knodl
Kaisersmarln
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wienersnitzel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snitzel

Toegevoegd na 1 minuut:
Tafelspitz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
Is dat al vastgelegd? Ik heb altijd gehoord dat ze dat vemoeden maar dat het niet zeker is of hij uit Italië komt. Ze denken dat ze de schnitzels in Oostenrijk zijn gaan paneren omdat al in de 16de eeuw de kip daar altijd gepaneerd werd.
In de veelzijdige Oostenrijkse keuken vind je vandaag de dag nog steeds invloeden van de oude monarchie. Vooral Wenen was toen een culinaire smeltkroes: de zogenaamde “Zuagrasten” (inwoners uit Hongarije, Bohemen, Slowakije, Karpatenrusland, Bukowina, Polen, Kroatië, Triest, Dalmatië) brachten de kookrecepten van hun geboortestreek mee naar de hoofdstad. De beste gerechten werden opgenomen in de Oostenrijkse keuken zelf.
Maar misschien echt Oostenrijks is het Wiener backhuhn, dit is een hele of halve gepaneerde haan, die in de frituur gaargemaakt word en lekker krokant op tafel komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Strudel een hoofdgerecht?
Een hakse.
Ik weet niet of het juist geschreven is, men spreekt het
wel zo uit.
Dat is een stuk bovenpoot van een varken, wat niet is
gebraden, maar gekookt.
En daarbij drinkt men een groot glas ( halve liter ) bier.

brrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amc
13 jaar geleden
De Haxe is typisch Bayerisch, wordt het meest in Beieren (Duitsland) gegeten vaak met zuurkool en rode kool.Ook Italie eet het veel als Ossobucco.
Een strüdel en Wienersnitzel natuurlijk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wereldberoemd geworden is de' Sachertorte'. Een chocoladetaart met abrikozenmarmelade en bedekt met een dikke laag chocoladeglazuur.
Wienerschnitzel; een gepaneerde kalfsschnitzel. Elke andere schnitzel die gepaneerd wordt heet dan ook 'Schnitzel Wiener Art'. Met jachtsaus en champignons wordt het een Jägerschnitzel en met paprika gekruid en zigeunersaus wordt het een Zigeunerschnitzel. Oostenrijk is nauw verweven met Hongarije vandaar dat de 'aardappelgoulash 'en de 'Salzburger goulash' ook heel bekend zijn.
'Salzburger Nockerln' is ook een machtig dessert en heel bekend. Het zijn bollen soufflee dik met poedersuiker bestrooid.
'Tafelspitz met apfelkren' is een stuk gekookt geurig rundvlees en hier hoort apfelkren bij, een soort appelcompote
met geraspte mierikswortel, zout en citroensap.
'Kaiserschmarrn mit Zwetschkenröster' is een soort kapotgetrokken pannekoek met pruimencompote.
Het 'Wiener Backhendl' is ook wereldberoemd, het is gefrituurde kip.
Spätzle is net als Knödel een bijgerecht zoals wij aardappels erbij nemen. Spätzle wordt meestal op een speciale rasp uit deeg geschaaft en in licht gezouten water gekookt, het heeft iets weg van pasta. Knödel zijn deegballen die meestal gevuld met Semmel (broodblokjes) of vlees/spek in soep mee gekookt worden of in licht gezouten water.
De Tiroler nusstorte en de Linzertorte zijn ook welbekend en de Wiener melange is een beroemde koffiebereiding.
De Wiener Würstchen ook niet te vergeten.
Als lekkernijen zijn er nog; de Mozart kugeln, de vanillekipferl,de Wiener nussbusserl, de Apfelstrudel,de Marillenknödel en de Gugelhupf.
amc
13 jaar geleden
knoedels en goulash
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sauerkraut mit Knödel und Wurst.
13 jaar geleden
tiroler krustl (geen idee hoe je het schrijft)
het is overheerlijk
spekjes bakken, aardappelen in plakjes erbij
wanneer dit bijna gaar is courgette blokjes erbij, verse knoflook, ui, peper erbij en nog ff afbakken.
wil je het helemaal afmaken dan nog ei eroverheen, dan word het soort van aardappelkoek
echt superlekker.