Wie heeft een recept voor ketelkoek?

Een tulbandvorm met deksel die gekookt wordt in water, au bain marie. Het is dan een cake geen pudding.
Bvd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (4)

Ingrediënten
300gr bloem
150gr krenten/rozijnen en gekonfijte kersen
2 zakjes vanille suiker
1 ei
21gr gist
3dl lauwe melk
zout
roomboter
poedersuiker
paneermeel

Hulpmiddelen
Klopper
ketelkoekvorm of puddingvorm met afsluitbaar deksel
pan
kom of glazen schaal

Bereidingswijze
Doe de bloem-ei-melk in een kom en klop/roer goed tot er geen klonten meer zijn,voeg daarna de vanille-rozijnen-krenten-kersen en een snufje zout toe en roer het weer goed door elkaar,voeg als laatste de gist toe(7gr gist per zakje)en laat het geheel 45 minuten afgedekt rijzen.besmeer de vorm en de deksel met boter en bestrooi het daarna met paneermeel,doe het deeg erin en sluit het goed af,en zet de vorm in een pan met heet water,zorg ervoor dat het water steeds tot net onder de rand van de vorm wordt bijgevuld,en kook de koek in 2.5 uur gaar,haal daarna de koek uit de vorm

Serveertips
Eet de koek warm met roomboter en poedersuiker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roti koekoes Indische stoomcake

Ingrediënten:

- 5 eieren
- 500 gr. witte basterdsuiker
- 500 gr. gezeefde bloem
- 1 pakje vanillesuiker
- 1½ eierdopje 7-up

Benodigdheden:

mixer
stoompan

Bereiding:

Mix de eieren en de basterdsuiker glad.
Vanillesuiker en bloem er doorheen mixen.
7-up er doorheen scheppen.
Water in de stoompan aan de kook brengen.

De bodem van de gaatjespan bedekken met een dunne, met lauw water nat gemaakte theedoek. Daarin het beslag gieten.
Deksel erop en de theedoek om de deksel vastknopen.

45 minuten hoog laten stomen.
Met een sateprikker controleren of de cake gaar is.

Af laten koelen en in plakken snijden.

Extra info:

Tip:
De plakken cake besmeren met een dun laagje boter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit wat? Doe er je voordeel mee en eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ketelkoek.

Ingrediënten:
300 gram zelfrijzend bakmeel
1 mespuntje zout
1 eetlepel bloem
3 dl melk
1 ei
150 gram rozijnen
paneermeel
boter
suiker

Materialen:
grote pan en een schaal die in de pan kan hangen, mixer.

Bereiden:
Was en droog de rozijnen. Klop het ei, melk, zout en zelfrijzend bakmeel met de mixer tot een klontvrij beslag. Haal de rozijnen door de bloem en schep ze voorzichtig door het beslag. Vet de schaal in en bestrooi deze met paneermeel. Hoe het beslag hierin en zet de schaal in een grote pan met een laag water (au bain marie). Kook de ketelkoek in 1,5 uur gaar.

Eten met gesmolten boter en suiker.