Is het waar dat gekweekte scampis vol antibiotica zitten ?

heb een kennis die dat beweert en geen scampi's meer wil eten behalve als er vermeld wordt dat ze in volle zee gevist zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.3K

Antwoorden (4)

Het kan zeker gebeuren zoals in 2006:

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF08122006_043

BRUSSEL - In vijf merken van diepgevroren reuzengarnalen of scampi's zijn resten van nitrofuranen, een type van antibiotica, gevonden. Dat stelt de consumentenorganisatie Test-Aankoop vrijdag in een persbericht. Twee laboratoria zijn bezig met het onderzoek naar mogelijke sporen. Volgens Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) is het daarom te voorbarig om nu al te spreken van een bewijs van de aanwezigheid van nitrofuranen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klassieke begrip antibioticum heeft betrekking op stoffen van organische oorsprong die ziekteverwekkers (met name bacteriën in het lichaam) bestrijden.
Antibiotica is een breed begrip voor vele soorten medicijnen. Het oordeel van je kennis lijkt mij meer iets voor een klok/klepel verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, helaas wel.
In 1993, nadat de Chinezen zwaar waren beginnen te investeren in de kweek van garnalen, mislukte de oogst door een bacteriële infectie. De Chinezen zwoeren dat niet meer te laten gebeuren. Tot vandaag de dag zijn antibiotica er toegelaten, net zozeer als andere omstreden additieven. Lees: ondanks het feit dat de EU inderdaad 20 procent van alle invoer aan Chinese vis en garnalen controleert, is de realiteit dat er geen Chinese vis- en garnalenkweek bestaat waar geen antibiotica worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In alle garnalen vind je Jodium terug, een natuurlijk antibioticum, dus ook in zeegarnalen. Je kennis overdrijft dus lichtelijk...