Hoe maak ik aalbessenjam met gewone suiker?

Dus zonder geleisuiker. Ik weet dat het iets te maken heeft met de hoeveelheid pectine die de vruchten bevatten, en dat blijken aalbessen veel te hebben, plus dat ik champagnebessen heb (maar ik ga ervan uit dat dit hetzelfde is).

Ik weet nu alleen niet welke verhouding vruchten/suiker ik dan moet gebruiken.

Voor kruisbessen is evt. ook welkom.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik wil het liefst ervarings antwoorden omdat recepten op internet nogal eens verschillen en ik kan de bessen natuurlijk maar èèn keer verwerken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
10.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Waarom doe je moeilijk als het makkelijk kan?" Omdat bij mij bij het inmaken niet alleen het aantal potten jam (of wat dan ook) geldt, maar ook de nostalgie-gevoel ervaring, van de tijd waarin er bijvoorbeeld nog geen geleisuiker was. Hierbij wil dan graag ook zo weinig mogelijk 'hulpmiddelen' gebruiken. Dit zal voor sommigen wellicht belachelijk klinken, maar voor mij is het ook meer een hobby dan een kwestie van "een vooraad inslaan". Misschien is 'een tic' in dit geval een betere bewoording :-/

Het beste antwoord

Ik doe het altijd zo;

Ris de bessen en overgiet ze pas voor het verwerken met
schoon water. Doe ze met het aanhangende water in een hoge pan (in verband met spetteren)op het gas. Breng nu langzaam aan de kook tot zich sap vormt. Op matig vuur laten pruttelen tot de bessen zacht zijn. Roer er nu evenveel suiker door als je bessen hebt en roer hem er voorzichtig door. Laat nu zachtjes koken tot het geleerpunt. Controleer dit door met een houten lepel een beetje jam uit de pan te nemen, op een schoteltje te doen en te laten afkoelen. Komt er een vliesje bovenop dat samentrekt als je het aanraakt, dan is het geleerpunt bereikt. Anders nog even doorkoken. Vul de jam in schone potten, die je 10 min. op zijn kop zet. Als er een blijft borrelen moet je de deksel vervangen.

Je kunt overigens van onrijp fruit (heeft het hoogste pectinegehalte) zelf een pectineconcentraat maken.
Je hebt nodig;
1 kg,onrijpe appels,groene kruisbessen, kweeperen, felrode aalbessen en ¼ l. water.
Was het fruit, verwijder de steeltjes en snijd het klein.
Breng het fruit met het water snel aan de kook. Laat alles
op klein vuur ½ uur pruttelen. Roeren tot het tot de helft is ingedikt. Zeven en in schone potten doen die je steriliseert in 10 min. in kokend water. Dit concentraat kan je nu naar behoefte vermengen met andere vruchten die niet zoveel pectine hebben.

Ook lekker; aalbessen granité,
Laat 1 p. aalbessen met 1 dl water en het merg van 1 vanillestokje 10 min. koken en zeef het dan. Zoet de vloeistof met 5 el honing, giet het door een schone doek
in een platte plastic doos voor in het vriesvak/de vriezer.
Schaaf met een lepel stukjes v.h. ijs als het hard is, of doe in een blender. Verdeel het ijs nu over glazen en giet er witte wijn overheen. je kunt voor het oog versieren met een takje aalbessen. Heerlijk verfrissend!

Toegevoegd na 4 minuten:
De granité moet je eens proberen als je bessen overhebt of genoeg jam gemaakt. Is maar een tip hoor, ik wil je niet van je jam afbrengen.:)
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Och, we waren tegelijk, ik met mijn bewerking en jij met jouw link, maar toch bedankt. + voor de moeite
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan!
Ben benieuwd ofdat de suiker niet overheerst...
Mijn moeder deed altijd 50/50 (dus 'n kilo bessen en 'n kilo suiker) en dan kwam het goed. Dit moet je niet met andere vruchten doen, want die hebben inderdaad te weinig pectine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Almere is een winkel waar je pectine 'los' kunt kopen.

Wèl heel goed de gebruiksaanwijzing volgen..maar dat begrijp je wel.

Je vindt die winkel door middel van de link hieronder.

Succes hoor!

Gr. Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er ook een aantal klokhuizen van appels of peren bij in doen en meekoken, daar zit veel pectine in, of geraspte sinaasappelschil (wel overheersend van smaak).
Gewone suiker kan je dan naar smaak toevoegen, ik doe altijd heel weinig.