Wie heeft er wel eens marmello gebruikt om jam te maken? Graag ervaringen wat betreft smaak.

marmello: gebruik je als je jam wilt maken met minder suiker.

Toegevoegd na 20 seconden:
Als je marmello gebruikt, kan je dan jam met gewone kristalsuiker maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.2K

Het beste antwoord

Ja, die gebruik ik altijd, en gaat altijd goed. Je kan dan jam helemaal zinder suiker maken, of met gewone suiker. Ik gebruik honing, nog lekkerder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zo maken we het in Portugal.

2 kg marmelo's of in het Nederlands kweeperen
2 kg suiker
vanille-extract
10 blaadjes verse munt
Bereiding

10 à 12 goed schoongemaakte glazen potjes met schroefdeksel.
Was en droog de kweeperen en schil ze.
Snij in vieren en haal er het klokhuis uit.
Doe alle schillen en klokhuizen in een kookpot met 1 liter water, breng aan de kook en laat 30 min. koken zonder deksel.
Laat daarna nog 1 uur trekken.
Snijd ondertussen het vruchtvlees van de kweeperen in stukjes en overgiet met het citroensap.
Giet de gekookte pitten en schillen door de zeef en druk alle sap goed uit de vaste massa.
Doe het vruchtvlees, het sap en de suiker in de kookpot en breng aan de kook.
Laat zonder deksel, al roerende, koken tot het fruit uit elkaar valt.
Voeg enkele druppels vanille en de verse munt toe en laat nog eens goed opkoken.
Zet de potten op een natgemaakte handdoek om niet te barsten, vul ze tot bijna aan de rand en schroef ze meteen dicht, laat afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gaat prima
gebruik het zelf ook

Toegevoegd na 59 seconden:
ook om dat ik diabeet ben
maak ik het zonder suiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gaat prima met eigen zoetmiddel, diabetes kunnen ook fructose gebruiken, gebruik ik zelf ook altijd voor fruitsoepen. Koop de Marmello wel in een grotere verpakking, scheelt aanzienlijk!! Bij de reformkraam op de markt vaak het goedkoopst!