Wat zijn leuke manieren om zelf eenvoudig luxe broodjes te maken?

Ik neem elke dag brood mee naar mijn werk, maar het begint erg saai te worden. Boterham, plakje kaas of vleeswaren en dan dubbelvouwen en dat was het wel.

Deze week had ik komkommer en sla over dus ik had een iets luxer broodje gemaakt met ham, kaas, sla en komkommer.

Wat zijn nog meer leuke manier om zelf eenvoudig luxere broodjes te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.7K

Het beste antwoord

Eigenlijk alle broodjes die meer bevatten dan boter en één soort beleg kun je luxe broodje noemen, dus met wat standaard rauwkost (sla, komkommer, tomaat, rode ui, witte kool, geraspte wortel, etc) en een assortiment sauzen (mayonaise, chili, barbq, knoflook, coctail) in de koelkast kun je van elk broodje een luxe broodje maken.
Ook restjes koud vlees maken van een broodje al snel een extra luxe broodje (plakjes gehaktbal, restjes rollade).

Vooral als je lekkere verse verschillende soorten bolletjes neemt wordt het helemaal een feest, maar hou er wel terdege rekening mee dat een 'luxe' broodje al snel twee keer zo veel kalorieen bevat als een normale boterham.

Met een laagje groente,(2 of 3 soorten) een laagje beleg (1 of 2 soorten hartig (katenspek en roomkaas is bijvoorbeeld heerlijk, maar ook rookvlees en oude kaas) en eventueel wat saus maak je van elk broodje een feestje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Je kan standaard een aantal bakjes in de koelkast leggen met voorgesneden ingrediënten:
- Komkommer
- Tomaat
- Gekookt eitje
- Sla
- Paprika

Verder kun je ook eens proberen dingen te combineren, zoals Ham en kaas of ham en kipfilet.
Daarnaast kun je natuurlijk ook wat sausjes op de boterhammetjes doen, bv mayo of ketchup.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gekookt of gebakken eitje (hoewel ik dan niet graag naast je zou zitten, want ik vind koude eieren stinken. rauwkostsalade
anneliez
13 jaar geleden
* plakjes gekookte ei met mayonaise, rucola en beetje peper

* gerookte kip met mierikswortel tomaat en tuinkers

* plakjes gehaktbal (van de vorige dag) met dunne plakjes ananas

* rookvlees, rucola, radijsjes en mosterdmayonaise

* mozarella, tomaat, basicilum
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook lekker is broodje ,balletje gehakt plakjes snijden beetje sla en mosterd.
broodje tomaten sla en plakjes mozzarella.
broodje tomaten sla salami.
broodje courgette met geklopt ei koud laten worden op het broodje daarover beetje ketchup
broodje omelet met ui
ik krijg honger....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pindakaas met plakjes komkommer.
Kip met paprika en mayo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plus voor de pindakaas met komkommer+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, het is ook ECHT lekker! :-p
Wat ik zelf altijd erg lekker vindt is (koude) omelet. De omelet kun je de avond er voor al bakken. Je kunt dit doen met allerlei kruiden en specerijen, b.v. met gemengde Italiaanse kruiden. (Daregal, bij A.H. in het vriesvak) Een paar plakjes tomaat/komkommer erbij en smullen maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak bijvoorbeeld een broodje met sla, ui, tomaat en ei. Je neemt een sausje mee, wat je er tussen de middag op doet. Doe de saus er ’s morgens nog niet op, want dan trekt het in het broodje.

Hetzelfde kun je doen met wraps. Je vult de wrap thuis en voegt er op het werk een sausje aan toe. Je kunt bijvoorbeeld stukjes of plakjes kipfilet met sla, tomaat en maïs in je wrap doen. Zo gepiept!

Je kunt ook thuis een bak met salade maken. Neem een vork, mes en een aantal crackers mee. Een soepje erbij is ook erg lekker. Denk aan een Opkikker of Cup-a-Soup, waarbij je alleen heet water nodig hebt.

Naast groente is fruit ook niet duur, maar wel gezond en lekker. Neem een aantal stuks fruit mee voor na je broodjes of voor tussendoor. Dat stilt de honger.

In de supermarkt vind je vaak bakjes met salades, zoals tonijnsalade, selderijsalade en kipkerrie. Met deze bakjes kun je minstens 4 broodjes smeren. En vaak kost dat evenveel als één kant-en-klaar broodje in de kantine.

In veel bedrijfskantines is er een tostirooster aanwezig. Het enige wat je mee hoeft te nemen is twee boterhammen met ham en kaas erop. Een tosti is voor veel mensen veel lekkerder dan een normaal broodje met ham en kaas.

Smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit wel heel veel suiker in die kant-en-klare salades. Ik maak ze liever zelf.
Verschillende soorten sla ertussen zoals blaadjes rucola, iceberg, kropsla, lollo blanco/-rosso, eikenbladsla etc. je kunt er ook reepjes van snijden en er een pluk van onder of op je beleg doen.
Plakjes, komkommer, (kers)tomaat, hardgek.ei, radijsjes,avocado, ringetjes (rode)ui,
ingemaakte rode paprika, selderij, augurkplakjes,
schepje eiersalade, tonijnsalade, etc. je kunt zoveel gebruiken om je brood 'op te leuken'!

Broodje sans-tout; (eigen succesvol 'ontwerp')
Beleg een broodje met op een helft plakjes hardgekookt ei met wat peper en zout en een scheutje currysaus uit de fles,op de andere helft; plukje geraspte selderij ( salade in een potje) rode paprika (salade in een potje),die staan meestal bij het zoet-zuur in de schappen. Wel even goed uitlekken voor je het op je brood doet.

Italiaanse bol besmeren met rode pesto, salsa of bruchetta, daarop salami, kaas, kerstomaatjeshelften en
een flinke pluk alfalfa.

Pistolet met icebergsla, tonijn of zalm uit blik, mayonaise of cocktailsaus en hardgekookt eiplakjes.

Je kunt gewoon eens uitproberen en wie weet op wat voor lekkere combinaties je komt!
amc
13 jaar geleden
broodje met brie,pijnboompitjes,honing.
in de oven stoppen voor ong.10 min op 200 graden(moet zelf kijken waneer de brie ''zacht'' wordt.
ondertussen de pijnboompitjes gaan bakken licht bruin.
broodje brie uit de oven halen.
en dan honing erop doen.

broodje: bieslookroomkaas, courgette, zalm.
hard broodje, bieslookroomkaas eropsmeren
courgette grillen op het broodje doen en ten slotte de zalm plakjes erop doen.

broodje: komkommer & Unox rookworst
eerst broodje met boter besmeren, komkommer erop leggen.rookworst in plakjes (schuin) snijden ong 2 cm.
rookworst bakken met boter en margarine.
ze moeten krokant zijn. ten slotte op het broodje leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk aan het warme weer ivm de eiproducten of vleeswaren die u gaat gebruiken. Het beste is een broodje ,,gezond,, te maken met voorgesneden ingredienten die u in de koelkast kunt bewaren.

Mbt boterhammen kunt u deze diagonaal doorsnijden. Kleine stokbroodjes kunt u ook variabel beleggen. De avond ervoor kunt u het beste dit verzorgen en in de koelkast bewaren.

Sapje en/of stukje fruit erbij, en brood kunt u ook afwisselen met knackers oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik wilde de vraag stellen waarom ik niet meer een eenvoudige boterham kaas wil. Alleen maar met minimaal 2 belegsoorten erop.

Ik vind een boterham met pindakaas en kaas lekker.
Of hazelnootpasta, ketchup, ham en kaas.
Plakje leverkaas en eiersalade.
Tosti pesto, ham en kaas.
Kruidenboter doet ook wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de mogelijkheid hebt om op je werk nog iets aan je lunch te fiksen heb je meer mogelijkheden om lekkere broodjes klaar te maken. Met een paar plakken komkommer of tomaat, een blaadje sla of een plak gekookt ei ziet een boterham er ineens al stukken leuker uit en het smaakt nog goed ook. Maar vooral tomaat en komkommer doorweken je brood als je het uren van tevoren klaarmaakt.

Een van mijn favorieten is Surinaamse pindakaas of pindakaas met sambal met komkommer. En overweeg ook eens om wat anders te eten, bijvoorbeeld een (pasta-)salade. Is meestal ook goed mee te nemen in een goed afsluitbare plastic bak.

O ja, een boterham met een laagje sambalmayonaise en makreel vind ik ook erg lekker. Neem makreelfilet bij de vishandelaar want makreel schoonmaken is goed te doen maar best veel werk en bovendien stinken je vingers uren erna nog naar vis. Nog één: toast met roomboter, sprotfilet en vers gemalen peper. 't Is niet allemaal even calorie-arm maar ik eet liever lekker en wat minder dan andersom. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg lekker is een beetje avocado met wat jalapeno-pepertjes en wat verse koriander. Zo eenvoudig, maar de smaak is explosief!
Het hete van de pepers en het zachte boterachtige van de avocado is een magische combinaie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oehh ja.
Je kan een klein beetje ketchup en een klein beetje mayonaise op je broodje. Daarna pak je een plakje kaas en een plakje ham (kip is ook heerlijk). Je pakt wat sla die snij je in kleine reepjes die doe je in een kommetje, je voegt wat knor of kruiden en wat mayonaise toe. Die doe je ook op het broodje. Daarna pak je tomaat en snijd die in plakjes. Wat ik altijd doe is die even in de magnathron zodat ze wat zachter worden. Daarna leg ik ze erbij op mijn broodje. Ei is evt ook heerlijk op het brood maar ik heb daar niet altijd tijd voor.