Yotam Ottolenghi gebruikt vaak chilipepers in zijn gerechten, welke pepers bedoeld hij dan?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (2)

Volgens NRC zijn dat Ancho chilipepers en het is te koop in de vorm van gedroogde stukjes. Die pepers worden in verse vorm Poblano genoemd en zijn een onmisbaar ingrediënt in de Mexicaanse keuken. Een zacht geurende peper met een donkerrode tot bijna zwarte kleur met een milde smaak die een beetje aan gedroogde pruimen doet denken.
Amadea
3 jaar geleden
Met chilipeper bedoelt hij cayennepeper. Cayennepeper is evenals Spaanse peper niet van de peperplant afkomstig maar verwant aan de paprika.
E zijn twee echte pepers: zwarte peper en witte peper, afkomstig van dezelfde peperplant. Zwarte peper is onrijp, witte peper is rijp.
Cayennepeper wordt ook wel lombok (Indonesische keuken) of redpepper genoemd. Behoort tot de nachtschadefamilie, zoals ook aardappel en tomaat.
Cayennepeper heet oorspronkelijk: tupi kyinha. Deze onbegrijpelijke benaming werd later in verband gebracht met Cayenne, de hoofdstad van Frans-Guyana. Vandaar de benaming Cayennepeper. Zo'n -onjuiste- naamsaanpassing wordt volksetymologie genoemd.
Bronnen: Elsevier culinaire encyclopedie; Van Dale.
Toegevoegd op 07 april 2021 11:58: tekst
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Intrigerend: waarom een min?