Hoelang moet een rosbief van 1,5 kilo in de oven voor een medium rare resultaat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
18.8K

Antwoorden (2)

Ongeveer 75 minuten bij een oventemperatuur van 150 graden Celsius. Als je de tijd hebt stel je oven dan liever op een lagere dan op een hogere temperatuur in. In het algemeen geldt namelijk hoe langer een stuk vlees mag garen hoe malser en sappiger het wordt.
Het vlees is medium rare als het een kerntemperatuur van 57 graden heeft bereikt:
50-52 graden Celcius: rare/saigant
55-58 graden Celcius: medium rare
60-63 graden Celcius: medium
65-67 graden Celcius: medium done
70 graden Celcius en hoger: bien cuit
Bak het vlees natuurlijk wel eerst op een hoog vuur rondom aan. Hierdoor krijgt hij een mooie bruine korst en blijven de sappen goed bewaard.
SimonV
3 jaar geleden
Antoni
3 jaar geleden
Well done, zou ik zeggen! Die woorden ontbreken nog bij de hoogste temperatuur als je kiest voor een Engelse opsomming!
De oventijd is 45 tot 90 minuten bij een temperatuur van 275 graden.
De uitleg. Rosbief is een staartstuk van een rund. De bereidingswijze is: braden. De braadtijd is kort omdat rosbief van binnen rauw behoort te zijn (zoals ook ossenhaas). Als het niet rauw van binnen is, is het taai.
De twee bereidingswijzen van rosbief zijn:
- in een gesloten braadpan
- in een oven.
Per 500 gram is de oventijd 15 tot 30 minuten, bij 275 graden. Dus 1,5 kilo is 45 tot 90 minuten.
P.S. Vlees dat van binnen wel gaar behoort te zijn, wordt gebraden bij 150 tot 175 graden. Dan geldt: per 500 gram: 30 tot 45 minuten. Voor 1,5 kilo: 90 tot 135 minuten.
Bron: Culinaire encyclopedie Elsevier.
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
@KeesWim. De marges lijken groot, maar als je weet wat je wilt wat betreft rauwheid, kun je het vrij nauwkeurig berekenen.