Welke voeding is goed tegen vermoeidheid?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk niet dat er specifiek voeding is tegen vermoeidheid, behalve redbull en dat soort spul die je tijdelijk even een boost geven, gewoon gezond eten over het algemeen!

Geen los voedingsmiddel an sich kan vermoeidheidsproblemen door een slecht voedingspatroon oplossen. Zolang je gezond en gevarieerd eet, en dingen die vermoeidheid kunnen veroorzaken (zoals chemische toevoegingen als vetsin en vlees bijvoorbeeld, maar ook alcohol en suiker) mijdt of minimaal tot je neemt, zal je vermoeidheid in elk geval niet daarvan afkomstig zijn. Als je al langere tijd ongezond eet, kan het even duren voor het effect van gezonde voeding (met vooral veel groente en fruit en minder zout en suiker (ook koolhydraten zijn suikers) goed merkbaar is, maar als de tekorten zijn aangevuld, zul je dat zeker gaan merken. Vooral van grote hoeveelheden vlees en (zoute) kant- en - klaar producten (die vaak veel mononatriumgrlutamaat ofwel E621/ vetsin bevatten) kun je heel suf worden, met name vlak na het eten. Als je dat merkt is het dus zaak met die producten te minderen, want compenseren door ineens veel groente te eten ofzo, dat helpt niet.

Dat zal er maar helemaal van afhangen waar die vermoeidheid vandaan komt. Moe als je 100 km gefietst hebt? Dan heb je wellicht wat extra koolhydraten nodig. Of altijd een vermoeid gevoel? Dan kan je overspannen zijn of pfeiffer hebben of vanalles. Dat zou ik maar eens eerst gaan uitzoeken als ik jou was.

Alle informatie die op deze website wordt gegeven is volgens mij nuttig om te lezen: http://www.gezond-vitaal.nl/Vermoeidheid.html. De voedingsadviezen in het kort: Zorg voor voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen. Gebruik vezelrijke voedingsmiddelen en eet voldoende chroomrijk voedsel. Dat is noodzakelijk voor een goede bloedsuikerregeling. Het zit in onder meer lever, kaas en volkorengranen.

Alles waar ijzer in zit zoals spinazie en andere groenten. Als je ijzer tekort hebt, ben je ook vaker moe. Neem anders elke dag een ijzer (vit. B) pilletje. Kun je overal wel kopen. Kijk anders even naar de bron.

Bronnen:
http://www.vitamine-info.nl/nieuwsartikel/...

Naast de adviezen van sommige andere antwoorden spelen vitaminen uit de B groep ( vooral B6, 11 en 12) daarin vaak een rol. B6 is vooral bij vermoeidheid door stress een belangrijke vitamine, het speelt in de zenuwfunctie een belangrijke rol. Toegevoegd na 10 minuten: Verzwakte vermoeide mensen zet ik vaak biefstuk (medium-rare) voor.(naast veel verse groenten en fruit) Daar knappen ze vaak snel van op en dat heeft een veel langduriger effect dan Red Bull, die meer een symptoombestrijder is. In de pleegzorg loop ik wel eens tegen kinderen aan die verzwakt zijn. Soms (als ze dat lusten) geef ik dan gesneden medium rare biefstuk op brood met uitjes, rauwkost salade en ijs toe. Je ziet ze dan opknappen. Het zal er mee te maken hebben dat de juiste mix aan mineralen (oa. ijzer, vit C, B6, B12, kalium en veel hoogwaardige eiwitten voor een versneld herstel aanwezig is. Het is niet mijn bedoeling vegetariers en veganisten te beledigen. Ik ga altijd uit van biologisch en diervriendelijke oorsprong van het vlees, de stresshormonen van bio industrie dieren zijn sterk af te raden, net als de bio-industrie zelf, naar mijn mening.

Ben je wel erg vaak vermoeid of voel je s'ochtends nog steeds geradbraakt? Bekijk je voedingspatroon dan eens goed! Stop bijvoorbeeld met de snelle energie boosters in de vorm van suiker (waarna je direct weer instort) of met een overmatige inname van koffie (waar je ook slaapstoornissen van krijgt). Voorkom te grote pieken en dalen in je energielevel door je maaltijden goed te plannen en voldoende uitgebalanceerd te zijn. Wij geven je een aantal tips. Om je energielevel op een goed niveau te behouden adviseren wij je om voedingstoffen te eten die je een lange energietoevoer geven in plaats van een snelle piek in je suikerniveau. Zorg bijvoorbeeld dat je maaltijden uit genoeg koolhydraten en eiwitten bestaan. Deze zorgen voor een constante energie toevoer. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar begin je dag met een goed ontbijt om je energie te geven en je stofwisseling te activeren. Een ontbijt met een hoog vezelgehalte en wat magere melk (koolhydraten en eiwitten) is de ideale start voor je dag. Let op met ontbijtgranen of mueslies dat er niet teveel suiker in zit. Als je een snelle energie boost wil hebben voordat je iets gaat doen, neem dan wat yoghurt. Eet regelmatig Heb je wel eens dat je je netjes houdt aan drie maaltijden per dag, maar dat je je nog steeds te afgepeigerd voelt? Het is vaak niet het voedsel zelf maar eerder je eetpatroon. Let erop dat je niet te lang niet eet, dit laat je energie level te veel dalen. Eet liever een paar kleine maaltijden per dag dan drie keer een grotere maaltijd. Plan je maaltijden bijvoorbeeld om de 5 uur en neem dan om de 2,5 uur een kleine snack. Ga je dan niet te buiten aan iets vettigs of suikerrijks, maar neem een stukje fruit of een handje noten. Drink voldoende water Voedsel is niet altijd de boosdoener voor oververmoeidheid. Een ander heel belangrijk aspect is dat je genoeg water drinkt. Zelfs een milde vorm van water tekort kan als zorgen voor vermoeidheid en verminderde concentratie. Drink ongeveer 8 glazen water per dag (te veel is ook weer niet goed!)

Bronnen:
http://www.bodynews.nl/Lichaam/Voeding/Ver...

Gebruik vezelrijke voedingsmiddelen, kies vooral producten met oplosbare vezels,zoals appels, haver en peulvruchten. Gebruik minder geraffineerde producten ( niet natuurlijke ) zoals wit meel(brood)en toegevoegde suikers. Beperk koffie gebruik. Cafeïne zorgt wel voor een energieboost, maar wordt meestal gevolgd door toenemende vermoeidheid als gevolg van en dalende bloedsuikerspiegel. Drink niet teveel alcohol. Dit onderdrukt het centrale zenuwstelsel en verlaagt ook de bloedsuikerspiegel. Eet voldoende chroomrijk voedsel. Dit mineraal is noodzakelijk voor een goede bloedsuiker regeling. Dit vinden we ondermeer in lever, kaas en volkoren granen. Mensen die regelmatig snacks tussen de maaltijden door eten en veel alcohol drinken zijn vaker moe dan mensen die regelmatig inspannende activiteiten verrichten zoals fietsen en tuinieren. Ruim één derde v.d. bevolking heeft last van vermoeidheid. Van hen bespreekt 6% dit met de huisarts. Hoe langer de vermoeidheid duurt, hoe meer de huisarts bezocht wordt door allerlei klachten zoals hoofdpijn, buikpijn. Ook hebben vermoeide mensen vaak een slechtere geestelijke gezondheid dan fitte mensen. Zorg voor een gezonde balans. Zorg voor een optimaal energiepeil door inspannende lichaamsbeweging te bekronen met voldoende rust en slaap. Maak tijd vrij voor ontspanning,je lichaam en geest vragen op en bep. moment om rust. Als je constant bezig bent en je dag zo vol mogelijk in probeert te plannen, kan een klein beetje extra plots en onverwacht tot uitputting leiden! Er is geen uitdaging meer uitdagend dan de uitdaging jezelf te verbeteren! Kijk eens naar "mijn bron",is zo interessant en uitgebreid!

Bronnen:
http://www.gezond-vitaal.nl/Vermoeidheid.html

Gewoon wat wij kennen als gezond voedsel. Dus 200gram groente, aardappels/pasta/rijst, vlees. En dan nog het liefst biologisch. Geen patat, pizza, snacks, enz. Het is gebleken uit onderzoeken in engeland dat op scholen de kinderen meer kunnen concentreren en in de gevangenissen minder agressie bestaat. Toegevoegd na 26 minuten: Ik weet dat dit moeilijk is, omdat als je moe bent vaak geen zin hebt om te gaan koken. Dus eet je weer wat makkelijks. Toch is dit dan vaak een kringetje waar je in zit. Ook kan en klare maaltijden zijn niet zo gezond, door allerlei toevoegingen die het product langer houdtbaar moet maken.

Je kunt bij zo'n vraag verwachten, dat er antwoorden komen met gezonde tips. En doe je voordeel ermee, daar word je nooit minder van. Ik heb bedacht wat mij opfrist. Gezond of niet. Zoiets als: " Ik heb zo een belangrijke bruiloft en ben kapot na 24 uur dienst in het ziekenhuis.. hoe hou ik mijn ogen open..Ik moet ernaar toe!" Mijn recept: Kopje stevige thee of koffie. Beschuitjes en of broodjes erbij met jam, pindakaas, appelstroop of iets ander gewoons. Daarna nog een banaan, appel of peer en/of een schaaltje vla. Kinderkuipje appelmoes past hier ook goed in! Ik weet maar al te goed wat vermoeidheid is ( ben door omstandigheden langdurig nogal overbelast geweest ) en heb het meest gehad aan dit soort simpele injecties. Die Bull rotzooi heb ik wel eens geprobeerd, maar ik werd er alleen maar misselijk van.

ginsengstroop, te halen bij reformzaak, is wel peperduur, maar toppie, wel zorgen dat je de goeie hebt, die zit in een houten doosje... Heb je gelijk een oppepper nodig dan drink een red bull, vooral als je vermoeid achter het stuur MOET is dat een aanrader... biefstuk met champignons :) ijzerbommetje :D... succes!!!

Gebruik spaarzaam suiker (snelle koolhydraten) en neem vooral voeding met langzame koolhydraten (granen als haver, quinoa of amaranth bijvoorbeeld). Een supplement als Spirulina is een wondermiddel voor als je energie wilt, na enkele dagen gebruik kan het zelfs zijn dat je er minder van gaat slapen! Ook een supplement met extra magnesium en calcium werkt goed. * Tot nu toe heeft alleen de echte Spirulina van Marcus Rohrer bij mij effect gehad, de andere merken doen niks (voor mij dan, misschien wel voor andere mensen).

Tja, dat verschilt waarschijnlijk per persoon, en hangt af van de oorzaak van de vermoeidheid. Ik merk zelf dat rauwkost mij goed helpt om veel energie te hebben, en dat veel koolhydraten het juist erger maakt. Als het meer gaat over kortstondige energieloosheid, dan kan geblenderde rauwkost goed helpen, je lichaam hoeft niet zoveel moeite te doen voor het verteren, dus vrij snel na het eten heb je al die energie al tot je beschikking. Handig als je iets actiefs moet gaan doen dus.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100