Hoe krijgen (sommige) chineze restaurants hun gesneden kipfilet in de gerechten zo glad, moist en heel zacht.

Mocht iemand weten hoe ze Foo Yung Hai maken, is meegenomen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Antwoorden (4)

laat krab uit een blikje goed uitlekken.
Verwijder de kraakbeenachtige delen en eventueel ook andere ongerechtigheden.
Verdeel de krab in kleine stukjes.
Maak prei schoon en snijd deze in smalle ringetjes.
Snijd champignons in dunne plakjes.
Verhit 2 eetlepels arachideolie en fruit de preiringen er 2 minuten in.
Voeg de champignons toe en fruit alles onder voortdurend roeren en omscheppen, nogmaals 2 minuten.
Schep de krab erdoor.
Houd alles daarna warm.

Klop de eieren in een kom los.
Voeg wat zout en peper toe.
klop vervolgens de bladselderij erdoor.
Schenk het eiermengsel door de groenten-krab mengsel in de koekepan.
Roer alles goed door elkaar.
Temper de warmtebron en laat de omelet dan bakken tot het oppervlak begint te stollen.
Draai de omelet om en bak het zachtjes gedurende 1 minuut.

De kip.
Laat kipfilets in bouillon zachtjes 10 min. op 80gr. gaar worden en neem ze uit de bouillon. Als je dit nu proeft, zul je merken, dat het geen stuk droog vlees is. De chinees maakt eerst zijn sausen en gooit die dan over de zachte kipfilet, en laat het heel even doorwarmen.
Bak kipfilet nooit te hard en te lang door, heel kort en voorzichtig, tot het net gaar is, dan is het lekker sappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bakken het vlees niet, maar koken het langzaam, in bouillon of saus en gebruiken ook veel fruit(suikers) in deze saus.
In het extreme geval kan je kip met kiwi marineren, daarna langzaam garen en je hebt nog nooit zo'n boterzacht kippie gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak Foo Yong Hai altijd zo, lekker en snel;

Breng 3 dl. kippenbouillon aan de kook,
Doe hierbij 6 el. hot ketchup, 2 el. bruine suiker, 3 el. ketjap manis en 2 tl. gemberpoeder (djahe).
Dit is de saus voor straks. Er moet later alleen nog maizena bij.

Snijd prei in ringetjes, champignons in plakjes.
Verhit 2 eetl. arachideolie en fruit hierin de preiringetjes zo`n 2 min.Doe de champignons erbij en fruit alles onder omscheppen nog eens 2 min. Doe taugé in een vergiet en giet er koken water over. Schep nu een blikje uitgelekte, schoongemaakte krab, de taugé en fijngehakte bladselderij bij de gebakken groenten en houd alles warm.

Klop nu 4 xl.eieren los in een kom, voeg wat zout en 4 seizoenenpeper toe. Klop er nog wat bladselderij door.
Schenk de eieren nu door de warmgehouden paninhoud en
roer alles goed door elkaar. Laat de omelet nu op zacht vuur
bakken tot de bovenkant begint te stollen. Draai de omelet om (een platte deksel erop en kiepen, dan weer in de pan laten glijden) Je kunt ook de omelet zonder groenten bakken,
hem niet omdraaien en de groenten als vulling over de helft verdelen en dan de andere helft eroverheen te klappen.

Zet de saus weer even op het vuur, roer maizena los in een kommetje met wat water en roer dit door de saus. laat nog even de kook eroverheen komen.

Verdeel nu atjar over een verwarmde schaal en laat de omelet hierop glijden. Schenk een deel v.d. saus over de omelet en de rest in een sauskom.

Je kunt natuurlijk ook kip of zelfs visstukjes i.p.v. krab nemen, maar ik maak het meestal zo, omdat ik dit het lekkerst vind.

De kip is trouwens zo mals bij de chinees omdat hij eerst wordt meegetrokken in kruidige kippenbouillon, daarna wordt hij kort meegewokt wanneer hij een bruin kleurtje heeft, anders wordt hij gaargetrokken opgediend in een saus.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt de kip dan eerst gesneden, of als hele kipfilets meegekookt?
amc
13 jaar geleden
De hele kipfilet, want stukjes drogen eerder uit.
Snij de kip niet in blokjes maar in schijfjes,net als bv chips.
Het beste kun je dit doen als het vlees nog iets bevroren is.
Doe de kip in een zeef in kokend water,een paar minuten tot het gaar is.
Of evt iets korter als je de kip wilt wokken.