zijn er naast gist nog andere zuurdeegstarters (prachtig woord overgens)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1K

Antwoorden (2)

Voor zover ik het begrepen heb, is gist GEEN statrer voor een zuurdeeg, maar juist een starter voor niet-zuurdeeg :D

Zuurdeeg krijg j door spontane fermentatie uit melkzuurbacteriend die overal aanwezig zijn.

Op de bakker techonologie websitetje [http://www.classofoods.com/pagina1_3.html] vind je bv: Desem (zuurdesem, zuurdeeg, natuurdesem) wordt gemaakt van bloem en water en het mengsel laat men spontaan fermenteren gedurende een bepaalde tijd bij een bepaalde temperatuur. Aangezien de bloem van nature uit melkzuurbacteriën bevat, zullen deze zich in het zuurdeeg ontwikkelen en het mengsel verzuren. Soms gaat de bakker hier ook melkzuurbacteriën aan toevoegen. In het Frans praat men over levain, in het Engels over sourdough en in het Italiaans over madre. De Duitsers praten over een Sauerteig.

Zie daarnaast ook hier: http://arrigoo.blogspot.com/2007/12/zuurdesem-starter.html hoe je een starter maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zuurdeeg wordt niet met gist gemaakt! Je maakt het als volgt;

Doe 90 g. bloem, 10 g. rogge en 100 g. water in een kom,
mengen en afdekken met een schone theedoek. Zet het weg op kamertemperatuur.
Op dag 2 en 3 roer je het mengsel een paar keer op de dag door.
Op dag 3 gaat het zuur ruiken en een beetje bubbelen.
Is er begin dag 4 nog geen activiteit te bemerken, begin dan opnieuw.
Op dag 4, 5, en 6 voeg je `s ochtends nog eens 50 g. bloem en 50 g. water toe en roer je het in de loop v.d. dag nog een paar keer door.
Op dag 7 moet het mengsel flink actief zijn en fris zurig ruiken. Je hebt nu je eigen desem gemaakt! Je hebt nu 500 gr. desem, genoeg voor 2 broden.

Wil je al dat werk niet doen, dan kan je bij de meeste molens of bakkerijleveranciers ook zuurdesempoeder of extract kopen.
amc