Is er een recept van een stol zonder amandelspijs?

Ik speur nu al het hele internet af naar een recept van een stol zonder amandelspijs. Is er een recept van een stol zonder amandelspijs? Zo ja, wilt u dan de link sturen of het recept erin plaatsen?

3 jaar geleden
in: Koken
2.6K
TurfGraver
3 jaar geleden
Je kunt toch elk recept gebruiken en spijs er uit laten?
Asterixfan1
3 jaar geleden
Ik heb liever dat er een recept is, waarbij de spijs er al uit is. Dat is net even wat duidelijker.
ronron1212
3 jaar geleden
Streep dan het woord spijs weg
TurfGraver
3 jaar geleden
https://www.kokenmetkarin.nl/2015/04/07/paasstol/
Niet kopen en maken: Amandelspijs
Utrecht
3 jaar geleden
stol zonder amandelspijs = rozijnen/krentenbrood
ronron1212
3 jaar geleden
@Utrecht rozijnen/krentenbrood is toch wel iets anders.
Asterixfan1
3 jaar geleden
Toch nog gevonden.
https://www.pen.nl/artikel/paasbrood-zonder-spijs-0

Antwoorden (2)

Gebruik het normale recept ZONDER amandelspijs.
Het recept "Zo maak je zelf paasbrood" (zie de link) is erg lekker en kan je gewoon maken door alle ingrediënten te gebruiken behalve natuurlijk de amandelspijs.
Eventueel maak je zelf een spijs met hazelnoten in plaats van amandelen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Een stol bevat van oudsher geen amandelspijs.
Een stol is een rozijnenbrood van gistdeeg met eieren, boter en suiker, en gevuld met rozijnen, sukade en oranjesnippers.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
Amandelspijs wordt traditioneel gebruikt:
1. als vulling van allerlei soorten gebak, o.a. amandeltaarten en diverse soorten banket;
2. als vulling van bonbons;
3. voor de bereiding van koekjes.
De kerststol (of: kerstbrood, kersttimp, kerstwegge) kan wellicht worden gezien als de voortzetting van een voorchristelijk offerbrood. (Bron: Winkler Prins encyclopedie)
Toegevoegd op 24 maart 2021 08:50: tekst
3 jaar geleden
Asterixfan1
3 jaar geleden
Volgens de bron wel ja, maar zeg dat dan maar eens tegen de winkels. Die verkopen nu alleen maar met spijs.
SentWierda
3 jaar geleden
Zeg dan maar tegen de winkels dat amandelspijs eigenlijk niet in een stol thuishoort maar wel in vele andere producten: zie mijn antwoord.
SentWierda
3 jaar geleden
Veel winkels verkopen een stol (nu: paasstol) zonder spijs. Vandaag in een supermarkt: een zogenoemde vegan stol, 750 gram, voor 2,75 euro.