"Filet Americain" en "Russisch Ei" : totaal onbekend in Amerika en Rusland....Van waar die benaming?

En is Hollandse saus wel zo Hollands?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Filet Americain is afgeleid van de beroemde 'Steak tartaar',
oftewel; beefsteak à l' Americain. In Amerika is dat in bijna elk restaurant te krijgen en bestaat uit fijngemalen ossenhaas dat als een tartaartje ( maar dan wat groter dan de onze) op een bedje van veldsla wordt geserveerd.
Het tartaartje is dan gekruid met eidooier, kappertjes, geh.
peterselie, zout, peper, paprikapoeder en worcestersaus.
Onze filet Americain is ook gekruide tartaar. Wel op onze manier gekruid maar toch op de Amerikaanse manier, dus rauwe biefstuk. Dit zegt het ook hè; à l'Americain, op de Amerikaanse manier.

Russische eieren zijn;" Oeufs à la Russe", eieren op de russische manier of beter gezegd; op de manier die ontstond doordat een Russische prins het luxueus presenteerde in zijn eethuis in Frankrijk. Hij was de voorvechter en doorzetter van de restaurants. Hij was de eerste die het eten bij mensen aan aparte tafeltjes door persoonlijke bediening invoerde. Toendertijd waren er alleen lange tafels bij etensfestijnen en vette worst verkoop op straat. Hij sneed ook de groenten "macedoine"
in mooie blokjes dus. In oost Europa heet groentemacedoine dan ook 'russische salade. Wij hebben er nog een ei opgelegd,overgoten met mayonaise en hebben het daarom russisch ei genoemd.

Toegevoegd na 12 minuten:
De Sauce Hollandaise is van oorsprong een Franse saus.
Hollandais refereert naar de kwaliteit van de boter.
De Hollandse boter was, toen deze saus werd uitgevonden- en is nog steeds- een kwaliteitsproduct en dit was nodig om deze saus te bereiden. Hollandse saus is in feite een warme mayonaise.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wiki geeft een verklaring voor de naam russisch ei.
filet americain heb ik nog niet gevonden.
zoek nog wat verder.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hollandse saus wordt ook wel genoemd Bearnaise.
zie tweede bron.

Toegevoegd na 16 minuten:
Volgens dit krantebericht (laatste bron ) is het van belgisch/franse oorsprong, je moet het zelf maar even lezen.
hoe ze op america komen vind ik iets vergezocht.
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Russisch ei kwam oorspronkelijk veel voor in België en ook in Nederland en Duitsland. Franse koks gebruikten de uitgang a la Russe veelal voor creaties die exotisch moesten klinken. Ook de macedoine is in Oost-Europa bekend onder
de naam Russische salade, dus dit zou een reden kunnen zijn.

Filet Americain vindt zijn oorsprong waarschijnlijk ook in Belgie. Ook nu weer is er een naam bij bedacht, die het product aantrekkelijk doet klinken.

Hollandaisesaus is een van oorsprong Franse saus die vooral in Duitsland populair is. De naam geeft aan dat men in Frankrijk kennelijk dacht met een Nederlandse saus van doen te hebben, waarschijnlijk door het gebruik van veel boter.
13 jaar geleden
Waarschijnlijk om het allemaal wat spannender te maken.
Dat Russisch ei is misschien uitgevonden in de tijd dat Rusland hier in het westen wat bekender werd, maar nog onbekend genoeg , om aantrekkingskracht uitte oefenen. Voor de filet americain zaal wel eenzelfde soort reden zijn: Ontstaan in een tijd dat Amerika in de belangstelling stond om welke reden dan ook.
anneliez