Waar komt het woord pollepel vandaan?

een jaar geleden
in: Koken
2.6K
SentWierda
een jaar geleden
Het woord pollepel is een verbastering/vervorming van: potlepel. Het woord potlepel is ook nog steeds in gebruik.
Pol roept associaties op met iets ronds: zoals in graspol. Het woord pol betekent ook: rond koekje of broodje.
Oorspronkelijk betekent het woord pol: hoofd. Middelnederlands: polle. Engels: poll.
Bron: Van Dale.

Antwoorden (3)

Het woord was oorspronkelijk potlepel waarbij de t onder invloed van de daaropvolgende l is geassimileerd.
'Pol'lepel zou evenwel kunnen betekenen dat de kuip om te scheppen lijkt op een 'pol' (dialect voor hand).
Andere bron:
De etymologie van pollepel is onzeker. De bekendste theorie is dat het een samenvoeging zou zijn van pot + lepel, dus een lepel waarmee je in een pot roert of schept. Logisch, maar niet zo waarschijnlijk. Er zijn amper andere voorbeelden te vinden van een eind-t die in een samenstelling samenvalt met een l aan het begin van het tweede deel. De meeste etymologen kunnen zich tegenwoordig wel vinden in de theorie dat het stukje ‘pol’ een variant is van ‘peul’, een hol, rond voorwerp. Waarschijnlijk was de pollepel oorspronkelijk een grote houten lepel met een komvormig blad, om vloeibaar voedsel mee uit te scheppen. De Belgen hebben het komvormige blad behouden, de Nederlanders het hout.
Amadea: volgens mij moet de laatste zin een omgekeerde inhoud hebben. De Belgen noemen het een houten lepel, de Nederlanders een pollepel.
Volgens mij ook. ;-)
SimonV
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Volgens mij moet de laatste zin een omgekeerde inhoud hebben. De Belgen noemen het een houten lepel, de Nederlanders een pollepel.
Hier https://etymologiebank.nl/trefwoord/pollepel vind je daar informatie over.

In veel woordenboeken wordt gesuggereerd dat het een samenstelling zou zijn van de woorden 'pot' en 'lepel'. Er worden echter ook andere verklaringen gegeven.

Zo zou het woord 'pol' iets komvormigs kunnen betekenen, zoals in het woord 'puilen'. Ook kan het verwant zijn aan het woord 'peul', een rond, hol voorwerp. 'Pol' heeft ook de betekenis van 'kop', 'punt' en 'top van een boom'.

Kortom: een eenduidige verklaring is er niet voor de oorsprong van het woord.

Zie verder https://etymologiebank.nl/trefwoord/pollepel.
een jaar geleden
Honderd procent zeker weet men het niet. Waarschijnlijk afkomstig van het woord potlepel.
een jaar geleden