Wat is de handigst soort pan om mee te gaan stomen?

tussen een 'normale' pan met gaatje in de onderkant die je over ander pan moet zetten. of zo'n bamboe mandje. is er verschil is smaak of handigheid. of zit er eigenlijk niet echt verschil in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik heb gewoon deze, supermakkelijk, past in bijna elke pan: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat dacht je van een hogedrukpan, met inzetplateau? Stoomt echt als een tierelier en in korte tijd is je eten heerlijk.

Het beste antwoord

Feitelijk maakt het niet uit of je een bamboemandje neemt, een opklapbaar RVS mandje of een kant-en-klare stoompan. Ze stomen allemaal het voedsel even snel gaar boven stomend water.

Er zitten aan alle opties zowel voor- als nadelen;
Een grote kant en klare stoompan heeft als nadeel dat hij weer veel ruimte inneemt in de kast. Het voordeel is dat je er grotere stukken vis of een hele kip in kunt stomen.

Een bamboemandje heeft als voordeel dat je hem makkelijk opbergt én goedkoop is.
Nadeel is dat hij lastiger schoon te maken is en soms een bamboesmaak afgeeft aan het gerecht. Leg je het eten op een bord dat je in het mandje plaatst, dan stoom je wel natter, omdat het vocht van de stoom op het bord terugvalt en deze vloeistof het gerecht ook gaart, maar een 'bamboesmaak' voorkom je zo wel. Bij droog stomen leg je het voedsel zo op de mandbodem en komen ze niet in aanraking met water. Beide opties zijn echter even gezond.

Losse inklapbare stoommandjes van RVS doen in feite hetzelfde en geven geen smaak af. Ze zijn echter relatief klein en je kunt er niet veel op kwijt. Ze zijn echter wel goedkoop, makkelijk op te bergen, is hygiënisch en ze passen in elke pan.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
heel erg bedankt