Hoe kun je vis goed heet bakken zonder dat het uit elkaar valt?

Hoe kun je vis die al gepaneerd is goed heet bakken zonder dat het uit elkaar valt?

2 jaar geleden
in: Koken
2.5K
tinus1969
2 jaar geleden
Vis moet je juist niet te heet bakken.
Amadea
2 jaar geleden
In een frituurpan.
Castle
2 jaar geleden
Als je echt wilt bakken en niet frituren dan moet je goed paneren. Vervolgens niet te snel draaien en juist niet op te hoog vuur. Het is verstandig echt even je tijd te nemen.
dudemeister
2 jaar geleden
beetje olie in de pan, stukje vetvrij papier erin dan weer een beetje olie en dan de vis bakken.
Valt ie niet uit elkaar

Antwoorden (2)

De viskraam doet het even in het vet en is altijd lekker en valt niet uit elkaar.
Hij komt uit Spakenburg en hij heeft een bakwagen en een grote vetpot.
Antwoord: met de frituur
2 jaar geleden
Je moet gepaneerde vis nooit te heet bakken, maar op matig vuur en dan is hij in ong 8-10 min. rondom gaar en mooi bruin. Het is zaak om de vis tijdens het bakken niet teveel te bewegen omdat de paneerlaag dan los raakt. Paneer ook op de goede manier; eerst droogdeppen, peperen en zouten (of viskruiden), dan door de bloem....daarna door losgeklopt ei met wat water (een lik mosterd is hier ook lekker door)halen en daarna door de paneermeel halen. Ook Panko is erg lekker i.p.v. gewoon paneermeel.

Doe in de koekenpan wat boter met olie of neem bak-/braadboter en verhit dit. Leg de vis er dan in en laat op matig vuur (dus niet op de kleinste stand) rustig bakken. Na een paar minuten beweeg je de pan en als de vis meebeweegt, dus los van de bodem is, is de paneerlaag goed gebakken en kan je de vis omdraaien.

Bak je vis zonder paneerlaag, dan zorg je dat de vis goed droog gedept is omdat hij eerder gaat gaar stomen als hij te nat is. Dan valt hij dus uit elkaar als hij in water ligt. Goed droog gedepte vis, zal lekker krokant bakken. Zout hem dan pas en bak hem direct in nu wel een hete pan.
Vis en vlees zullen in het begin altijd 'vastplakken' op de bodem als het nog niet dichtgeschroeid is. Laat de vis met rust en laat rustig even bakken . Schud de pan rustig na een paar minuten en de vis zal vanzelf loslaten als hij krokant gebakken is. Je kunt de vis dan makkelijk omdraaien om de andere kant te bakken en te laten garen.

Een tip voor een lekker visje zonder enige moeite en indien je een oven hebt met grill;
Verwarm de grill op de hoogste stand.
Dep de filets droog en bedruppel ze met citroensap...dat maakt de vis steviger.
Leg de filets op een bakschaal.
Besmeer met mosterd en bestrooi met panko of broodkruim.
Zet in het midden van de oven en laat hem zo'n 8 min. grillen. Houd wel in de gaten en zet hem desnoods lager in de oven omdat het kruim relatief snel bruin wordt. Hij mag dus niet te dicht onder de grill staan!
amc