Hoe krijg ik het vlees in het hachee lekker zacht?

ik braad ze en vervolgens voeg ik ui en dan later het water en de saus toe. Heel lekker, helaas is het vlees niet lekker mals en zacht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
16.8K

Het beste antwoord

vlees wordt malser in een wat zure omgeving , dus een scheutje azijn, een glas wijn of een flesje bier toevoegen.
Verder zorgen dat het vlees dan niet te snel/ver afkoelt dus voorzichtig toevoegen
Dan n uurtje of 2-3 lekker zacht laten sudderen
anneliez
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik bak het vlees even snel bruin en stoof het vervolgens met bier en water, daar na (ca. 1,5 uur) gaan de uien erbij en dan nog verder stoven ca. 2 uur. Is die perfect en de volgende dag nog lekkerder. Tomaat en kruiden uiteraard na eigen behoefte toevoegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je weinig geduld hebt, kun je hachee ook maken in de snelkookpan. Dan kun je na ongeveer 3 kwartier smikkelen van lekker mals vlees. Wel eerst aanbraden voordat je de pan op stoom zet, anders wordt je vlees niet meer bruin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande antwoorden: Inderdaad een zuur ingredient toevoegen, hierdoor wordt het vlees zachter. Dit kan ook mosterd zijn, hierin zit ook zuur.
In de snelkookpan gaat prima. Wel hier ook een zuur ingredient bijdoen. En niet zoals in veel recepten staat bloem om het geheel te binden. Doe er pas als je hachee klaar is allesbinder of zoiets bij. Als je dit doet voor je de pan onder druk brengt, krijg je een aangebrande koek onder in de pan. Eet smakelijk!!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook belangrijk: nooit koude vloeistof bij het vlees doen, verwarm het eerst of haal je vlees even uit de pan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vlees van een oude koe wordt nooit mals, maar van een jonge koe wel en dan laten sudderen sudderen, als je een echt biefstuk hebt en dan bedoel ik echt, daar zakt je mes doorheen en dat smelt in je mond, heel veel ervaring in de proeverij en mesterij van dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een half uurtje het vlees marineren in kiwipuree. De enzymen van de kiwi maken het vlees zacht (de structuur wordt 'losser')
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zachtste vlees krijg je door te laten sudderen en wel lekker lang! Daarom was vroeger het butagasstelletje de aangewezen plek om zelfs het taaiste, goedkoopste vlees zacht te krijgen. Ik maak volgens zeggen de lekkerste hachee/goulash die bestaat en doe dat heel eenvoudig en snel. Ik snijd riblappen met het vet in blokjes en een paar grote uien in ringen of flinke stukjes. Neem een ovenbestendige braadpan en bak in hete braadboter het vlees snel bruin, de uien er dan bij en ook wat bruin laten worden. Dan blus ik het af met wat heet water dat ik langs de rand v.d. pan erin laat lopen, dus niet over het vlees kieper. Nu kan ik het kruiden met azijn, laurier, kruidnagel etc. maar ik krijg het niet zo lekker van smaak als met een zakje hacheemix. Ik kruid het dus niet maar zet de pan nu in een verwarmde oven, onderin, op zo`n 150 gr. C. Afgedekt laat ik de pan de hele middag zowat erin staan( een uur of 3-3½) mag zelfs langer. Af en toe even kijken of er vocht bij moet en doorroeren. Dan roer ik de mix aan in een maatbeker met het benodigde vocht dat op de verpakking staat aangegeven en giet dit bij het vlees in de oven en laatdit het laatsta half uur meepruttelen. Op deze manier heb je altijd, echt altijd heel boterzacht vlees om te zuigen als het ware en de smaak is echt heerlijk1

Toegevoegd na 8 minuten:
De mix wel doorroeren hè door het vlees en je hoeft alles ook niet meer te binden, of je moet echt een dikke saus willen.
amc
13 jaar geleden
Tip van een vegetarier...
Mijn man en aangetrouwde kinderen noemen mij kampioen hachee maken. Dat zal ik nimmer kunnen bevestigen, want neem er geen hap van.
Het hacheevlees leg ik een dag van tevoren in een prut van: melk, hacheekruiden, (flink) laurier, olijfolie, kruidnagel, wat foelie, beetje nasikruid, mespunt sambal, fijngemaakte ontbijtkoek, zwarte peper, wat azijn en laat het tot pakweg tussen de middag marineren.
Dan, in een grote braadslede bakken in ruim gebruinde boter en na ca 15 minuten op een lage pit. Gesneden uien erbij.
Uren en uren laten sudderen. Veel roeren (voorkom aanbranden onderlaag, want dat geeft bitterheid) .
Het laatste half uur laat ik meestal ook nog zo'n blokje van Stegeman meestoven. (Bindt)
Ik serveer het met gekookte aardappelen en wat rode kool uit glas. Volgens mijn eters smelt het op de tong.
Ik zal het maar geloven.
In elk geval ruikt mijn huis dan heerlijk en worden de luchtwegen meteen eens even lekker schoongestoomd.