel geroerd? anders kan alleen de bovenstelaag zijn "damp" goed kwijt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, natuurlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hmm naar voor je:(, nja altijd leuk om bij iemand in zn drankje te gooien als laxeermiddel:D
de kristalsuiker vervangen voor inmaak suiker
ik weet even de naam niet maar er is een speciale suiker voor jam te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
itsme
13 jaar geleden
geleisuiker.
maar er wordt gelatine aan toegevoegd dus dat hoeft dan niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet nodig. Als je gelatineblaadjes gebruikt hoef je geen geleisuiker te gebruiken. Ik maak er vaker jam mee, alleen de pruimenjam wil dus niet lukken!
Ik denk dat de gelantine blaadjes er niet in hadden gemoeten.
Ik heb op veel recepten gezocht en allemaal zonder de g. blaadjes uitgekomen.

Jam maken is heel eenvoudig!
-Je gebruikt geleisuiker of gewone suiker
-het fruit schoonmaken
-dan bv 1 kg fruit mengen met 1 kg (gelei-)suiker(half/half)
-aan de kook brengen
-even door laten koken tot het stroperig is
-dan zo heet mogelijk in schone potten doen(lege uitgekookte of goed schoongemaakte groente/broodbeleg/babyhapjes oid potten)
-afsluiten en 5 min op z'n kop zetten
-en dan na afkoeling lekker opeten!

Toegevoegd na 1 minuut:
gelantine=gelatine

Toegevoegd na 28 minuten:
Was de houdbaarheidsdatum van de blaadjes nog wel goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder maakt vaak zelf jam , en haar standaard recept is ...half vruchten half suiker.
Ik bedoel bijv. een kilo aardbeien ( afwassen en in de pan doen ) en een kilo suiker erbij , heel iets water erbij en ongeveer een 10 minuten laten koken .
Dan in afgewassen potjes gieten , dichtdraaien, en onderste wegzetten.
de eerste eer maakte ik ook de fout , door te denken dat het in de pan dik zou worden ..maar na anderhalf uur roeren had ik nog steeds dunne vlierbessendrap ...toch maar even mijn moeder gebeld, en samen met haar het hele proces opnieuw gedaan.
Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat het mengsel niet heet genoeg was toen je de gelatine toevoegde.
Verder is het aan te bevelen om geleisuiker te gebruiken.
Overigens bestaat Reine Victoria niet.
Het zijn Reine Cloude pruimen, of Victoria.