Onder welke smaaksoort valt radijs en hoe kan het dat deze smaak geheel verdwijnt als je radijs bakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
11.9K

Het beste antwoord

Radijs is een groente uit de 'mosterdfamilie', net als de mierikswortel en de rammenas.
Het aroma houdt het midden tussen de etherische oliën van mosterd en peper.
De smaak is pittig,scherp,peperi g. Dit wordt minder als je ze zou schillen, de rode buitenkant veroorzaakt de meest scherpte. Ze hebben relatief weinig voedingswaarde maar
hebben wel veel vit.C. en worden ook medicinaal gebruikt.
Wij zijn gewend ze te eten als bijgerecht om dat beetje "pit' te geven aan de salade, boterham of te snacken met een dipsausje.

Je kunt ze natuurlijk ook als groente koken, in zo'n 8-10 min. zijn ze gaar. Helaas is dan veel van de smaak weggetrokken uit het knolletje, vooral het pittige.
Je zou ze wel bijv. in een stamppot kunnen meekoken.
Aardappelen koken en fijnstampen. Radijsjes in plakjes,ook het groen dat er aan zit in stukjes, 10 min. in wat boter smoren en spekjes bakken. Aardappelpuree, radijsjes, creme fraiche, spekjes, evtl. blokjes ham door elkaar mengen en krachtig afsmaken met peper en zout.
Je moet ze dus als je ze niet rauw eet, smaak geven door andere kruiden.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Scherp en peperachtig. Bij bakken wordt deze smaak opgeheven; je zult dus wat moeten toevoegen, bijv. zout en/of peper.