Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe lang kun je zonnebloemolie bewaren na houdbaarheiddatum?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Koken
36.7K
Inekez1
2 jaar geleden
Afgesloten, koel en donker: heel lang, echt jaren. Als de fles nog nooit open is geweest wellicht nog langer dan wanneer je de olie wel af en toe gebruikt. Ik doe zelf altijd een paar jaar met een fles zonnebloemolie, want ik gebruik er altijd maar heel weinig van. Gewoon dopje er weer op en terug in het keukenkastje. Gaat al 20 jaar goed op deze manier. Ik koop denk ik eens in de 4 of 5 jaar een nieuwe fles olie.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Op moment hoop ik dat het heel snel ranzig wordt...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Daar is geen vast antwoord op; als het bekend was hoe lang je zonnebloemolie gegarandeerd nog kunt bewaren, zou de houdbaarheidsdatum immers wel worden aangepast.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Thecis
2 jaar geleden
Ik weet niet of dat inderdaad kan. Voor medicatie weet ik dat het bij wet geregeld is dat de houdbaarheid nooit meer mag zijn dan 5 jaar (ondanks dat sommige dingen tot wel minstens 20 jaar houdbaar kunnen zijn). Ik weet echter niet of er ook een limiet zit op voedselhoudbaarheid.
tinus1969
2 jaar geleden
@Thecis waar staat dat van die 5 jaar?
Volgens het Voedingscentrum minstens een jaar na opening.

Hoe weet ik of een product niet meer goed is?
De olie is ranzig, ruikt en smaakt zuur of is donker verkleurd. Bederf herken je snel door goed te kijken, ruiken of proeven.
(Lees meer...)
SimonV
2 jaar geleden
Hoewel zonnebloemolie technisch gezien niet verloopt, wordt ze wel ranzig na verloop van tijd. Hoe lang dat is, hangt af van hoe de olie bewaard wordt

Als je zonnebloemolie op een koele, donkere plaats bewaart, is ze ongeveer zes maanden houdbaar voor ze ranzig wordt. Als je ze echter op een warme of hete plaats bewaart, is ze maar twee tot drie maanden houdbaar voor ze bederft

Als zonnebloemolie eenmaal ranzig wordt, krijgt ze een bittere smaak en vermindert de voedingswaarde. Dus, hoewel je technisch gezien nog steeds verlopen zonnebloemolie kunt gebruiken, is het niet aan te bevelen.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Zonnebloemolie kan in principe na de houdbaarheidsdatum nog een tijdje worden bewaard, maar dit is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de bewaaromstandigheden en de kwaliteit van de olie op het moment dat het werd gekocht. Over het algemeen wordt aangenomen dat zonnebloemolie ongeveer 6 maanden tot 1 jaar houdbaar is na de houdbaarheidsdatum, op voorwaarde dat het goed wordt bewaard op een koele, donkere en droge plaats, bijvoorbeeld in een keukenkastje. Na verloop van tijd kan de kwaliteit van de olie echter achteruitgaan en kan deze ranzig worden. Je kunt de kwaliteit van de olie controleren door te kijken, ruiken en proeven. Als de olie er troebel uitziet, onaangenaam ruikt of een onaangename smaak heeft, is het waarschijnlijk verstandig om het weg te gooien en een nieuwe fles te kopen. Daarnaast is het belangrijk dat je de olie niet in de koelkast bewaart omdat de lage temperaturen de olie kunnen laten stollen en de textuur doen veranderen. De beste plek voor (zonnebloem)olie blijft kamertemperatuur op een koele, droge en donkere plaats (let op: KOEL is anders dan GEKOELD. Met GEKOELD bedoelen voedselfabrikanten de koelkast en met KOEL gewoon een koele plek, zoals de voorraadkast waar het niet snel warm wordt).
(Lees meer...)
een jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding