Op z'n Turks is hij verrukkelijk!!

•600 gr. verse tuinbonen
•klein bosje dille
•half kopje olijfolie (mild)
•1 afgestreken eetlepel bloem
•150 ml. water
•blikje tomatenblokjes
•Zout
•1 grote ui gesnipperd.
•1 afgestreken eetlepen suiker

Was de snijbonen en haal de puntjes eraf. Eventueel halveren.

Fruit de ui in de olie en strooi de suiker en zout overheen. (Dit zorgt dat de uien een mooie goudgele kleur krijgt.)
Doe vervolgens de tomaten erbij en laat op hoog vuur even goed pruttelen.

Doe de tuinbonen erbij en roer met een houten lepel goed door. Doe nu de deksel op de pan en laat de tuinbonen in 10 minuten verkleuren.

Tegen het einde roer je de bloem door de bonen en voegt het water toe. Deksel op de pan en op half hoog vuur de bonen ongeveer 20/30 minuten verder laten garen.

Laat de bonen iets afkoelen en leg ze in een schaal. Doe er nog een heel klein scheutje olijfolie overheen. Strooi de fijngehakte dille over de bonen.

Serveer het met knoflookyoghurt. (dikke yoghurt, flink wat geplette knoflook, zout, peper) Dit kun je van te voren maken zodat de knoflook goed door de yoghurt kan mengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

vanuit de pot, gewoon in een pan leeggooien op het vuur en opwarmen zodra het gaat koken is het warm genoeg.

Vers:
eerst de tuinbonen uit de peulen halen (gaat vrij makkelijk)
dan tuinbonen in pan met water (onder water) en dan een minuut of 15 laten koken. (ff prikken of het zacht is.

Toegevoegd na 50 minuten:
bijna vergeten: gebakken spekkies erdoorheen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is : LEKKER klaar, niet klaar.
sterredag
13 jaar geleden
Ik vind ze zo superlekker niks meer aan doen, ach ja wat gebakken spekkies erdoorheen is wel lekker ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak ze schoon snij de zijkanten de naatjes zeg maar af was ze.
snipper een uitje in de pan en fruit deze in halve kop olijfolie als je voor vier personen kookt anders de olie halveren doe de bonen erbij en laat deze ook even fruiten in de olie.
dan een glas water niet te veel en haal pan eerst even van het vuur. laat ze dan ongeveer een kwartiertje koken en doe er de geschilde aardappelen in ook courgettes erbij zijn lekker en gezond. Op het laatste doet u er nog wat gepureerde tomaat erbij eventueel een half theelepeltje suiker en laat nog even door koken als nodig een beetje water toevoegen maar pas op mag niet te waterig worden klein stukje feta erbij en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al eens geprobeerd om te dubbeldoppen? Als je verse tuinbonen hebt dan - eerst de bonen uit de peul halen, en dan dat vlies om het boontje verwijderen.
Vaak vinden mensen ze dan een stuk lekkerder.

Even kort koken (scheut melk in het kookwater voorkomt verkleuren) en intussen spekjes en uitjes bakken in een koekenpan, tuinbonen laten uitlekken en erbij, eventueel wat room erdoor.
Of met room en wat gesnipperde peterselie.
Of (afgekoeld of lauw) in een salade met andere groentes.
Als salade, kortgekookt, en dan met wat citroensap en zure room, of evt. dragon.

Hier staan nog meer recepten om in de bonen te raken ;-) :

http://koken.blog.nl/recepten/2009/06/08/recept-tuinbonenpuree
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal mooie antwoorden en lekkere recepten; mijn hobby is koken ;)
Wat veel scheelt om een lekkere smaak te behouden, is eerst water aan de kook brengen en daar de bonen in knikkeren. Vooral niet te lang laten koken, want dan worden ze snel bitter.
Voor de rest : Zie eerder gegeven antwoorden.
Beetje mosterd is lekker bij tuinbonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al eens piccalilly geprobeerd? Of als je bonen juist wel wat bitter wil een zoete chutny bvb mango.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nooit geprobeerd, maar ik sta open voor alles en ga dat zeker maken. Dank je.
Verse tuinboontjes vind ik het lekkerst, maar ze zijn er maar zo kort, helaas net als vers bonenkruid, die 2 samen met spekjes en een klontje boter of spekvet is heerlijk.

Wat ze bij mij ook lekker vinden is tuinboontjes ( als ze niet vers zijn, neem ik altijd diepvries, nooit uit glas, want die vinden we niet zo lekker)koken in water met een bouillontabletstukje. In een koekenpan een uitje fruiten en op het laatst wat hamblokjes meebakken. De boontjes niet helemaal afgieten, maar een laagje overhouden voor de saus. De saus binden met wat maizena en de ham/uiblokjes erdoor roeren, kruiden met wat paprikapoeder.
amc
13 jaar geleden
Alle kooktips hierboven zijn prima.

Om het lekker te maken is een kaassausje super. Ideale combinatie. Mocht je niet van tuinbonen houden dan is het met een kaassaus stukken beter te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak ze zo klaar:

Gaar koken (niet te gaar!), afgieten, en vervolgens een geperst knoflookteentje en wat creme fraiche erdoor roeren.
Eventueel weer even opwarmen (blijven roeren!).
Lekker hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heerlijk met een grote schep Surinaamse bakkeljauw-saus, van het merk Faja-lobi, te koop bij o.a. toko's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuinbonen? Heerlijk! Is mijn lievelingsgroente. Maar je moet ze wel koken met versgeknipt bonenkruid erdoor. Is véél lekkerder dan zonder.